Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kommer inte åt viktiga filer! Hårddiskkrasch?

glassbåt

Recommended Posts

Hårdisk har hängt upp sig vet inte vad göra behöver komma åt foton. Säkerhetskopierar med jämna mellanrum han inte innan den kraschade efter att jag lagt på semesterfoton. Tabbe.

Använder Lion.

Öppnar återställnings HD'n - Skivverktyg - Den säger till mig att jag måste återställa Lion.

Jag har testat med säker start - kommer inte in i den.

Jag har testat att koppla in hårddisken externt till en annan Macbook (med Lion). Den hittar inte hårddisken.

Jag har testat att koppla in den externt till en dator med Ubuntu. Där hittar den själva hårddisken och jag kommer åt systemfiler. Dock inte foton. JAG tror det är för att min hårddisk är lösenords skyddad.

Jag har även testat med att koppla in den till en datorn med Windows. Som förväntat, Inga resultat.

HUR GÖR JAG FÅR ATT FÅ UT MINA FOTON ?!

Tack på förhand !! Alla svar välkomnas.

Har du inte originalen av fotona kvar?

Är disken trasig och du inte har någon backup får du tyvärr räkna med att betala rätt mycket (5000:- till 30000:-) för att återskapa dina bilder.

Har du inte originalen av fotona kvar?

Är disken trasig och du inte har någon backup får du tyvärr räkna med att betala rätt mycket (5000:- till 30000:-) för att återskapa dina bilder.

Nope. Har inte bilderna kvar. Men jag förstår inte hur disken skulle vara trasig? Jag kommer i i ungefär halva i Ubuntu. Och i Återställnings HD'n. Det är ett mysterium. Något fel är det ju uppenbarligen.

EDIT: Kan även tillägga att jag har haft exakt samma problem förut. Då kom jag dock in i Hårddisken genom säker start. Testade dock med Ubuntu Och hade samma problem där då som jag har nu. Kommer i stort sätt bara på systemfiler.

Helt obegripligt problem som det finns massor av trådar om och varje gång någon har detta strul så blir man avsnäpts av proffsen.

Jag råkar ut för detta ganska regelbundet ett par gånger om året. Det spelar ingen roll att jag har en WesternDigital back upp disk som automatiskt backar upp en gång i timmen sedan flera år tillbaks.

Helt plötsligt när jag öppnar mitt iPhoto 11 så är det tomt, trots att jag jobbade med albumen dagen innan. Jag går då in i Time Machine och hämtar iPhoto någon dag tidigare, eller en vecka. Allt finns där men inga foton lagrade i iPhotoalbum helt tomt.

I början var det strul när man skulle uppgradera iPhoto men inte ens mellan uppgraderingarna kan man känna sig trygg. Jag löste problemet genom att lägga alla mina viktiga photos i mina 3 album i Photobucket. Deras server ligger i USA så brinner min nya iMac och min lägenhet upp så ligger dom tryggt och väntar tills jag vill hämta dom igen.

Faktiskt lite ynkligt av Apple att vi behöver använda oss av Photobucket för att känna oss trygga.

Har du flera tusen photos och arbetar dagligen med dem så vore nog andra alternativ kanske bättre, men knappast säkrare.

Okej, Tack för den Informationen! Har inte använt iphoto på den datorn. Jag förstår att jag måste säkerhetskopiera oftare, Har bara varit utan en period då den förra hårddisken helt enkelt blev för liten och jag inte köpte någon ny. Nu har det dock införskaffats och jag säkerhetskopierar nu hela tiden. Fast mitt problem Kvarstår fortfarande.

Därför man använder Time MAchine som gör backup varje timme. Det har räddat mig vid 2 hårddiskkrascher.

Data rescue..

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

- scannar den paja hårdisken (trasigt filsystem eller som inte hamnar på skrivbordet) och listar alla filer som är ok..

- sen kan du flytta dessa till en annan hd - med samma mappordning..

asbra – räddade mina foton en gång.. :)

DataRescue3 is da shit. Jättebra program!

Du har haft problemet förut ser jag. Jag skulle nog (efter att du ordnat upp detta med DR3) fundera på att byta HD om jag vore du.

Har du testat att starta från systemskivan eller kanske från en DiskWarrior-skiva?

Du har en annan Mac? Du har koplat ihop dessa med target mode? (FW-kabel och T nedtryckt vid uppstart på maskinen du vill komma åt?)

Montera ut hårddisken och sätta den i externt chassi ger samma resultat, bara pilligare.

Problemet är att jag inte förstår, har du krypterat din hårddisk eller valda mappar med FileVault eller inte? Du skriver att den är lösenordsskyddad, men också att du kommer åt vissa delar, som t ex systemfiler.

