bjorn_surfer Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Hej! Kanske ett litet problem men ändå väldigt irriterande! Jag vill ha en ren skärm att jobba med vid inoggning och inte som nu att både Itunes, office word mm öppnas. Jag vill inte börja med att stänga ner program direkt efter inloggning. Jag har varit inne i menyn "användare och grupper" och tagit bort allt under fliken "startobjekt". Sedan startat om datorn men sidorna kommer upp ändå!!! Vad har jag missat att ställa in här? Tacksam för tips! mvh Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Jag misstänker att du kör Lion, för Lion har som standard att starta upp de program som var igång när datorn stängdes. Lösningen är att avsluta alla öppna program innan du stänger av datorn. Alltså gå in på Arkiv - Avsluta för dem. Det räcker inte med att bara stänga fönstret för det stänger fönstret men inte programmet. Du kan också högerklicka på aktivt program i dockan och välja Avsluta. Om du avslutar programmen innan du stänger av datorn så slipper du avsluta dem efter att du startade datorn igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Jag misstänker att du kör Lion, för Lion har som standard att starta upp de program som var igång när datorn stängdes. Går det verkligen inte att stänga av???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Går det verkligen inte att stänga av???? Man kan bocka ur rutan om "Öppna fönster vid återinloggning" som man får upp när man avslutar datorn, men om man bara trycker Ok där så öppnas programmen igen som fortfarande är igång när man avslutar Finder och stänger av datorn. Det är så lätt att missa den rutan så det är bättre avsluta programmen helt innan man stänger av datorn anser jag. Det lär gå att stänga av funktionen helt via Terminalen, men det vet jag inte hur man gör. Jag tycker funktionen är bra, jag startar datorn med samma arbete där jag var senast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Jag tycker funktionen är bra, jag startar datorn med samma arbete där jag var senast. Det skulle reta mig till vansinne att få upp det arbete jag avslutade sist jag jobbade. Jag vill få upp datorn "ren" från alla program och fönster som jag råkade ha uppe när jag stängde av datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Du får inte upp det du har avslutat, för om du har avslutat så stänger du fönstret med jobbet och avslutar programmet. För mig som har projekt som kan ta flera dagar och ännu längre tid i anspråk är det fantastiskt bra att där jag var sist finns kvar och öppnas när jag sätter igång datorn så det bara är för mig att fortsätta där jag var sist. Om du vill ha skärmen ren så gör skärmen ren då innan du stänger av datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Systeminställningar/allmänt - där finns det. Man kan göra det i terminal med och "per program" ifall man vill ha en del 0'ade med en del som öppnar. Däremot nåt som är lite irriterande är att om man stänger datorn med X program öppna så stängs inte dem = öppnas igen vid start - inkl fönster. Som på telefonen. Förr avslutades ju alla program i o m att man stängde av datorn. Nu känns det lite mer som en ngt mer avancerat "sleep"-funktion. Är väl bra funktion i sig, men jag vill kunna välja att ha det så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn_surfer Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 Man kan bocka ur rutan om "Öppna fönster vid återinloggning" som man får upp när man avslutar datorn, men om man bara trycker Ok där så öppnas programmen igen som fortfarande är igång när man avslutar Finder och stänger av datorn. Det är så lätt att missa den rutan så det är bättre avsluta programmen helt innan man stänger av datorn anser jag. Det lär gå att stänga av funktionen helt via Terminalen, men det vet jag inte hur man gör. Jag tycker funktionen är bra, jag startar datorn med samma arbete där jag var senast. Hej! Tack för alla bra tips! Nu funkar det som jag vill ha det! Vänligen Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Du får inte upp det du har avslutat, för om du har avslutat så stänger du fönstret med jobbet och avslutar programmet. Jag är rädd att jag uttryckte mig otydligt. Jag har (nästan alltid) avslutat uppgiften jag höll på med när jag stänger av datorn, dock inte programmen. Innan Lion så stängs alla program när man stänger av datorn, så man slipper få upp allt "skräp" igen. Om du vill ha skärmen ren så gör skärmen ren då innan du stänger av datorn. Jo, men jag vill slippa stänga kanske 10 dokument i 3-4 program, var och en för sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.