Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Firewire 800 eller USB 2 hårddisk för film

Mikael_r

Recommended Posts

Har en iMac (2010 i3) som jag har en del filmer på. Strömmar dom till ATV 2 och det funkar rätt bra. Nu börjar utrymmet tryta så jag måste hitta på en annan lösning.

Spelar det nån roll om jag väljer en extern Firewire 800 eller USB 2 hårddisk? Jag tänkte på hastigheten nämligen. Jag vet liksom inte hur snabb WiFi är och jag vill ju inte

att hårddisken ska bli flaskhalsen. Eller är det Wifi som är flaskhals i vilket fall?

Firewire 800 överlägset bland det du föreslår

Håll ner alt och klicka på din airportsymbol så får du reda på vad du har för nät, hastighet osv...

post-34005-056773700 1324843057_thumb.jpg

Men ja, i regel så är det det trådlösa som är flaskhalsen. Men FW800 är betydligt bättre än USB2 som enbart i teorin är lika snabbt. Men USB använder datorns resurser för att fungera medan FW har egna styrkretsar och håller en betydligt bättre överföringshastighet.

USB2 är inte ens i teorin lika snabbt som FW800, USB2 ligger på max 480 Mbit/s, FW800 på just 800. Om jag inte minns fel. Men WiFi är lik förbaskat flaskhalsen, ja.

USB2 är inte ens i teorin lika snabbt som FW800, USB2 ligger på max 480 Mbit/s, FW800 på just 800. Om jag inte minns fel. Men WiFi är lik förbaskat flaskhalsen, ja.

Du har helt rätt, det är i teorin lika snabbt som FW400, men bara i teorin.... whistling.gif

FW800 är såklart bättre men USB 2 räcker gott för ändamålet och är då betydligt prisvärdare, kollar man på prisjakt så ser man den billigaste 2TB-disken med FW800 är ca. 50 % dyrare än den billigaste 2TB USB 2

tack för alla svar!

Ska vi dra slutsatsen att det inte spelar roll eftersom WiFi'n utgör flakshals då?

Följde tipset ovan om att hålla ner alt och klicka. ser att överförings hastigheten varierar från 100 till 140 på mitt trådlösa nätverk.

Men... fick en annan fundering... Har ju en TP link 3G router som delar ut internet. Går filmerna från iMac till ATV via den? Eller går filmerna från iMac direkt till ATV?

Om allt måste passera Routern så kanske det är den som blir flaskhals. ATV buffrar en del, men jag upplever det inte som att det går saktare än en vanlig DVD spelare mellan menyer och sånt.

hur som helst, det kanske är bäst att investera i en FW 800 disk, bara för att....

tack för alla svar!

Ska vi dra slutsatsen att det inte spelar roll eftersom WiFi'n utgör flakshals då? ...

Ja, ännu så länge, med den utrustning du har och som finns på marknaden, men inom de närmaste åren kommer det att gå mycket fortare, läs mer här (länk). Då kommer du att ha nytta av FW800-diskar. Och de med nyare datorer av Thunderbolt-diskar.

Ja, ännu så länge, med den utrustning du har och som finns på marknaden, men inom de närmaste åren kommer det att gå mycket fortare, läs mer här (länk). Då kommer du att ha nytta av FW800-diskar. Och de med nyare datorer av Thunderbolt-diskar.

Låter lovande! Synd att man är bunden till WiFi med Apple TV 2.

Den har ethernet också.

haha, ja just ja! glömt bort det..... tråkigt att ha en kabel från datorn rakt över vardagsrummet bara... hatar kablar :)

Thomas Ytterberg på Mac World redaktion

var bra på att tala om för och nackdelar när det gäller trådlöst eller med tråd

det fanns en tråd om det här förut... men det är nog enklare att skicka ett PM till honom

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...