Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Alla kontakter försvann i iPhone4.

zunil

Recommended Posts

Alla mina kontakter försvann häromdagen. Fick ett sms på morgonen och där stod namnet på avsändaren. På eftermiddagen skulle jag svara på smset men då fanns där numret i stället. Gick in i mina kontakter och allt var borta. Och jag hade inte gjort något med telefonen under dagen. Har provat allt men hittar inget som gör att jag får tillbaka mina kontakter. Finnas kontakterna i äldre Time Machine mappar eller är de borta för alltid. Hade inte sparat dem på iCloude tyvärr. Och idag ringde en kompis med samma problem.. Jag vet att inte telefonen gör något själv, det beror oftast på den som har telefonen..

Hoppas någon kan hjälpa mig.. Jag skriver detta mitt i Kalle Ankas Jul. Har inget liv haha.. :stjarnsmall:

God jul på er.. :galetglad:

Låter märkligt att de bara försvunnit sådär. Du har inte något exchangekonto kopplat till din iPhone? Att kontakterna synkats in från servern, tänkte jag.

Annars. Kör du mac? Då har du förhoppningsvis dina kontakter i adressboken där och kan synka in dem igen. Eller möjligvis om du kört gmail och har kontakterna uppladdade?

Lycka till och god jul! :)jultomte.gif

Om du har påslaget i iTunes att den gör en säkerhetskopia varje gång du har stoppat i telefonen för synk så har du troligen en säkerhetskopia med kontakterna i. Högerklicka på din iPhone i iTunes och där välj återställa från säkerhetskopia, om det finns flera säkerhetskopior så ta den som är skapad när du hade kontakter i telefonen.

• 1 year later...

Rycker en gammal tråd.

Finns det inget svar på vad som hänt?

Samma sak hände just en bekant till mig. Kontakterna borta. Telefonnummre finns kvar i samtalslistan men namnen försvunna.

Förstår att det kanske går att hämta tillbaka men vad är det som har hänt?

Trode att Mac var tillförlitligt.

Det ringde en konstigt telefonnummer innan men min bekanta svarade inte. Går det att ringa ut virus idag???

Mac är tillförlitligt, men nu pratar vi inte om Mac utan om iPhone. En iPhone är inte en Mac. En iPhone är en liten sak som används i många miljöer och normalt utsätts för mycket mer än Mac. Dessutom har de olika operativsystem - iOS på iPhone och Mac OS X på Mac.

Vad som har hänt som gjorde att kontakterna försvann har jag ingen aning om, det har aldrig hänt mig. När man läser om det så är det vanligaste problemet att kontakter försvinner vid uppgradering, och detta kan ske därför att när man uppgraderar så omstartas telefonen från en fräsch installation. Då ska den ladda in kontakterna igen när processen är klar, men om det händer något fel i processen - om den avbröts etc. så kommer inte kontakterna in igen.

En annan sak som kan hända är att man av misstag trycker på återställning i telefonen så att kontakterna försvinner.

Men att kontakterna bara skulle försvinna av sig själv utan att vara kopplad till något som användaren har gjort, det tror jag är extremt ovanligt. Dock bör vi komma ihåg att fel på iPhones "hårddisk" (minneskort) kan absolut förekomma, precis som hårddisken i en vanlig dator. Det botas enklast genom ominstallation av systemet, precis som på en Mac.

All elektronik sänder ut elektriska störningar och fält och detta kan påverka så att datan och bitsen och bytes i en dator eller telefon kastas omkring lite om oturen skulle vara framme. Det kan även påverkas genom adaptern i vägguttaget som kan påverkas av strömspikar i ett ostadigt, klent och gammalt elnät.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...