Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag fick igång min trasiga Macbook Pro


ketri

Rekommendera Poster

Tänkte bara berätta om min "fulreparation" av min Macbook Pro 15" från 2007.

 

Köpte datorn i oktober 2007 då min PC helt plötsligt la av och jag höll på med ett ljudläggningsjobb till en film. Köpte då en mbp c2d, 2,2ghz med 2gb ram och 160gb hd. Under nästan 3 1/2 år så fungerade datorn fantastiskt bra. Jag hade gjort två små uppgraderingar, hårddisk och ram. I januari i år skulle jag starta datorn precis som jag gjort hundratals gånger innan men det var helt omöjligt. Skärmen förblev svart och den lilla lampan i fronten lös bara svagt. Läste på nätet att det förmodligen var logikkortet som gett upp och att detta var väldigt dyrt att reparera/byta ut. Lämnande in den för felsökning på Machuset och fick som svar att logikkortet var kass och att de ville ha 12000 + moms för att reparera. Så ja, dyrt.

 

Jag valde att inte reparera datorn utan köpte mig en ny fin mbp 15" 2ghz i7. Men jag har inte riktigt kunna släppa min gamla dator utan har ibland kollat blocket och tradera efter datorer med ex. trasig skärm eller liknande för att ge mig på en transplantation. Men för ett par veckor sedan hittade jag en intressant sak när jag letade info om olika versioner av mbp. Att "baka" logikkortet.

 

Låter sjukt flummigt, jag vet.

 

Det funkar så här: Skruva isär datorn och riv ut typ allt. Sätt på ugnen på 190°c. Placera logikkortet på fyra bollar av aluminiumfolie på en plåt. In med det i ugnen. Låt stå i 7 min & 30 sek. (Under tiden kortet bakas kan det vara lämpligt att rengöra datorn från damm...) Plocka ut och låt svalna. Skruva ihop datorn igen och starta.

 

 

IMG_0294.jpg

 

 

 

IMG_0295.jpg

 

 

 

IMG_0292.jpg

 

 

 

IMG_0298.jpg

 

 

 

När jag startade datorn första gången efter baket tog det 1 min & 20 sek från att jag tryckt på knappen till jag kunde använda den. Eftersom jag hade alla filerna på min nya dator så formaterade jag den bakade datorn och installerade om den helt. Nu med 10.5.8 installerat tar det 42 sekunder till skrivbordet är framme och jag kan starta ex safari. Jag har stängt av och på datorn ca 10 ggr + alla de gånger som datorn startar om vid installation och uppdateringar.

 

Så... Har du en gammal dator som logikkortet lagt av på och tycker att det är för dyrt att reparera. Testa att baka det! Jag kände att jag inte hade ngt att förlora. Det var ju redan trasigt.

 

Vad jag har läst mig till verkar det som att vissa fått göra om det efter ett tag när datorn inte längre vill starta.

 

Hela proceduren tog mig ungefär 3 h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fantastiskt! Tipset är välkänt vad gäller vissa bärbara macars grafikkort, men inte hela logikkortet. Dåliga lödningar kanske är vanligare orsaker till logikkortshaveri än vad man kan tro. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande. Kanske ett trevligt sätt att kombinera julbaket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken "värmande" berättelse. Man blir helt l-ugn när man inser vilka modiga och kunniga personer det finns på forumet!

Bra gjort!

Skulle ha testat det på min bärbara dator om inte datorbutiken hade tappat bort den... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ha testat det på min bärbara dator om inte datorbutiken hade tappat bort den... :-(

Tappat bort? det låter ju inte riktigt okej...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fantastiskt! Tipset är välkänt vad gäller vissa bärbara macars grafikkort, men inte hela logikkortet. Dåliga lödningar kanske är vanligare orsaker till logikkortshaveri än vad man kan tro. :)

Dåliga lödningar är ett klassiskt problem. Kan få vad som helst att haverera.

Eloge till trådskaparen för ett styvt jobb.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr man ser storleken på elektroniken i dagens burkar så är det inte så konstigt att dålig lödning kan vara orsaken till att en dator ger upp. Minsta lilla smuts eller por borde kunna orsaka avbrott på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul respons!

 

Skriver detta på min nygamla dator. :)

 

 

Har funderat lite på vad jag ska göra med den... Behöver ju egentligen inte två datorer.

 

Ge den till mina föräldrar och rädda dem från pc-träsket? De har ju trots allt klagat på sin Acer i typ 3 år och båda har skaffat iPhone som Acern inte vill funka så bra med.

Ge den till min fru vars gamla vita macbook från 2006 börjar bli lite sömnig? Så kanske mina föräldrar kan ta min frus...

Behålla den själv och ha som "fält-" och resedator? (Jobbar en del med ljudinspelning...)

 

Tyvärr är batteriet helt slut. Håller inte 1 sek om sladden åker ur så jag funderar på att skaffa ett billigt på ebay. 38 dollar inkl frakt. Och sätta i 4 gb ram igen. Och kanske en bättre hårddisk då den gamla låter lite mycket... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, läst lite om "bakning" av dessa på Mac rumors forum och det verkar som en del får baka om sina ibland. Kul att det fungerar, men jag hade nog behållt den "i huset" för säkerhets skull. Dock kul att det går att göra =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg!!

