Elken Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Hej Har precis varit och köpt en Netgear WN3000RP range extender som jag försöker få att funka. Anledningen till att jag köpt denna pryl är att jag bor i ett gammalt hus som nästan funkar som en Faraday bur. Trådlöst nätverk funkar knappt utanför rummet där routern står. Köpte då denna enhet för att kunna sätta den utanför dörren, ca 3 meter från routern med "fri sikt" eftersom resten av huset är ganska öppet. Jag har bara ett telejack och det sitter i detta rum, så jag kan inte flytta routern. Nu till problemet. Jag kan inte på något vis få kontakt med extendern. Har försökt med allt i manualen, googlat utan att hitta några svar. Är det någon annan här som har en likadan extender som vet hur jag ska få kontakt med den? Har inte WPS på min router (Zyxel P-2601HN-F1 från BBB), så jag kan inte söka upp den automatiskt. Jag kan inte heller hitta den i min nätverkslista varken i routern eller i datorn. Börjar bli knäpp på det här:stjarnsmall: Kan någon hjälpa mig vore jag väldigt tacksam! Och God fortsättning till er alla!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Forts på dig oxå. Jag tycker det är tveksamt om du kan få en extender från Netgear att fungera med en Zyxelrouter utan wps. Skulle definitivt satsa på en router från Netgear där manualen explicit säger att det funkar med Netgears extender. Tyvärr, utan att veta hur Netgears extender funkar kan iaf jag inte ge något annat tips än att skaffa en supportad router. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Hej jan.s Jag håller med dig om att ha alla nätverksgrejer i sama märke, men här säger Netgear själv att den ska funka "med alla märken och routrar från olika ISP". Det var därför jag tyckte det verkade smidigt. Oavsett det så tycker jag att den borde dyka upp i nätverkslistan i datorn och routern ändå. När jag söker nätverk hittar ju datorn en mängd andra nätverk från grannarna, bla Netgear routrar. Ska se om jag kan få bytt ut den idag. Det kan ju vara ett felaktigt ex... Jag hör av mig hur det går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Du har försökt att göra som på sida 8 i manualen? Även testat att ansluta med kabel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Du har försökt att göra som på sida 8 i manualen? Även testat att ansluta med kabel? Hej Koplimi! Ja, jag har testat med kabel också. Lampan tänds på extendern men jag får fortfarande inte "kontakt". Jag gjorde såhär: Startade wifi på Macen Kopplade in extendern direkt från datorn med en kabel, (Lampan tänds). Öppnade en webbrowser men det kommer bara upp "Sidan kan inte nås" eller vad det brukar stå när man inte får kontakt med nätet. testade att lägga till en ny anslutning där jag manuellt skrev in "NETGEAR_EXT" under ssid, men den hittas inte ändå. Kan inte hitta den under "Visa nätverk" i nätverksinställningar heller. Tror det måste vara något fel på den. Såg när jag packade upp den att plastpåsen som den låg i var bruten och även påsen med manualen i. Förmodligen har någon annan haft samma problem, lämnat tillbaks den och så har den helt enkelt hamnat på hyllan igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Startade wifi på Macen Kopplade in extendern direkt från datorn med en kabel, (Lampan tänds). Öppnade en webbrowser men det kommer bara upp "Sidan kan inte nås" eller vad det brukar stå när man inte får kontakt med nätet. testade att lägga till en ny anslutning där jag manuellt skrev in "NETGEAR_EXT" under ssid, men den hittas inte ändå. Stäng av Wifi om du tänker ansluta med kabel. Ställ in fast IP: 192.168.1.20 Nätmask: 255.255.255.0 Anslut sedan till 192.168.1.250 i webbläsaren. Annars bör du nog använda dig av: Factory Reset button. To use this button, stick a paper clip into the reset hole and hold ituntil the Status LED flashes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Koplimi Jag åkte tillbaks till affären och förklarade allt. De pluggade in den och testade........Givetvis funkade den i affären?!? Jag tog hem den igen och testade. Macen hittade den med full signal.......i några sekunder. Testade med mobilen. Samma sak. Några sekunder med full styrka på signalen och sedan dött. Efter någon minut hittas den igen av både dator och telefon, för att sedan bara försvinna. Den sitter 3 meter från dator och telefon med fritt synfält och ändå håller den på sådär. När jag väl hittar den med datorn och försöker ansluta får jag upp efter några sekunder att "anslutningen nådde en maxtidsgräns" och kunde inte ansluta. Detta är konstigt tycker jag eftersom jag lyckades ett litet tag med telefonen. Det är ju ett öppet nätverk när jag hittar den med datorn så jag tycker inte att jag borde få detta fel. Och varför försvinner den från nätverkslistan? Om jag stänger av och sätter på wifi på datorn när jag inte kan hitta den längre, så hittas den direkt ett litet tag med full styrka. Testade sedan factory reset och efter det hittar jag den inte alls. Måste vara något skumt med den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 KOPLIMI!!! Du är väl för fan otrolig!!! Testade igen med att koppla in mig med kabel. Knappade in adressen 192.168.1.250 och vips var jag inne. Har gjort alla inställningar i guiden, och nu bara funkar det!!! Nu får min nyinköpta Apple TV kontakt med nätet och jag är LYCKLIG! Hade aldrig klarat detta utan din hjälp! Du är bara bäst! Du "rockar fett" , som grabben skulle säga, och nu även jag. Du ska ha tusen tack för att du lägger ner tid för att hjälpa såna stackare som jag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Härligt att det fungerar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.