Stuwik Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Jag köpte en Macbook Pro late 2011 precis när den modellen släpptes för dryga två månader sen. Jag valde 2x2GB i ramminne eftersom jag själv ville uppgradera till 2x4GB av kostnadsskäl. Nu har jag då införskaffat nya minnen, men efter bytet råkar jag ut för slumpmässiga frysningar, åtföljt av ett extremt högt tjutande ljud tills jag avslutar datorn med strömknappen. Jag testade minnena med memtest men efter 10-15 minuter fryser den och börjar tjuta (fast lite lägre än i OSX). Då testade jag med bara ett minne åt gången och då slutförs hela testet utan problem på båda modulerna. Sedan testade jag med ett av de gamla och ett av de nya, alltså 4+2GB, vilket också fryser memtest. De nya minnesmodulerna är Corsair, vilket jag hört från en del ställen ska krångla med macar. Dock undrar jag om det har att göra med hastigheten, som på originalen är 1066MHz och på de nya är 1333MHz. Dock är det väl konstigt att det funkar med bara ett av de nya installerat, men inte med två? Som det verkar så protesterar datorn om det är mer än 4GB ramminne installerat. Vad kan jag göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stereotypen Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Kör lite olika minneskonfigurationer med de nya och gamla minnerna, blanda och ge. Kan vara det ena som är trasigt och då skickar du tillbaka det efter det att du konsulterat med deras kundtjänst. Trasiga minnen är inte helt ovanligt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuwik Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Men båda minnena klarar ju memtest? Det jag kan pröva är att testa dem en och en igen, fast utöka memtest och göra det grundligare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Har du tryckt in dem ordentligt. Sedan finns det kvalitetsskillnader, lågprisminnen kan vara 3:e sortering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuwik Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Jodå, nog ska de vara intryckta ordentligt, jag tror inte den hade startat annars hur som helst. Men ja, de var ju i budgetklassen. Kan det påverka deras "samarbetsförmåga" med varandra alltså? Vad menas förresten med 2:a och 3:e sortering etc? Har sett det på några ställen utan att få någon förklaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 sorteras efter kvalitet efter tillverkningen.. Som när du kper en tröja, så kan det vara 1:a, 2:a och 3:e sort De fungerar som tröjor, med risken att den 3:e sorterade kan ha några trasiga maskor i ryggen som du inte ser.... Fabriken vill ju inte kassera massor om det går att sälja till mindre nogräknade... Apples minnen lär vara 1:a klass, en av anledningarna till att de är dyrare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuwik Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Tack! Jag misstänkte något sånt, men ville få det i klarspråk. En till fråga; hur spelar minnesplaceringen in? Är en av platserna primär och en sekundär så att säga? Och vilken är då vilken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuwik Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Nu testade jag med en 2GB längst ner och en 4GB över, tvärtom till vad jag hade före. Memtest rapporterade inga problem, och hittills har den inte fryst. Kör på denna konfiguration tills vidare, och gör mer utförliga tester i veckan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.