Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" Plötsliga problem

Pilkedahl

Recommended Posts

Hej.

Jag ber på förhand om ursäkt om det finns någon tråd som tar upp detta.

Jag äger en iMac 27" 2010 års modell. Den har fungerat utomordentligt bra fram tills nu, när jag ska sälja den.

Jag började tidigare idag förbereda en omformatering. Jag skapade mappar på skrivbordet där jag skulle lägga allt jag ville spara. Dessa mappar skall jag skicka över till en hårddisk.

När jag kom till den jobbiga delen, min sambos 6500 bilder, blev jag trött. Jag gick in på FINDER, och nere till vänster står det "Alla bilder". Jag klickade mig in där och markerade alla 6500 bilder. Drog sedan över de till en mapp på skrivbordet. Nu började helvetet. Helt enlligt planen dök det upp en ruta med "Den här filen existerar redan i vald slutdestination... (eller vad det nu står" Ersätt, Ersätt inte, Ersätt alla.

Jag klickar fel och trycker Ersätt. När nästa ruta med samma text dyker upp igen trycker jag Ersätt Inte + detta gäller samtliga ...

Nu började helvetet. Datorn frös givetvis fast och jag kunde inte göra någonting. Tänkte att det var helt kört. Efter en tjugo minuter 0-respons gav jag upp. Stängde av på knappen.

När jag startade igen går datorn igång som vanligt men ingenting visas på skrivbordet. Jag kan dessutom inte klicka på en enda ikon eller knapp på hela arbetsytan. Musen går att röra, den laddar inte, men allt verkar dött.

Testar och starta om 2-3 gånger med lång paus emellanåt. Fungerar inte. Samma symptom.

Nu gör jag en trygg omstart (håller inne shift). Nu kommer alla mappikoner upp på skrivbordet som det ska, jag kan klicka mig in på saker osv. Men allt går FRUKTANSVÄRT långsamt. Segare än en IBM från -98 som också laggar. All reaktion från datorn är oändligt seg när det kommer tiill att klicka upp Finder, klicka mappar osv. Det tar väl ungefär en minut innan det händer något.

Det enda som verkar fungera bra är webläsaren, Safari. Den flyter på bra, man kan surfa precis som förr.

Hur gör jag för att få min dator normal igen?

EDIT: Jag har gjort vad som är möjligt via "Skivverktyg", alltså kontrollerat skivbehörigheter + reparerat, kontrollerat Skiva (Den var okey så den behövde inte repareras.)

Problemet kvarstår

Varför inte använda SuperDuper eller Timemachine och göra backup.

Därefter som föreslagits, radera med nollor och formatera om samt installera om Mac OS X .

Klart för att sälja

Tack för era svar. Jag inte kan orientera mig i Finder så att jag blir klar innan jag dör vid 90 års ålder men jag har många filer jag måste lägga på min externa hårddisk.

Problemet e att efter min lilla bild-förflyttning så har FINDER i princip låst sig. Endast Safari fungerar någorlunda smidigt.

Om jag t.ex klickar på en mappikon på skrivbordet tar det upp emot 1 minut innan den ens markeras. Om jag klickar på Finder-ikonen tar det lika lång tid.

Ni vet inte vad det kan bero på? Om inte, hur kan man få tag på filerna jag vill åt? Det vanliga sättet fungerar ju uppenbarligen inte längre.

Om jag formaterar om datorn lär alla filer försvinna? Am I Right?

Har du fyllt hårddisen till bredden? Dvs är den full?

IDet du nämner tyder lite på det

Formatterar du raderas allt.

Varför hålla på att flytta manuellt?

Finns ju verktyg som flyttar åt dig.

Tar du regelbundet någon backup?

Nu när jag ska tömma papperskorgen så räknas "Filer att radera" upp från ursprungliga 1500 till över 200.000. Vafan har hänt? Något e ju knasigt.

EDIT: Jag har 500 GB kvar på hårddiskutrymmet. Känns som att det inte ska vara några problem.

Sedärja. Nu börjar jag ana vad problemet kan vara. Uppebarligen har alla mina 7000 bilder inte lagt sig i mappen där jag släppte de, utan någonstans på skrivbordet där de inte är synliga för mig. Vart jag än rör på skrivbordet ballar allt ur. Och nu när jag väl väntat på att få upp Finder ser det ut som att det ligger 7000 bilder på skrivbordet.

När jag i min tur försöker markera dessa via finder ballar det ut.

Vet någon hur man kan göra för att radera skiten?

Anslut en annan mac via firewire, och Targetmode, och städa undan

Problemet verkar vara löst.

Orsak: 7000 bilder hade av misstag lagt sig så att man inte såg de på skrivbordet. Efter att äntligen ha fått upp Finder, väntat i tusen år, klickat på första bilden i listan, väntat ytterligare i tusen år, scrollat ner till sista bilden. Shift-markerat allhop, väntat ytterligare i flera 1000 år. Därefter raderat skiten.

Nu flyter det på!

När jag kom till den jobbiga delen, min sambos 6500 bilder, blev jag trött. Jag gick in på FINDER, och nere till vänster står det "Alla bilder". Jag klickade mig in där och markerade alla 6500 bilder. Drog sedan över de till en mapp på skrivbordet. Nu började helvetet. Helt enlligt planen dök det upp en ruta med "Den här filen existerar redan i vald slutdestination... (eller vad det nu står" Ersätt, Ersätt inte, Ersätt alla.

Mappen "alla bilder" är en så kallad "smart mapp". Den visar bilder oavsett vilken "fysiska mapp" som bilden ligger i. Om man sedan försöker kopiera dessa till en "fysisk mapp" så får du problem ifall en bild i ursprungsmapp "A" råkar ha samma filnamn som en annan bild i ursprungsmapp "B". Dessa kan ju inte utan vidare läggas i destinationsmapp "C".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...