JacquelineA Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 Jag har gjort precis som det står när jag har installerat min nya mac mini, men ändå så är det en rosa ton i hela skärmen HELA tiden. Vad gör jag?! Jag är helt ny här! :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjosan Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 Jag har gjort precis som det står när jag har installerat min nya mac mini, men ändå så är det en rosa ton i hela skärmen HELA tiden. Vad gör jag?! Jag är helt ny här! :/ Kolla att kontakten till bildskärmen är ordentligt ansluten i bägge ändar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacquelineA Posted December 24, 2011 Author Share Posted December 24, 2011 jag har provat allt det där:/ ingenting fungerar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjosan Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 systeminställningar/bildskärmar/färg Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacquelineA Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Hej. Jag köpte en Mac Mini häromdagen. Till den använder jag en HDMI kabel Pro Wire från Mac Minin till TVn (Sony BRAVIA). Färgkontrasterna är EJ tillfredställande. Skärmen är rosa. Jag har bytt ut HDMI-kabeln idag och ersatt den med en ny då jag trodde den orsakade detta. TVN är ej gammal och vi har sett över TV-inställningarna grundligt. Vi har även sett över de inställningar Mac Minin tillåter oss att göra via Systeminställningarna. Vad ska vi prova med näst? Tacksam för hjälp och idéer. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Är skärmen rosa så tyder det enligt mina erfarenheter att alla stiften inte får kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacquelineA Posted December 25, 2011 Author Share Posted December 25, 2011 Det är en nyans av rosa.. Jag vet inte riktigt vad som kan vara fel. Kan det vara grafiken i datorn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 det kan ju även vara fel på anslutningen i teven. Prova på en annan teve, och har du flera HDMI-anslutningar, skifta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JacquelineA Posted December 26, 2011 Author Share Posted December 26, 2011 Jag har gjort det också.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Har du kopplat Minin till en datorskärm för att testa? Hur funkade det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsarkon Posted December 26, 2011 Share Posted December 26, 2011 Jag hade vänt mig till Apples supporttelefon för att reda ut problemet. Passa särskilt på de första 90 dagarna av Apple Care-garantin då de hjälper till med mjukvaruinställningar utöver den "vanliga" garantin på produkten. Förresten, är det Mac Mini med Intel HD 3000 eller AMD Radeon som grafikkort? Är det ett drivrutinsproblem så vill Apple definitivt veta om det så de kan ordna en uppdatering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Är "Sony" en TV-apparat? Då är det ett ganska vanligt problem vid koppling mot dator: https://forum.macworld.se/topic/137440-macbook-pro-till-tv-faergfel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Skapa inte två trådar om samma ämne. De är nu ihopslagna och flyttade till skärm/tv-delen där detta problem avhandlats förut. Felet ligger alltså i teven och det finns inget i Macen som kan eller ska ändras. Ett sätt att kliva runt problemet kan vara att använda sig av DVI-adaptern istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyca Posted December 30, 2011 Share Posted December 30, 2011 Har samma problem. Har också en Sony Bravia KDL37.... Hade först en minidisplay-adapter men det blev typ rosa. Sen kom den nya sladden som är HDMI direkt till Macen, men det blev samma problem. Får nu köpa mig en DVI-adapter istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Le_La Posted February 3, 2012 Share Posted February 3, 2012 Är det någon som fått ordning på sin rosa skärm eller vet vad som är fel? Det verkar drabba flera. Jag pratade med supporten och de sa att det var dålig kontakt/kabel, men jag tvivlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Jag pratade med supporten och de sa att det var dålig kontakt/kabel, men jag tvivlar. Ja, det ska du verkligen tvivla på. En "dålig kabel" kan inte få apparaterna att förväxla färgrymder, ungefär som att ett par dålig skor skulle få en annan att börja tala ungerska. Det är chipfel och det sitter i teven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnny Ljung Posted June 15, 2014 Share Posted June 15, 2014 Jag köpte en Mac mini (i7) privat här om veckan och försöker nu koppla den till den 42 tums stora SONYskärm jag använt till min G5:a i några år nu, den har förstärkare i sig så jag lätt kan koppla mina Tannoy monitorhögtalare till den när jag jobbar med mina musikproduktioner. Jag har tvingats använda en HDMI-DVI-kabel eftersom G5:an inte har HDMI-port. Men när jag nu kopplar Mac mini:n till denna SONYskärm (vars modellbeteckning för mitt liv inte kan hitta) med en vanlig HDMI-kabel får jag knappt eller ingen bild alls på skärmen, vare sig i HDMI 1 eller HDMI 2 ingångarna på skärmen. Och med "knappt eller ingen" menar jag att jag vid första försöken fick en extremt rosa-lila skärmbild med oerhört otydlig bild, det gick med nöd & näppe + en styr portion fantasi urskilja vad som visades på skärmen. Efter försök med flera olika varianter & kopplingar (med bl.a en Thunderbolt-HDMI-adapter) provade jag en annan mindre skärm (Packard Bell) med DVI-ingång på, det funkade klockrent!!Problemet är bara att den mindre skärmen ej har förstärkare i sig och sen köpte jag dessutom den större SONYskärmen för att min syn inte är den bästa.Så vad göra? ( ( ( (((HJÄÄÄLP))) ) ) ) ... någon, snälla!mvh. Johnny Ljung (www.johnnyljung.se) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.