Miamoree Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Hej. Jag behöver experthjälp! Ska göra detta så enkelt som möjligt. Jag har efter många års användande av mac (började med G4:an), efter många år beslutat mig att kanske gå över till PC, då alla på ett eller annat sätt gått sönder (4 stycken i löpet av 4 år). Inget kul. Alla var köpta begagnade. Sist hände något och datorn började tjuta och sen slogs den av. Jag provade och byta ut till bara ett ram, som det stod i något forum, och då fungerade den, i 1 dag ungefär. Nu är den helt kaputt. DOCK lyckades en vän övertala mig att verkligen fortsätta med mac, men kanske denna gång köpa en i en butik, så jag kan använda garanti (in case of). Och jag har nu alltså tänkt om lite. Macen är ju endå den som ligger mig närmast. MEN till frågorna: 1: har någon erfarenheter av Ebay vid köp av dator? (jag har kollat runt på endel och många har 100 % feedback, då borde det väl inte vara något problem, eller?). Har någon haft bra eller dåliga erfarenheter? Kan det vara så att det är väldigft bra kopior? (tycker det känns så konstigt att foilk kan sälja hundratals med mac:s sådär, varning?). 2: min andra fråga är. Jag har kollat på dessa 2 modeller: Modell: MD314LL/A (13 tummaren) Den ena är alltså 13 tumm, 2,8 processor, i7 och uppgraderad till 16 gb ram på Ebay (detta ska tydligen gå?) Den andra är 15 tumm, 2,4 processor. Modell: MD322LL/A Betyder det att 2,8 är bättre i processor (även att det är 13 tumm)? Eller har det inget att säga? Är alltid en 15' bättre prestanda än en 13'? SNÄLLA hjälp mig, vilken hade ni valt? Båda ligger på ca 16 000 kr på Ebay. Jag blir snart helt galen. En tjej i Norge / Maria Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 De som har 100% feedback på eBay, vad har de sålt tidigare? Om de sålt bara småskräp under en tid och sedan vill sälja dyra varor som helelektronik, kameror och datorer så kan det vara något lurt. Glöm inte att du ska betala moms på det som du köper utamför EU, om du bor i Sverige Eftersom du bor i Norge (som inte är med i EU) så blir det moms på allt du köper utomlands, oavsett EU eller inte. "Är alltid en 15' bättre prestanda än en 13'?" Nej, men om de är lika gamla så är det vanligast så. Och klockfrekvensen säger inte allt. Typen av processor avgör också. Glöm inte grafikprestandan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Hejsan Jag har aldrig köpt begagnad dator för man vet aldrig vad den har varit med om, särskilt inte en bärbar. Jag gick in på www.apple.no för att kolla norska priser 13" 2,8 GHz dual-core Intel Core i7 med 4 extra GB ram så det blir 8 GB kostar 14 130 NKR 15" 2,4 GHz quad-core Intel Core i7 med 4 extra GB ram så det blir 8 G kostar 19.630 NKR Större skärm och särskilt grafikkort med 1 GB eget minne gör att 15" kostar betydligt mer. Annan variant är 15" 2,2 GHz quad-core Intel Core i7 med 4 extra GB ram så det blir 8 G kostar 16.630 NKR (kanske var det denna som fanns på Ebay?) Allt inkl moms och frakt. Du undrar vad vi skulle ha valt men frågan är vad du använder datorn till Är den större skärmen viktig? Är det filmeditering och avancerade spel så blir grafikkortet viktigt. Är det textbearbetning, mail och surf så märks aldrig en skillnad på 0,4 GHz. Jag sitter med stora excel-dokument, word, mail och Safari så för mig har varken grafikkortet heller GHz större betydelse när jag köper ny dator. Alla nya datorer klarar av dessa uppgifter med glans, tom med de RAM som ingår i grundutförandet. Möjligtvis behöver man komplettera med RAM efter 2 år för att få ut 1-2 år extra på datorn. För mig är det stor skärm som gäller. 27" på hemmadatorn och 15 på bärbara. Ja, varför inte 17" på bärbart... Jag tycker inte 17"är bärbart utan snarare släpbart. Så där blir vikten viktig. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Glömde skriva att om du köper begagnat så ska du få med ALLA originalskivor, originalkvittot och helst originalkartongen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miamoree Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 tack snälla för era svar! Nu har jag hittat ett par annonser på Ebay, och skillnaden på pris där och till i en Apple affär är trots allt ganska stor. Tex en 15 ' (den nya modellen från oktober) med 2,4 processor ligger på ca 19.500 NKR (över 20 000 svenska), medan jag får den på Ebay för ca 15000 Norska kronor...alltså ganska skillnad.. Men samtidigt, jag vet inte riskerna... och risker är det alltid när man köper över nätet ju :/ Lägger till en annan rubrik och hoppas få lite tips och hjälp! Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Jag handlar ganska ofta på nätet och har även både köpt och sålt på blocket och tradera. Men det vetefan om jag skulle ge mig på att köpa en såpass dyr dator utan att få känna och klämma på den först. Men det är ju jag det ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Eftersom du bor i Norge (som inte är med i EU) så blir det moms på allt du köper utomlands, oavsett EU eller inte. Har du koll på deras tullregler också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Tex en 15 ' (den nya modellen från oktober) med 2,4 processor ligger på ca 19.500 NKR (över 20 000 svenska), medan jag får den på Ebay för ca 15000 Norska kronor...alltså ganska skillnad.. Är den 15000 kronorna exklusive moms och tull? I så fall lägger du på cirka 25% på priset och får då i stället betala ca 18750 kr. Inte längre någon stor skillnad alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Har du koll på deras tullregler också? Visst. En kompis bodde där några år och han sa att det var helt hopplöst att köpa från utlandet. Så han beställde alltid till en svensk adress och hämtade där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Du känner ingen som skall till USA (som du litar på/ stoler på)? Tror inte det är så stor skillnad på eBay-priserna och det man betalar i butik där borta, men kolla med någon som brukar åka om tullen brukar kolla resväskorna vid hemkomsten. Allt detta förutsätter såklart att du inte skall/behöver/vill betala tull/moms för om du skall det så blir det säkert nästan lika billigt att köpa via Apple.no . Tänk på att en helt ny dator har garanti! Jag kan även tänka mig att om du köper den hos Elkjöp etc så kan du teckna en allriskförsäkring som skyddar vid skador på din dator. Jag har haft stor nytta av min försäkring från Elgiganten då en person medvetet hällde ett helt glas vin (vitt, chablis) rätt ner i min dator. Har du jämfört med de svenska priserna på Apple.se (de svenska datorbutikerna har nästan exakt samma priser)? Kanske det lönar sig att köpa hos "oss" i Sverige och Sverige är ju bara en kort tågresa bort, beroende på var du bor. Har du kollat på Tradera? Känns mer tryggt än eBay!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Visst. En kompis bodde där några år och han sa att det var helt hopplöst att köpa från utlandet. Så han beställde alltid till en svensk adress och hämtade där. Hoppsan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
zarkov Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Jag har samma erfarenhet som Telly82, varenda paket jag fick från utlandet när jag bodde i Norge fastnade i tullen. Förutom tull, moms och andra avgifter satt de gärna på paketet i nån vecka eller två, jag brukade ringa efter några dagar och tjata lite så gick det iaf lite fortare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted December 23, 2011 Share Posted December 23, 2011 Vad är det med er som vill tjäna småpengar för risken att få bli lurad?? Har inte alla begagnade datorköp fått dig att inse varför man ibland säljer sin begagnade dator? Fyra begagnade datorer gick sönder på fyra år. Är det billigare än att köpa en ny med garanti, bättre prestanda som vara längre, möjlighet till AppleCare som kan ge dig tre års garanti plus support och ett verktygsprogram? ... Köp en 13" av billigaste modellen och en 24" extern skärm som du har när du är hemma så får du det bästa av två värdar. Den billigaste modellen är fullt tillräcklig för nästan allt som man behöver utom tung bild och ljudredigering eller avancerade spel. Du gör definitivt klokt i att skaffa extra RAM-minne! Dagens billigaste MacBookPro 13" är prestandamässigt bättre än de flesta av förra årets 13" och 15" så varför kika på "gamla" datorer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.