Bavan Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Hej! Har precis fått lite bättre fart i nätverket efter en uppgradering av Telias Smart modem till Ansluta till TG789vn. Inhandlade en ATV2 i veckan och vill köra lite filmer från en extern HDD som är kopplad till min router. Problemet är att från min Imac kommer jag inte åt disken. Har testat med alla möjliga olika format men kan ej ansluta. Antar man kan se filerna från Imac eller det är kanske inte möjligt? MIn ATV2 hittar routern utan problem, kör aTV Flash. Hade varit sjukt smidigt och kunna radera filer via nätverket direkt. Någon som har tips på hur man ska kunna nå disken från sin Mac? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Du kan alltid gå in och kolla på din router. 192.168.1.254 eller 192.168.1.1 i webläsaren. Sedan klickar du dig vidare till info om fildelningen. Antingen delar den via FTP eller SMB, eller kanske båda. Du kan ansluta med GÅ->Anslut till server... i Finder. Skriv in smb://192.168.1.1 eller ftp://192.168.1.1 och klicka anslut. Du kanske behöver byta ut sista 1:an mot 254, som jag skrev tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Vad har du för filsystem på din externa disk? Gissar på att routern enbart stöder Fat32, ntfs och ext2/3 om du har tur. Knappas hfs+ som är det filsystem som OS X använder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bavan Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Testade att ansluta både med smb och ftp utan framgång. Dock med FTP ska man ange anv. & lösen. Ser ingenting med något om att lägga till användare i routerns gränssnitt? Har testat med diska med både NTFS och FAT. NTFS funkar dock, jag kommer åt disken från min ATV2 och kan kolla på folm utan problem men från macen verkar det helt omöjligt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.