Janne Suhr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Jag har problem ibland med inkommande mail till iPhone och iPad där teckenkodningen inte fungerar, samma mail kodar rätt i Macen. Jag antar att Apple begränsat hur Mail-appen kodar av inkommande emails teckenuppsättning och enbart kör på UTF-8. De mail som blir fel verkar köra 8859-kodning. Borde inte detta ske automatiskt och tolkas rätt? Svarar man på ett sånt här felkodat mail följer ju fultecknen med i svaret. Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
beckasin Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Får du som jag frågetecken där det ska vara å, ä eller ö? Irriterande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Suhr Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Ja precis, eller svarta romber med frågetecken i. Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
beckasin Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Exakt, jag hade likadant på min förra iPhone, 3G. Fick inte till det där heller Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Jag får precis likadant. Detta problem har funnits i åratal! Skandal att det inte är löst ännu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Är mailet korrekt? Hur ser heden ut i mailet? Det var ett problem tidigare med hotmail som hade trasig grader (antog en viss teckenuppsättning utan att bry sig om det var rätt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Headern, dvs förhandsvisningen är alltid korrekt. Det är när man öppnar mailet som å, ä och ö blir fel. Detta gäller bara vissa mail, som då förstås är kodade på ett visst sätt, men det är extremt irriterande. Minst ett par mail i veckan har dessa "symtom". Jag använder Gmail för den delen, och har aldrig hittat ett sätt att komma runt detta. Någon? Kanske en inställningsmöjlighet i webbgränssnittet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhoneReservdelar.se Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Prata med din e-post leverantör om att du ska ha utf kodningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Med Google menar du, som cirka 40 tusen miljarder använder (för att citera SD)? Tror nog att de är medvetna om problemet sen länge, men struntar i det. Sen tror jag knappast problemet ligger där, då mailen går alldeles utmärkt att läsa på andra mobila enheter, datorer etc. Dessutom är det inte bara de med Gmail som har problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Headern är inte förhandsvisningen, jag pratar om mailheadern. Headern talar om vilken kodning som ska användas, men det kräver även att korrekt kodning används. Två helt skilda saker. Jag kan skriva att bilen är blå men låta den vara målad i gult... Link to comment Share on other sites More sharing options...
iPhoneReservdelar.se Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Ni tror inte att det kan ha att göra med att google äger android och struntar i hur och om deras e-post tjänst visas i iPhone Ni säger att samma tjänst fungerar i andra mobiler, det köper jag speciellt android.... Jag svarar med att de allra flesta mailtjänster fungerar ihop med iphone utan problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Ja. I mitt fall visas i alla fall allt rätt när man bara tittar på rubrik och förhandsvisning. Öppnar man hela mailet blir det rappakalja av å, ä och ö, i vissa mail alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Kan vi få se ett mail med problem i och även den utökade mailheadern så ska vi lösa problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Kan vi få se ett mail med problem i och även den utökade mailheadern så ska vi lösa problemet. Absolut. Så fort jag får ett sådant. De dyker inte upp varje dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Så. Här är ett exempel på problem-mail. I detta fall i form av ett nyhetsbrev från Viasat. Som ni ser av bilderna så blir det bara "blaha blaha" av å, ä och ö. I det andra scenariot blir det, som någon tidigare i tråden skrev, svarta romber med frågetecken i istället för å, ä och ö. Kan ni hjälpa oss att bli av med problemen så är det självklart guld värt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Så. Här är ett exempel på problem-mail. I detta fall i form av ett nyhetsbrev från Viasat. Som ni ser av bilderna så blir det bara "blaha blaha" av å, ä och ö. I det andra scenariot blir det, som någon tidigare i tråden skrev, svarta romber med frågetecken i istället för å, ä och ö. Kan ni hjälpa oss att bli av med problemen så är det självklart guld värt. Det där är ju dock inte vanlig text, utan html. Dom skickar med en "web-sida" för att få så det ser "snyggt" ut med bilder osv. Jag gissar att om dom missar att definiera teckenkodning (enligt html standard) så kan det se knasigt ut. Skicka gärna vidare meddelandet till prog at telia.