Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lion förinstallerat på Macbook Pro

alekks

Recommended Posts

Hallå,

har försökt söka lite på forumet men hittar inget speciellt som tar upp just detta.

Jag köpte en Macbook pro för några månader sedan och har därmed Lion förinstallerat på denna.

Sedan något år tillbaka har jag en iMac som har Snow Leopard... När jag köpte macbooken så kände jag "kommer aldrig uppgradera imacen till lion!"

Sedan har min imac stått nedpackad i någon månad p.g.a. platsbrist och nu har jag packat upp den igen och känner att jag inte kan leva utan lion...

Men så här i juletider så är det ju lite knapert så att säga... SÅÅ efter denna inblick i mitt liv så är min fråga:

Finns det möjlighet att installera lion på min imac utan att behöva köpa det via App Store - iom att jag har en kopia på min Macbook Pro? Jag har ju inte något exemplar i App Store att hämta.

TACK på förhand och självklart:

Ha en SJUKT GOD JUL!

Men borde det inte gå med mac book pro´s skiva installera lion på imacen?

Den skivan borde gå att använda på en annan MacBook Pro av samma generation, men inte på en MBP av någon annan generation och inte på någon annan Mac som inte är en MBP. Så nej, det går inte att använda en skiva för en MBP till en iMac.

Dessutom så levereras det varken någon skiva eller annat medium med återställningssystem med de datorer som levereras med Lion. Där ligger återställningen som en del i ROM och som kräver åtkomst till internet för att hämta ner och skapa ny återställningspartition vid t ex byte av hårddisk mm som gör att återställningspartitionen som finns på datorns hårddisk inte är kvar.

Så frågeställaren får hoppas att han får 200:- kontant eller som presentkort på iTunes-store så han kan köpa en uppgradering till Lion på App Store.

Hur svårt är det att hysta upp 229 kr och köpa Lion?

Tack för alla svar!

Som jag misstänkte... Får vänta till nästa löning då... :)

Och som mattem säger så följer det inte med någon Lion-skiva med Macbooken, annars hade jag testat åtminstone... :)

Hur svårt är det att hysta upp 229 kr och köpa Lion?

Det är så härligt när någon inte ens för en sekund kan sätta sig in i någon annans än sin egna värld och sin egna situation. För dig kan det vara enkelt att slänga upp 230 kr utan att det får några konsekvenser. Men det behöver inte betyda att alla sitter i samma sits som dig. Hade det inte varit ett problem för mig just nu så hade jag ju inte skrivit här och hoppats på att någon kanske satt på mer information än mig... Jag har sett dig svara på en massa andra trådar tidigare, och tyckt att du svarat bra och hållit dig till ämnet - men detta för ju inte öht något till min fråga. Men men - alla är väl inte lika konsekventa som mig. Go' jul på'le.

Men det borde ju gå att klona över hårddisken från den bärbara?

Har funkat att göra så på tidigare os iallafall...

Tack för alla svar!

Som jag misstänkte... Får vänta till nästa löning då... :)

Och som mattem säger så följer det inte med någon Lion-skiva med Macbooken, annars hade jag testat åtminstone... :)

Det är så härligt när någon inte ens för en sekund kan sätta sig in i någon annans än sin egna värld och sin egna situation. För dig kan det vara enkelt att slänga upp 230 kr utan att det får några konsekvenser. Men det behöver inte betyda att alla sitter i samma sits som dig. Hade det inte varit ett problem för mig just nu så hade jag ju inte skrivit här och hoppats på att någon kanske satt på mer information än mig... Jag har sett dig svara på en massa andra trådar tidigare, och tyckt att du svarat bra och hållit dig till ämnet - men detta för ju inte öht något till min fråga. Men men - alla är väl inte lika konsekventa som mig. Go' jul på'le.

Så djäkla viktigt är det inte att uppgradera, har man inte råd får man väl avstå...

Lion ger inte mycket. Kör fortfarande SnowLeopard på flera macar, av den anledningen att det är säkrare, mindre bekymmersfritt och låter mig använda program som inte fungerar i Lion.

Man behöver inte ligga på topp.

Men det borde ju gå att klona över hårddisken från den bärbara?

Har funkat att göra så på tidigare os iallafall...

Nej det fungerar inte. Det OS X som levereras på skiva med den nya datorn innehåller BARA systemfiler och drivrutiner till just den specifika datormodellen. Det innebär att den inte fungerar på alla andra Mac-datorer. Med fungerar menar jag en korrekt installation som fungerar fullt ut och inte riskerar att kracha hela datorn. Det KAN gå att få in en installation på en snarlik maskin, men resultatet är en dator som kan gå tillfälligtvis men som bara väntar på att systemet ska göra anrop som inte fungerar hårdvarumässigt och du står där med nåt som inte längre vill vara med på banan.

...

Det är fritt fram att pröva, men be inte oss på forumet om hjälp sen.totaltgalen.giftotaltgalen.giftotaltgalen.gif

Mycket bra skrivet. Vi är många, många som lever på yttersta gränsen, men alla förstår tyvärr inte det.

Jag hoppas det löser sig, enligt mig är Lion en väldigt bra uppgradering så jag förstår att du vill ordna det på nåt sätt (eftersom du faktiskt har betalat för din licens).

Jo, men det är heller ingen rättighet att sitta med senaste versionen av ett OS heller. Man har inget rättighet att installera något på hemmets alla datorer bara för att man har fått det med en ny dator. Apple är en av de få tillverkare som är generösa och låter dig installera de flesta av sina program på upp till X antal (fem?) maskiner i ditt hushåll. Men detta verkar ju uppenbarligen inte gälla det förinstallerade OS X som levereras med en ny dator eftersom det inte går att ladda ner, skapa en ny installation och lägga på USB.

Dock är frågan om det inte går med detta verktyg som Apple har tagit fram för att man ska kunna skapa ett USB-minne för återställning?

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...