 

Skall det hålla långvarit, så ta bort den gamla kylpastan och applicera ny. Gärna Arctic ice.

 

Bra guide av TS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakar du för att löda om eller för att torka?

Blyfritt lödtenn smälter runt 220 grader Celcius.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska du testköra den ett tag först... ;)

 

Absolut!

Ja, läst lite om "bakning" av dessa på Mac rumors forum och det verkar som en del får baka om sina ibland. Kul att det fungerar, men jag hade nog behållt den "i huset" för säkerhets skull. Dock kul att det går att göra =)

Jepp, läst det också. Blir väl att frun får ta över den. Eller så blir det en bollibompaspelmaskin till sonen...

Tillägg!!

 

Skall det hålla långvarit, så ta bort den gamla kylpastan och applicera ny. Gärna Arctic ice.

 

Bra guide av TS!

Jepp. Såg det efter att jag bakat min. Får bli nästa gång om det blir en sådan. Men tack för tipset!

Bakar du för att löda om eller för att torka?

Blyfritt lödtenn smälter runt 220 grader Celcius.

Misstänker att lödningarna mjukas upp. Men vad vet jag? Inte mer än att den funkar igen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske jag skulle ta o göra samma sak med den jag har o ligger hemma i skåpet...

Man kanske ej vill att tennet skall smälta totalt utan att det bara blir varmt och flyter ut utan att droppa bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Fick en macbook 17tum mid 2007 av en kompis. Datorn hade drabbats av att videokortet på logikkortet också hade lagt av.

Skruvade loss logikkortet och stoppade in den i gasugnen i 7,5 minut i 200 grader.

Följde den här guiden: http://russell.heistuman.com/2010/04/27/cooking-the-books-or-baking-my-macbook-pro-logic-board/

 

Samtidigt tog jag bort gammal kylpasta och lade på nytt efter en rengörning. Den gamla pastan, som var nästan är fem år gammal, hade blivit torrt gammalt pulver.

Tillbaks med alla skruvar igen -> det svåraste momentet. Trots noggrant koll på skruvarna i äggkartong.

 

Nu går Macbook pron som tåget igen. B)

Frågan är hur länge det håller?

Ni som har bakat era logikkort i ugnen: funkar lagningen fortfarande och hur länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Nu har den, efter typ 8 månader, lagt av igen. Så nu har jag plockat ur moderkortet och satt ugnen på 190 grader. Imorgon köper jag kylpsta och monterar ihop den igen. återkommer... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så. 7 minuter och 45 sekunder i ugnen på 190° och ny kylpasta och nu rullar den igen. Bara att skruva ihop och starta. Kör i detta nu en film på den och allt verkar funka som vanligt.

 

Hoppas att det är fler därute som vågar att testa en bakning då det fungerat båda gångerna jag genomfört det.

<br class="Apple-interchange-newline">

 

Händer något med macbooken så kommer jag att uppdatera här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det fungerar! Efter att ha läst Ketris inlägg samt läst andras erfarenheter kring "bakning" provade jag också. Det var med lätt darrande pekfinger som jag startade efter återmontering. Den gick igång. Använde också Arctic Ice efter rekommendationerna. Håll tummarna att det håller ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra, är väl också en operation som jag får prova den dagen min ger upp.... den har visat PCI-e lane 1x länge nu, ska vara 16x. Detta är ett av tecknen på att skiter håller på att ge upp enligt de källor jag sett angående problemet.

 

Till er som har bakat: Vad har ni för PCI-e lane? (Systeminformation - grafik)

post-34005-007598800 1352371339_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har kikat på den här tråden ett tag och slutligen gett mig i kast med min gamla MBP 15". Allt gick som smort, förutom att jag bröt kontakten till pram batteriet. Försökte löda det men det gick inte. Hade för mig att jag läst att det funkade utan så jag testade.

När jag skulle köra igång den så var den ännu dödare än innan. Kan det ha med pram batteriet att göra eller har jag slutgiltigt tagit död på logikkortet. Eller har jag kanske gjort någon annan miss vid monteringen.

 

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag här igen. Min första bakning höll tio månader sen började grafiken på skärmen frysa och hacka till och det blev sämre och till sist blev det svart skärm. Skulle jag orka göra om samma process igen? Jo, ett försök, mest för min kompis skull som förtillfälligt är datorlös och kunde få den om den fungerade igen.

 

Gjorde om samma processdur. Det går betydligt snabbare att göra det en andra gång. In med moderkortet i gasugnen, den här gången i tio minuter i 200 grader. På med klickar kylpasta på CPU:n, grafikkortet

 

Japp, den startade som vanligt och verkar inte ha några fel . Har testkört ett tag nu och temperaturen verkar hålla en låg temperatur.

 

Nu blir kompisen glad :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...