Jump to content
Just nu i M3-nätverket

konverterng, redigering av avi

jan.s

Recommended Posts

Frun tog några filmer på julafton med stillbildskameran. Dessa överfördes till macen, hade *.avi format. Dessa konverterades med handbrake till m4v för att visas via itunes/appletv på tvn. So far so good.

Man jag tänkte redigera dessa. Improterade avi till imovie, redigerade och exporterade till film *(m4v). Kan nu inte välja hdformat utan bara 'stor'. När detta sedan visas på appletv/tv är kvalituttan avsevärt sämre än i första fallet. Varför och kan jag göra annorlunda för att få bättre kvalitet (iaf fall som i case 1)?

Antagligen försent. Men du skulle importerat in råformatet direkt från kameran in i iMovie via kabel. Inte flytta filer via minneskort.

AVI är bara en behållare för video, precis som MOV. Dessa behållare kan innehålla film från (säg) 320x240 pixlar 10 bilder/s till 1080p full HD. Så, vad har du inuti AVI-filen?

Vilken version av iMovie talar vi om?

EDIT: Du borde ta in filen till iMovie så direkt som möjligt, dvs utan konverting (i Handbrake eller annat).

Senare versioner av iMovie har export till AppleTV, som du borde kunna välja.

Hur ser jag vad jag har inuti avifilen ?

Kör imovie 9.0.4, verkat inte finnas export till atv men till itunes

Hur ser jag vad jag har inuti avifilen ?

Kör imovie 9.0.4, verkat inte finnas export till atv men till itunes

I QuickTime Player, exempelvis.

Men kör export till iTunes, då. Det borde ju passa ATV.

mattem och Telly82..

Eftersom jag fick ett par glas Allesverloren (schyst, prova) avstod jag från 'smarta' inlägg i går..Det här med upplösning är inte lätt..Eller som kompisen sa' 'Nu får du sluta dricka, du börjar bli suddig'.

Nåväl, tror inte att fruns Canon ixus 9nånting tillåter att inspelade filer sparas i rawformat för senare överföring till mac men jag kollar.

Är hyfsad på datorer, ljud och bilder men känner ett stort svart hål ang filmer. Ska kolla om det finns läsvärt omkring detta.

avi är en container. Då är det vål så att handbrake behandlar det som finns i denna med högre upplösning än vad imovie gör. Det är väl förklaringen på 'problemet'.

Köpte oxå en billig usbsticka som fångade gamla videoband (under xp) till mpg-filer. Knappast någon proffsutrustning som kostar åtskilligt mer och tillåtar inspelning i okomprimerad form (antar jag) men ok för mina behov.

Är mpg oxå en container? Har märkt att AppleTV (jb med atv flash) inte kan spela upp dessa utan konvertering till m4v ?

Har kört qt 7 som kan spara filmer i mov men hittar inte vad som finns inuti avin..Som ni säkert märker känner jag att jag nu är ute på djupt vatten, dags att lära sig....Ingen fråga tyvärr men har ni något att tillägga så tas det tacksamt emot..Bambi..

Telly,

Vad det detta du avsåg med att använda qt för att se vad containern avi innehåller ?

post-48757-061379900 1324902627_thumb.png

Köpte oxå en billig usbsticka som fångade gamla videoband (under xp) till mpg-filer. Knappast någon proffsutrustning som kostar åtskilligt mer och tillåtar inspelning i okomprimerad form (antar jag) men ok för mina behov.

Är mpg oxå en container? Har märkt att AppleTV (jb med atv flash) inte kan spela upp dessa utan konvertering till m4v ?

Är det MPEG-1, MPEG-2 eller MPEG-4?

1 och 4 borde gå rakt in i iMovie. 2 måste konverteras.

Telly,

Vad det detta du avsåg med att använda qt för att se vad containern avi innehåller ?

Ja, det var det.

Motion JPEG. Det hade iMovie '08 (iMovie version 7) problem med. Jag förstår inte varför din version inte gillar det, för det borde den göra.

Vad händer om du har iMovie öppet och drar in AVI-filen till fönstret?

Andra problemet tror jag att jag har fått svar på. Kan inte visa(streama) mpeg-2 på min tv via jailbreakad Apple TV med ATV Flash. Går bra efter konvertering.

Men behöver förstå varför min avifile (bild ovan)

får avseevärt bättre kvalitet konverterad med handbrake:post-48757-028153400 1324989486_thumb.png

än konverterad med imovie:

post-48757-081040700 1324989542_thumb.png

Filmen konverterad med HandBrake har samma storlek (640x480) som originalet.

Jag vet inte vad iMovie gjort med den (eller hur du gjort med iMovie), men den är inte längre samma storlek.

Tnx, jag förstår inte heller varför det blir olika resultat, ska labba och om jag kommer till någon slutledning, postar jag det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...