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Jag kör mejl via icloud och egna domäner (one.com som webbhotell) och det fungerar utmärkt med åäö på inkommande mejl. dock brukar jag inte få mejl med webbsidor så det vet jag inget om, men de mejl jag får har alltid fungerat iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Jag kör mejl via icloud och egna domäner (one.com som webbhotell) och det fungerar utmärkt med åäö på inkommande mejl. dock brukar jag inte få mejl med webbsidor så det vet jag inget om, men de mejl jag får har alltid fungerat iaf. Inte bara det. Får "vanliga" textbaserade mail med samma problematik. Ska posta när det dyker upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 För att lösa ditt problem så måste du hämta mailet på en dator, ta fram hela mail headern och sedan maila hela mailet till oss för att titta på det. Skärmdumpar kommer inte fungera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sekjn0 Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Jag är ingen expert på ämnet men på mitt jobb har vi Novell Groupwise som mailprogram. Vi har äve iPhone som företagstelefon.När iOS5 kom uppdaterade jag och fick då problemet med svarta romber med ? i som ni beskrivit.Företaget gick då ut och bad användarna att inte uppdatera då ingen lösning fanns.På eget bevåg (är ingen IT människa) skickade jag en fråga till Novells support och se någon vecka senare kom ett svar med en fil som skulle köras på mailservern.Jag skickade filen till vår IT avdelning och voila problemet var löst.Exakt vad filen gjorde vet jag inte med IT avdelningen sa att ett problem som finns är att många mailservrar är inställda fel vilket då ger problem på mottagarsidan.Varför det funkade på iOS4 och inte 5 vet jag inte. Hilsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Suhr Posted January 7, 2012 Author Share Posted January 7, 2012 Här är ett mail som på iPhone/iPad blir felkodat. Som synes är det UTF-8 kodat, skickat från en Joomlasajt. X-Priority: 3 X-Mailer: PHPMailer (phpmailer.sourceforge.net) [version 2.0.4] MIME-Version: 1.0 Content-Transfer-Encoding: 8bit Content-Type: text/plain; charset="utf-8" På Macen i Mail ser det riktigt ut. Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted January 7, 2012 Share Posted January 7, 2012 Enligt headern är det UTF-8 men det säger inget om vilken den verkliga kodningen. Som nämnts tidigare krävs att vi får en kopia på mailet för lösa problemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Suhr Posted January 7, 2012 Author Share Posted January 7, 2012 OK här är hela Raw Source från Mail Return-Path: <minadress@minserver.com> X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.2.5 (2008-06-10) on minserver.com X-Spam-Level: X-Spam-Status: No, score=0.1 required=5.0 tests=RDNS_NONE autolearn=disabled version=3.2.5 X-Original-To: info@minadress.se Delivered-To: minadress@minserver.com Received: from minserver.com (unknown [x.x.x.x]) by minserver.com (Postfix) with ESMTP id C303A7BC0F7 for <info@minadress.se>; Mon, 19 Dec 2011 15:20:11 +0100 (CET) Received: by minserver.com (Postfix, from userid 38864) id A79D5AFB72; Mon, 19 Dec 2011 15:20:11 +0100 (CET) To: info@minadress.se Subject: En ny fil har laddats upp! Date: Mon, 19 Dec 2011 15:20:11 +0100 From: Bixie VirtueUpload <info@minadress.se> Message-ID: <46ac891d217f3a367e61daaf2db32427@www.minadress.se> X-Priority: 3 X-Mailer: PHPMailer (phpmailer.sourceforge.net) [version 2.0.4] MIME-Version: 1.0 Content-Transfer-Encoding: 8bit Content-Type: text/plain; charset="utf-8" X-Virus-Status: No X-Virus-Checker-Version: clamassassin 1.2.2 with clamdscan / ClamAV 0.97.3/14139/Mon Dec 19 13:26:36 2011 Någon har laddat upp en ny fil: Filnamn : 205-princeklar.jpg Uppladdad av : Okänd Datum : 2011-12-19 15:20:03 Fillänk : http://www.minadress.se//virtueupload/205/205-princeklar.jpg Inte mycket mer att se än att det körts SPAM-check Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.