Farbror Jan Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Sedan några veckor tillbaka har jag problem att ansluta till vissa sajter. ATG, Expressen, jobbets mailserver och några till. Jag brukar använda Safari men har även testat med Chrome och Firefox. Alla i senaste versionerna. Jag kan inte hitta något konstigt i routern, men är å andra sidan inte så vidare bra på sånt. utrustning: MacBook Pro, Time Capsule och ett flera år Zyxel-modem. Telia adsl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Vad får du för felmeddelande? (För du har väl inte så bråttom att du fimpar programmet innan du fått felmeddelandet. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 24, 2011 Author Share Posted December 24, 2011 Så här ser det ut när jag testar att kolla på Expressen (I och för sig den minst viktiga av dem jag inte kan nå):"Safari kan inte öppna sidan. Servern svarar inte""Hoppsan! Google Chrome kunde inte ansluta till www..."Firefox: "Anslutningen avbröts Servern på www.expressen.se svarar inte."Det märkliga är att det bara är ett fåtal adresser som jag inte kan nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 Ja, du. Det var ett konstigt problem. Varför bara vissa sajter? Ett långskott, men testa med en säker start. (Håll ner skift under uppstarten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 utrustning: MacBook Pro, Time Capsule och ett flera år Zyxel-modem. Telia adsl. Testa o kör med en sladd rakt in i modemet ... dvs så kort koppling som möjligt. Om det funkar då så är det nog någonting i ditt nätverk som inte tycker som du. Nollställt modemet? Annars prova byt DNS'er (bara för att se om det blir skillnad) OpenDNS 208.67.222.222 208.67.220.220 Google's 8.8.8.8 8.8.4.4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 24, 2011 Author Share Posted December 24, 2011 Hej och tack för att ni tar er tid till och med denna kväll. Säker start tror jag att jag redan har testat men ska göra det igen. Eric, dina tips ska jag köra i morgon (lite julfryntlig just nu). Och visst är det konstigt att bara vissa sajter blockeras. Jag fick för mig att det inträffade i samband med att jag uppgraderade till Safari 5.1.2. Men sedan testade jag med en annan Mac i huset som har 5.0.5 och det funkade inte heller. Den macens unga ägarinna har för övrigt också fått problem att komma in på en del ställen. Jag börjar undra om det inte kan ha något att göra med någon för mig fördold inställning in det nu väldigt gamla adsl-modemet. Det är åtminstone från 2005 och det har kanske hänt något på den fronten också sedan dess. Hittar jag en lösning ska jag givetvis berätta det. Återigen tack. Och god jul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 24, 2011 Share Posted December 24, 2011 Aah... är det det gamla goda svarta Zyxelmodemet kanske. Tycker dem var bättre än de nya silvriga. Modemet är det nog inget fel på - funkar det så funkar det. Är ju eg bara en "gate" som öppnar/stänger. Den hanterar/dirigerar ingen trafik i sig. Det sker på Teliaservern sen. Nollställ det om du inte gjort det. (Finns knapp på baksidanman håller in tills allt svartnar, och så släpper du när alla lampor lyser samtidigt). Funkar det sen med en rakt sladd rakt in. Kanske är bra o se över hur nätverket är byggt. Om man kör allt "auto auto" s a s. el om man har datorerna/enheterna med fasta IP, och bara routern som får ett automatiskt från nätet. Själv föredrar jag det senare. Då vet man vad varje grejj heter i nätverket. God jul själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 24, 2011 Author Share Posted December 24, 2011 Det silvriga. Ska testa. I morgon. Jag har skrivit det här tidigare, men det är fantastiskt att på det här forumet kunna hitta folk som kan ge hjälp, och inte bara alla dessa platta skallar som ska skälla på varandra för att de har olika apparater. Jag uppskattar verkligen er. Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 24, 2011 Author Share Posted December 24, 2011 Med "testa i morgon" menar jag nollställa modemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 25, 2011 Share Posted December 25, 2011 Jag gissar att det är DNS-cahche eller något liknande som fått spader och behövde tömmas. Problemet ligger antingen i din router som behöver startas om eller hos din leverantör. Problemet ligger inte lokalt på din dator för då skulle inte andra i nätverket få problem. En lösning kan som sagt vara att ända DNS som finns som förslag här ovan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Hej igen! Jag har inte kommit så långt pga helgfirandet. Men att problemet inte ligger i datorn är klart, eftersom jag kommer in på nämnda sajter om jag använder Iphonen som modem. Återkommer när jag startat om routern. Säker start och omstart av adsl-modemet gav ingen effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Va bra! 1steg framåt. Prova med dem andra DNSadresserna ovan. Se om det skiljer sig nåt. Sen får man gå igenom alla inställningar bara i datorn resp routern. En del föredrar olika "standards". Jag brukar köra nätverket statiskt - dvs routern kör med DHCP och datorerna m fasta ip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Jag förstår ju inte riktigt vad det handlar om - jag är inte alls datorkunnig på den här nivån - men hittade en handledning om hur man ändrar DNS (till Google) som jag ska testa. https://www.flashback.org/t1595342 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 27, 2011 Share Posted December 27, 2011 Tror OpenDNS har några bra guider med... Här är länken: https://store.opendns.com/setup/ Finns för både dator och router. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 27, 2011 Author Share Posted December 27, 2011 Hurra!!! Det räckte faktiskt med en omstart av routern, Time Capsule. Tack för all hjälp. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 28, 2011 Share Posted December 28, 2011 Va bra! Kul! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.