Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kopiera filer till extern hårddisk

Tigerkakan

Recommended Posts

Stötte på nu ett märkligt problem när jag ska kopiera filer från min I Mac till en Samsung 320 Gb extern hårddisk.

Det går inte kopiera till den.

Men från externa disken till I Mac går bra.

Har Mac OS X 10.7.2

På en PC går det hur fint som helst att kopiera fram och tillbaka

Din disk är formaterad i formatet NTFS som enbart stöds av Windows. Du kan läsa, men ej skriva till den disken i OS X utan rätt programvara.

Ska du enbart ha den till din Mac, formatera om den. Har du nätverk, dela ut den från din PC och då kan din Mac läsa och skriva utan problem.

Mac kan läsa men inte skriva till PC (NTFS)-formaterade hårddiskar. Detta därför att Microsoft inte licensierar ut skriva till NTFS.

Om du formaterar hårddisken i Mac OS X Extended kan du både läsa och skriva den från Mac.

Alternativt så formaterar du den i FATex och då kan du både läsa och skriva mellan Mac och PC.

Din disk är formaterad i formatet NTFS som enbart stöds av Windows. Du kan läsa, men ej skriva till den disken i OS X utan rätt programvara.

Ska du enbart ha den till din Mac, formatera om den. Har du nätverk, dela ut den från din PC och då kan din Mac läsa och skriva utan problem.

Tack!

Följdfråga!

Hur formaterar jag på Mac?

Kommentar till din artikel: Man använder MacDrive i Windows för att kunna läsa och skriva HFS+

Artikeln är ändrad.

exFAT verkar vara ett bra filsystem för USB-minnen där man inte behöver indexera eller ha särskilt hög sökerhetsteknik.

• 1 month later...

Jag har samma problem, och tänkte låna tråden lite.

Min hårddisk är på 2TB och jag har använt 90% av kapaciteten ungefär.

Om man formaterar en hårddisk försvinner ju allt?

Som jag kommer ihåg det kan FAT inte flytta filer över 4GB, eller hur?

Måste jag alltså gräva fram PC'n ifrån garderoben, föra över filerna som jag vill använda till ett USB minne, och sen kopiera in i Mac'en?

Har även en till hårddisk på 1TB med en del i. Även den är formaterad i NTFS.

Finns det någon bra lösning på mitt problem, eller har jag ett stort projekt framför mig?

1)

Min hårddisk är på 2TB och jag har använt 90% av kapaciteten ungefär.

Om man formaterar en hårddisk försvinner ju allt?

2)

Som jag kommer ihåg det kan FAT inte flytta filer över 4GB, eller hur?

3)

Måste jag alltså gräva fram PC'n ifrån garderoben, föra över filerna som jag vill använda till ett USB minne, och sen kopiera in i Mac'en?

Har även en till hårddisk på 1TB med en del i. Även den är formaterad i NTFS.

Finns det någon bra lösning på mitt problem, eller har jag ett stort projekt framför mig?

1) Ja!

2) Man kan inte kopiera filer över 4 GB till en FAT-disk, det är korrekt!

3) Det finns ju bra program t.ex:

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Testa Paragons program, det är riktigt bra!

Kan rekommendera Paragon NTFS till MAC'en http://www.paragon-software.com

Med detta kan du även skriva till NTFS-diskar.

Kostar några tjugor, men klart värt det. Provade några av de gratisalternativ som finns, men inget slog Paragon.

En Mac kan läsa NTFS, men inte skriva. Du kan alltså flytta över filerna direkt till Mac utan att gå omvägen via en PC.

Men om du använder 90 procent av kapaciteten på en 1 Tb disk så kanske du inte har utrymme på Macen för de filerna och då har vi ett problem här, för om du formaterar hårddisken så försvinner ju all information.

Paragons program för att skriva till NTFS från Mac har redan nämnts och det är bra.

Så det är de två alternativ du har att välja på..

Flytta över materialet till ett annat ställe och formatera hårddisken till exFAT så du kan läsa-skriva både från Mac och Windows-PC, eller formatera till Mac så Macen kan läsa och skriva den iaf. (Windows-PC kan inte enkelt läsa-skriva Mac).

eller..

Använda Parargon, eller liknande program, för att skriva till en NTFS hårddisk (som du har).

Tack för de otroligt bra svaren.

Skönt att veta att det finns en lösning trots allt.

Jag har köpt och installerat (tror jag i alla fall haha) Paragon nu. Någon som har använt programmet och vet hur det funkar?

Tack för de otroligt bra svaren.

Skönt att veta att det finns en lösning trots allt.

Jag har köpt och installerat (tror jag i alla fall haha) Paragon nu. Någon som har använt programmet och vet hur det funkar?

Jag vet inte om det är jag som inte vet hur forumet funkar, men det verkar inte gå att ändra på inlägget.

I alla fall så är jag säker på att jag har installerat det. Startade om datorn och allt. Men jag hittar inte programmet någonstans på datorn?

Har också försökt sätta igång hårddisken men nu hittas den inte av datorn.

Bara en tanke, har du viktig information på hårddisken men ingen säkerhetskopia så är det inte bra. Det finns två sorters datoranvändare, de som har upplevt en diskkrach och de som kommer att göra det. En så enkelt fel som en srömspik på elnätet eller en felaktig frånkoppling av disken kan skapa fel i filsystemet och göra att information går förlorad, delvis eller i sin helhet.

En backup är en billig försäkring än att i efterhand försöka rekonstruera information om det ens går, kanske med hjälp av företag som jobbar med att återskapa information från skadade diskar, men ofta är det väldigt dyrt. Dessutom så brukar meta-datan om filerna vara borta så det som räddas är filer som helt saknar filändelser, namn, katalogstruktur osv och du kommer ha ett enormt arbeta med att manuellt försöka återställa allt detta, fil för fil. 2 TB kommer att både kosta mycket pengar och ta oerhört lång tid att försöka återställa utan backup.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...