Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Råd om skärmköp: Appleskärm vs. andra tillverkare?

haller

Recommended Posts

Jag ska köpa en extern skärm och koppla till min MacBook för att skona nacke och ögon. Har aldrig köpt en skärm förut. Min första tanke (pga. estetiska skäl) var Apple Cinema Display – men dessa verkar riktigt dyra. Andra tillverkare tycks göra mycket billigare, om än fulare, skärmar. Är det bara designen man betalar extra för, eller är Apples skärmar bättre på något annat sätt? Jag kan betala max 2500–3000 kronor. Köper gärna begagnat om bra skick. (Detta är inte en annons, men jag vill klargöra i vilket spann jag letar.)

Tacksam för råd och tips.

Det finns massor av skärmar som är lika bra som Apples, men de kostar i regel ungefär det samma, plus/minus en tusenlapp eller två. Det är verkligen inte enbart designen du betalar för...

I prisklassen du letar i finns inga skärmar som är jämförbara i panel, bildkvalitet osv... Sen är frågan om "gemene man" upplever skillnaden utan att sitta framför båda skärmarna samtidigt. Behöver du inte ha väldigt hög kvalitet i korrekt återgivning av färger, rätt färgrymnd över exakt hela bildytan osv, dvs du jobbar yrkesmässigt eller på mer än amatörnivå med bilder eller film så nej, du kommer inte märka något.

Jag funderade mycket som du innan jag köpte en billig skärm då jag inte visste bättre. Fick sedan låna en 24" cinema display i 2 veckor. Dagen efter jag lämnat tillbaka den och satt med min gamla skärm i 1 timme åkte jag och köpte en egen 24" och har inte ångrat mig sen dess. Billig? inte det minsta men den är värd var ända öre. Har tittat på andra skärmar jag upplever lika bra men då är det ändå samma pengar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...