Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Möjlighet att "rita" figurer och liknande på MBP?

reVoid

Recommended Posts

Hej,

Jag pluggar på högskolan och har kurser som många gånger består av ren fakta - alltså rena stödord och anteckningar som man kan göra i vilken ordbehandlare som helst. Sen har jag även kurser inom statistik och fysik. I dessa kurser går det inte lika bra att anteckna på min MBP, då formler och dyligt tar på tok för lång tid att skriva på tangentbordet. Nu talar vi om extrema specialtecken i långa formler, och liknande!

Till dessa kurser har jag börjat använda min iPad 2 och appen Notes Plus. Här går det enkelt att skriva ner alla formler och även få med ett och annat stödord och minnesanteckning utöver själva formeln i fråga. Däremot är en iPad ingen riktig mac - och det känns lite dumt att behöva växla mellan iPad och MBP när man har en sprillans ny 13" som bara tigger om att bli använd... Alternativet är ju att skriva alla formler för hand på ett vanligt block och sedan ta bilder på varje formel och sedan föra in i macen. Men det känns lite som onödigt tidsfördriv, eller?

Så nu är frågan ifall det finns något tillbehör eller liknande som jag kan köpa till för att kunna skriva dessa formler för hand på macen, UTAN att behöva använda macen för att skriva anteckningar OCH iPaden för att skriva själva formlerna... Känns lite dumt (och "overkill") att sitta och använda båda enheterna samtidigt...

Vänligen,

Chris

PS. GOD JUL MACWORLD! DS. :)

Ingen aning egentligen men har du testat Systeminställningar > Tangentbord, markera "Visa tangentbords- och teckenvisare i menyraden"? Där kan du hitta matematiska symboler. Dessutom finns ju programmet Grapher om det kan vara till hjälp.

Gissar att det skulle underlätta om du kunde lägga upp ett exempel (bild) på vad du vill kunna skriva.

Spotlight klarar faktiskt en del matematik, testa ex 3! * cos(pi) , fast det hör ju inte hit.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...