Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pojkar ska tydligen inte dricka mjölk..

Pocahontas

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Kaffe och semla blir en utmärkt balans mellan gifterna som dödar en... koffein, kalcium, vetemjöl, socker, grädde... alla tar ut varandra!!! :skondans:

Kaffe och semla blir en utmärkt balans mellan gifterna som dödar en... koffein, kalcium, vetemjöl, socker, grädde... alla tar ut varandra!!! :skondans:

....å så blir cancern uuutan... föringen ville ha han...whistling.gif

Av våra sämre möjligheter till jordbruk menar du säkert men skadar inte att förtydligas. :)

Att vi kunde tillvarata mjölkens protein, och andra näringsämnen och vitaminer, blev en fördel gentemot de som inte kunde under vinterhalvåret då både odling och jakt var svårare, mjölka korna/getterna kunde man ju lätt göra i stallvärmen. Så utan denna mutation hade vi troligen inte suttit här idag, utan Sverige hade varit sameland.

Jag är dock osäker på var mjölkgränsen går? Norden, inkl England, eller nånstans mitten av Frankrike/Tyskland eller alperna?

Nej, inte sämre, egentligen, utan annorlunda. Tack vare lång växtsäsong för så kallade långdagsväxter och jämnfuktigt klimat kan vi ta in mycket växter för lagring, samtidigt som det räcker till bete. Sverige är "så grönt" som turister brukar utbrista. Kring Medelhavet blir det för varmt och torrt, där kan man inte hålla mjölkjordbruk särskilt effektivt, alltså vi talar om kor, nötboskap. Det är just där man har medelhavsklimat, eller torrt klimat, som mjölkjordbruk inte lönar sig.

Fast som jag hört så var det tack vare mjölken som vi klara vårt proteinbehov på vintern. För det vi kunde lagra inte var särskilt proteinrikt? Vi odla ju inte så mycket heller på våra små täppor utan levde jämförelsevis mera på jakt och fisk. Vid medelhavet har de ju tillgång till protein lättare, antar jag, vet jag mindre om.

Vi odla ju inte så mycket heller på våra små täppor utan levde jämförelsevis mera på jakt och fis.

Hur menar du nu...?hihihi.gif

Att motion är så nyttigt i detta sammanhang kommer inte som någon överraskning. Det har ju visat sig vara nyttigt även för att motverka andra sjukdomar. Släpp snorren och ut och rör på er istället :D

• 2 years later...
Ojdå... Jag dricker säkert 4-8L i veckan. ^_^ Var i a f på en undersökning för ≈ 1 år sen och allt såg bra ut. :crossfingers: Så man får hoppas den hänger med många liter till.

Kaffe och apelsinjuice funkar utmärkt. :kaffe::ThumbsUp:

Jag håller på ditt förslag. Pojkar har väl aldrig fyllt 18, därför så låter inte Powers förslag rimligt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...