Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med skapande av nätverk med Time Capsule

hunnabyse

Recommended Posts

Jag har nu försökt i flera timmar att få ordning på mitt nätverk men lyckas verkligen inte lösa problemet. Jag har telia fiber och har kopplat min TC med näverkskabel till uttaget. Jag lyckas skapa ett nätverk och ansluta med min Imac men min bärbara macbook air fungerar inte. Det blir bara ett utropstecken vid airport. Vad kan detta bero på?

När jag sedan skall använda min express och ansluta till till det befintliga nätverket får jag det inte att fungera. Är det några speciella inställningar som skall vara på Time Capsulen, skall den stå i BRYGGLÄGE eller vad skall man välja.

Jag använde tidigare min express som router och då fungerade allt perfekt med airplay och skrivare trådlöst men när jag nu skulle sätta min time capsule först på nätverket fungerar inget.

Jag har verkligen försökt med allt men får det inte att fungera. Tacksam för svar.

Om Teliaburken delar ut IP-adresserna (med DHCP) ska TC stå i bryggläge. Att det är ett utropstecken i Airportsymbolen betyder att det inte finns kontakt med internet.

Har du kvar din Express också i nätverket? Den måste då nollställas och kollas ihop med det nätverket som din TC ska skapa.

Har du kabel direkt från väggen till din TC eller sitter där ett modem/router från Telia först i kedjan?

Jag har kvar min express i nätverket och ställt in den på att ansluta till ett befintligt nätverk och valt det nätverk jag skapar med min Time Capsule. Jag resettade min express innan jag anslöt den till nätverket för att på så sätt göra om alla inställningar på den.

Jag har en kabel direkt från väggen till min TC så det sitter inget modem eller någon annan router före min TC.

Jag vet inte om Telia delar ut IP-adresserna (med DHCP) men jag har testat att ställa in min TC i både bryggläge samt de andra två alternativen som finns men får det inte att fungera ändå.

Så fort jag sätter min express först i kedjan och skapar ett nätverk fungerar allt klockrent och jag kan då koppla på min TC och låta den utöka nätverket.

Borde ju vara lika lätt att skapa ett nätverk från TCn men då fungerar inget istället.

Kan vara så att Telia låser till MAC-adressen på din Express och därmed vägrar tilldela din TC en IP-adress. Då är lösningen att ringa Telia och be dem släppa adressen. Normalt ligger en låsning på från ca 30 min till (oändligheten) beroende på hur Telia har konfiguret sin utrustning.

Vad får du för resultat om du kopplar din dator direkt till uttaget med kabel?

Vad säger din TC? Ger den signal för att den får kontakt med nätet?

Kabeln från väggen har du kopplat till porten WAN på TC:n?

Jag har Telia som isp, lekar alltsomoftast med div routrar. Efter max 30 minuter får man ipadress från Telias dhcpserver. Så de låser inte macadressen.

Testa Mattems förslag, dator direkt till uttaget. Vad händer då? Kolla oxå så att din macbook använder dhcp, inte fast adress.

Routern ska knappast vara bryggad, Telia delar antagligen bara ut en adress. AE ska få denna adress på WANen från Telia (kolla att din kabel från uttaget i väggen till AE är kopplad till port märk WAN som Mattem oxå säger), på 'din sida' (lanet) ska det definieras dhcp på det trådlösa och på ethernet, logga på AE och kolla. Att du får ett utropstecknet kan bero på (minst) två saker, du får ingen adress från AE eller du har definierat en fast, fel adress i macbooken.

Kollade grannens AE. Under tcp/ip ser du Telias adress, under Dhcp ser du 'din' sida.

post-48757-054811200 1324309978_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...