Du har kört skivverktyg från återställningspartitionen (som startar) och kört kontrollera skiva? Resultatet som du får är "återställ Lion" igenom ominstallation? Inga rapporter om fel i filsystemet osv? Kan tyda på att det "enbart" är någon systemfil som är skadad. Du har inte stängt av datorn med strömknappen (forcerad avstängning) eller annat på sistone? Vad är det som lett fram till att datorn inte startar? Du bara stängde av den (normalt) och nästa gång startade den inte?

Det viktiga här är är att du inte skriver något till disken innan du t ex med Data Rescue försöker återskapa dina filer till en annan extern hårddisk. All form av skrivning till disken minskar chansen att kunna återställa några filer.

Jag har en annan mac. Ja.

Jag har inte testat att starta upp den med T tangenten från en annan mac. Ska testa det efter att jag skrivit det här inlägget.

Nej jag har inte krypterat med FileValut. Vi glömmer allt jag skrev med lösenord, det vara bara massa svammel tror jag.

När jag trycker på "Reparera skiva" i skivverktyg i recovery HD'n står det "ogiltig syskonlänk".

Går det på något sätt att säkerhetskopiera från Återställnings HD'n? Det skulle i så fall lösa mina problem.

Och nej jag stängde inte bara av den normalt. Den dog av sig själv på grund av värme. Stod i soffan. Det har hänt några gånger.

Det kanske kan vara därför. Glömt att nämna det tidigare.

Jag har inte testat med Data Rescue än. Ska göra det snart.

EDIT: Okej, har nu testat att starta upp en annan mac med hårddisken externt inkopplad med T nedtryckt. Inga resultat. Datorn startar upp som vanligt.

Såg nu i efterhand att du skrev "T nedtryckt vid uppstart på maskinen du vill komma åt?". Jag har ingen FW kabel så har kopplat ihop hårddisken externt med MacBook Nr. 2.

Kan på så sätt inte trycka på T på MacBook Nr. 1.

Det krävs Firewirekabel.

DiskWarrior hade fixat felet verkar det som

Okej. Nu har jag testat med Data Rescue 3. Den hittar filerna allt verker fungera perfekt tills det helt plötsligt tar stopp. Skulle kanske kunna vara sladden jag använder för att koppla ihop hårddisken med datorn men tvivlar på det.Skärmavbild%202011-12-19%20kl.%2016.50.53.png

Ajdå... du kan inte välja vilken mapp du vill återställa? Eller är din bildmapp på 17,9 GB? Du kanske kan detaljstyra att återställa enbart mappen med dessa bilder du senast förde över? De andra har du ju på backup.

Som Poca säger, DiskWarrior kan vara lösningen på ditt problem. Men risken med aktiviteter som skriver till disken är att data kan bli oläsbar, men det verkar den ju vara oavsett...

Du kan också prova att köra skivverktyg och reparera skiva ett flertal gånger för ibland krävs mer än en körning för att lösa problem som uppstår.

Ja, de forcerade avstängningarna pga värme är säkert felkällan till ditt problem. Ja, att dator överhettas till den milda grad att det stänger ner är minst sagt dåligt för den. Bäddar du ner den i ett duntäcke för att lyckas med detta? Datorn ventilerar ut värme bakom skärmen så se till att den står på en något så utblåset inte blockeras....

SÅ ! nu har jag lyckats få över alla bilder till datorn. Efter ett flertal försök. Nu till nästa problem. Har fått fått ihop en herrejävla massa JPG och NEF filer men ingen av dom kan öppnas. Ingen aning om varför.

Kan tillägga att dom första bilderna på dom misslyckade försöken fungerade och blev till riktiga bilder i datorn. Dock han inte datorn plocka in mer än 3 bilder.

Skärmavbild%202011-12-19%20kl.%2017.51.16.png

Och till mattem: Nej jag bäddar inte in datorn i ett duntäcke hehe. Räcker med att den står i en säng eller soffa. Men det är dock en äldre macbook, från 2007.

Laddade ner en torrent (hoppas ingen lackar pga det) och jag tror absolut inte att det är demoverisionen.

Nu efter att jag har lekt mer med programmet har jag däremot kommit fram till att varför filerna är skadade är för att jag hämtade upp dom från en färdig scan eftersom att jag inte orkade scanna igen. Tydligen så måste jag quickscanna innan jag för över bilderna för att dom inte ska gå sönder.

Det finns dock en hake som jag skev om i mitt föregående inlägg. Den fastnar efter en stund.

Jag kan alltså bara nå 100 om jag återställer filerna från "Browse comlpete scan" men då blir dom trasiga.

Om jag återställer efter att jag gjort en ny Quick scan fastnar det.

Jag rekommenderar att du köper en riktig version, du får då ta del av ProSoft Engineerings snabba och korrekta support! De brukar lösa det mesta blixtsnabbt, (har jag hört).

Joel Westerholm

Laddade ner en torrent (hoppas ingen lackar pga det) och jag tror absolut inte att det är demoverisionen.

Jo, någon lackar. Köp programmet så följer det med support, ingen mer diskussion om piratkopierad mjukvara.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...