Jump to content
Just nu i M3-nätverket

5.1 ljud i mac mini

inter123

Recommended Posts

Hej!

Jag har funderat på att köpa en mac mini för att ha vid tv:en och koppla in 5.1 ljud. Måste jag köpa ett externt ljudkort för att få det att funka via spidf?

MVH Daniel

Kopplade in spdfi kabeln till datorn nu med 3,5mm adapter och då fick jag 5.1 direkt var det så enkelt eller? För tycker det inte riktigt känns som 5.1 utan bara att man hör ljud i alla högtalarna. Men inte att den ger direkt surround ljud

För att få surroundet så måste det du tittar på vara kodat för 5.1

Vilken spelare använder du? I vissa spelare måste man aktivt gå in o välja att man vill ha DTS eller Dolby Digital ut.

Vlc har jag, och jag gick in och valde det. Fick 5.1 ljud. Men tyckte inte det kändes som riktigt surround ljud. Men kanske bara jag som inte har tvättat öronen. Men det ska bli riktigt surround om jag väljer det läget eller?

För att få surroundet så måste det du tittar på vara kodat för 5.1

Vilken spelare använder du? I vissa spelare måste man aktivt gå in o välja att man vill ha DTS eller Dolby Digital ut.

Det ska det bli.

Jag kör mac mini 2:gen och det funkar hur bra som helst när jag kör VLC och Eye TV. Men om jag streamar eller spelar upp en vanlig .mov, divx, mpg som inte har 5.1 kodat ljud så blir det som du beskriver det. Vad är det för format på det du spelar upp?

En dvd skiva. Rar/iso. :)

Det ska det bli.

Jag kör mac mini 2:gen och det funkar hur bra som helst när jag kör VLC och Eye TV. Men om jag streamar eller spelar upp en vanlig .mov, divx, mpg som inte har 5.1 kodat ljud så blir det som du beskriver det. Vad är det för format på det du spelar upp?

Då borde det funka.

Antar att du har varit inne i systeminställningar o kollat oxå.

Har du en DVD spelare o testat att spela upp en film från den o fått 5.1? Tänkte om det är förstärkaren som bråkar.

5.1 funkar i dvd spelaren. Men när man laddar ner en film hur vet man då om den är kodad för 5.1 som den måste vara? :)

Då borde det funka.

Antar att du har varit inne i systeminställningar o kollat oxå.

Har du en DVD spelare o testat att spela upp en film från den o fått 5.1? Tänkte om det är förstärkaren som bråkar.

Det är en bugg i någon/några versioner av VLC som gör att det bara kommer en PCL-signal (stereo) ut ur optiska utgången. Testa med absolut senaste versionen av VLC och fungerar inte det så backa tillbaka ett par versioner. Har för mig jag la in gamla vlc-1.1.6-intel64.dmg och med den fick jag ut DD 5.1 och DTS, förutsatt att filmerna hade ljudspår kodade i DolbyDigital, DTS, AC3 eller vad det nu var.

Okej ska testa med det, men hur vet jag att filmerna är kodade i Dolbydigital osv? Står det någonstarns?

Det är en bugg i någon/några versioner av VLC som gör att det bara kommer en PCL-signal (stereo) ut ur optiska utgången. Testa med absolut senaste versionen av VLC och fungerar inte det så backa tillbaka ett par versioner. Har för mig jag la in gamla vlc-1.1.6-intel64.dmg och med den fick jag ut DD 5.1 och DTS, förutsatt att filmerna hade ljudspår kodade i DolbyDigital, DTS, AC3 eller vad det nu var.

Du får väl ladda hem någon storfilm i dvd-format eller 720p/1080p (.mkv brukar det väl vara?) de brukar väl ha åtminstone dolby digital 5.1 ljud och se att din förstärkares display visar DolbyDigital 5.1 och inte PCM/stereo

1324416208[/url]' post='1503691']

Okej ska testa med det, men hur vet jag att filmerna är kodade i Dolbydigital osv? Står det någonstarns?

Bara för att filmen är DD kodad så betyder det inte att den är 5.1, den lika gärna vara 2.0. För att vara helt säker kan du stoppa in en DVD skiva som du vet är kodad med DD 5.1.

Om det är så att du fultankar så brukar det stå i infon om den är 5.1 DD, DTS, AC3 osv.

Prova Plex annars. busenkelt att få ut 5.1 med plex

• 2 months later...

Prova Plex annars. busenkelt att få ut 5.1 med plex

Lite lagom gammal tråd men ändå... Får ngn här 5.1 att funka i Laika? Inte bankat in all info i skallen än men hur jag än leker med inställningarna i plex o de vanliga inställningarna så ger den mig inte alla kanaler... Saknar alltid centern om jag kör 5.1, vilket lite enkelt ger att jag nog kör 2.0...utan att något ljud sänds i de två kanalerna, hör bakgrunden under restaurangscener... Funkar iofs i gamla Plex men det har en del andra buggar som jag hemskt gärna skulle bli av med...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...