Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac 21,5" (2010) fryser sig

MateBoy

Recommended Posts

Har börjat få ett jobbigt problem med att min iMac fryser sig vid slumpmässiga tillfällen.Har provat att köra skivverktyg, och resultaten visas nedan.

I skrivande stund har dock datorn funkat i ungefär två timmar.Skriver dock detta från min Windowslaptop.

http://imgur.com/FYVV5

Som man kan se så visas ett felmeddelande på själva hårddisken, ett S.M.A.R.T.-fel.

Men, om man sedan klickar på startpartitionen och genomför en kontroll så visas detta.

http://i.imgur.com/vrQcp.png

Då är enheten felfri.Så, vad bör man göra?

Du ska lita på SMART-statusen. Din hårdisk har/kommer att haverera. Har du backup? Helst fler än en enda kopia. Byt sedan ut disken. Har du AppleCare? Om inte så har du tre års reklamationrätt enligt konsumentköplagen, ifall du själv köpt datorn ny i Sverige. Och gå inte på svepskälet att hårddiskar skulle vara förbrukningsvara, för det är de inte. Om säljaren påstår detta, be att få se utlåtandet från konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller liknande.

Skivkontrollen i skivverktyg kollar bara skivkatalogen ("innehållsförteckningen") på skivan. Det säger ingenting om huruvida filerna verkligen är läsbara.

Du ska lita på SMART-statusen. Din hårdisk har/kommer att haverera. Har du backup? Helst fler än en enda kopia. Byt sedan ut disken. Har du AppleCare? Om inte så har du tre års reklamationrätt enligt konsumentköplagen, ifall du själv köpt datorn ny i Sverige. Och gå inte på svepskälet att hårddiskar skulle vara förbrukningsvara, för det är de inte. Om säljaren påstår detta, be att få se utlåtandet från konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller liknande.

Skivkontrollen i skivverktyg kollar bara skivkatalogen ("innehållsförteckningen") på skivan. Det säger ingenting om huruvida filerna verkligen är läsbara.

Aha okej, tänkte mig det. Slog in mitt serienummer på Apples hemsida men AppleCare verkar ha utgått (skaffade datorn augusti 2010). Det ska också sägas att jag vann datorn på en sida som heter Lockerz och den kom på så vis från USA. Antar att jag får kosta på mig allt själv då. Typiskt.

Och gå inte på svepskälet att hårddiskar skulle vara förbrukningsvara, för det är de inte. Om säljaren påstår detta, be att få se utlåtandet från konsumentverket, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller liknande.

Nu är det ju snarare Apple som inte går med på det. Det är ju du som konsument som ska bevisa ett ursprungligt fel när du vill reklamera varan efter garantitiden gått ut. Och är det ett ursprungligt fel på hårddisken när den har fungerat felfritt i 1,5 år?

I detta fallet går det inte iallafall då man med kvitto måste bevisa att man köpt datorn som privatperson, i Sverige. Utanför Sverige och europa gäller andra konsumentköplagar.

Nu är det ju snarare Apple som inte går med på det. Det är ju du som konsument som ska bevisa ett ursprungligt fel när du vill reklamera varan efter garantitiden gått ut. Och är det ett ursprungligt fel på hårddisken när den har fungerat felfritt i 1,5 år?

Beviskraven är faktiskt inte särskilt höga. Du behöver bara göra troligt att du varit normalt försiktig med apparaten och att du följt bruksanvisningen. Detta är så klart lättare med en dator som ser fin ut än en som ser ut att ha hamnat under ens buss.  :)

http://www.arn.se/Vanliga-fall/Bank/Fel11/Fall-1/Fall-1111/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

• 1 month later...

Nu har samma sak hänt mig. Ser ut att vara den ökända(?) Seagate 1TB som spökar för många av oss? Har kontaktat återförsäljaren (Digital Inn i Stockholm) som hävdar att konsumentköplagen inte gäller på hårddiskar.

S.M.A.R.T. rapporterar Retired Sectors Count (Reallocated Sectors Count) lång över gränsvärdet. C34 innebär ett värde på 3124.

Har även kört TechTool Pro som i sin tur hittat ett skadat block. Antagligen samma som "Uncorrectable Sector Count" i listan nedan.

Återkommer med mer info när jag kontaktat Apple. Även min dator är inköpt i augusti 2010.

q7sSY.png

Har kontaktat återförsäljaren (Digital Inn i Stockholm) som hävdar att konsumentköplagen inte gäller på hårddiskar.

De har fel. De har dessutom bevisbördan på sin sida när de hävdar att lagen inte skulle gälla. Be dem om belägg för deras påstående från antingen konsumentverket eller liknande.

(Men du har fortfarande bevisbördan på din sida vad gäller ursprungligt fel eller inte.)

Har kontaktat återförsäljaren (Digital Inn i Stockholm) som hävdar att konsumentköplagen inte gäller på hårddiskar.

En sak till: Reklamationsrätten gäller inte förbrukningsartiklar. Jag har hört att butiker ibland säger att hårddiskar är förbrukningsartiklar. :stjarnsmall:

Bläckpatroner är förbrukningsartiklar, för där förbrukas bläcket. Men vad skulle förbrukas i hårddisken????

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...