Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pojkar ska tydligen inte dricka mjölk..

Pocahontas

Recommended Posts

Jag förstår faktiskt inte något från dina senaste inlägg.

Skall man tolka dig som så att generna och därmed arvet inte skulle ha någon betydelse eller?

Väldigt liten, kanske 5%.

Vad kontrollerar vad genetiskt lika stamceller skapar, fingrar ,ben etc? Jo, den omgivande miljön och inte själva DNA.

Vi skulle väl inte klara av en miljö av bakterier ,virus ,strålning etc om det inte fanns en funktion som går in i DNA och läser av vad som finns där eller hela tiden förändrar det som står där. Precis som en datafil i en databas.

Hur du förhåller dig till din miljö, medvetet och vilka program du kör undermedvetet , har ju påverkan av hur du läser av dina gener.

Har du lärt dig cykla så kan du stänga subrutinen för att cykla, men programmet för att cykla finns fortfarande kvar och kan bara raderas med våld, rent fysiskt.

Jämför med att sluta röka. Om du slutar att röka eller snusa så finns alltid subrutinen för rökning kvar, men du har bara stängt av den. Men du kommer alltid att vara rökare eller snusare så länge programmet finns kvar och anropar dig och anhåller om körning - vilket alla rökare, snusare, alkoholister eller narkomaner råkar ut för, men de tillåter inte rutinen att köra.

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Vad kontrollerar vad genetiskt lika stamceller skapar, fingrar ,ben etc? Jo, den omgivande miljön och inte själva DNA.

Vi skulle väl inte klara av en miljö av bakterier ,virus ,strålning etc om det inte fanns en funktion som går in i DNA och läser av vad som finns där eller hela tiden förändrar det som står där. Precis som en datafil i en databas.

Hur du förhåller dig till din miljö, medvetet och vilka program du kör undermedvetet , har ju påverkan av hur du läser av dina gener.

Har du lärt dig cykla så kan du stänga subrutinen för att cykla, men programmet för att cykla finns fortfarande kvar och kan bara raderas med våld, rent fysiskt.

Jämför med att sluta röka. Om du slutar att röka eller snusa så finns alltid subrutinen för rökning kvar, men du har bara stängt av den. Men du kommer alltid att vara rökare eller snusare så länge programmet finns kvar och anropar dig och anhåller om körning - vilket alla rökare, snusare, alkoholister eller narkomaner råkar ut för, men de tillåter inte rutinen att köra.

Nu förstår jag ännu mindre.

Varför läser man då hela tiden om att man hittar sjukdomar i den och den genen eller som orsakas av genen? Jag kan inte sambandet men hela tiden så lyfts genforskningen som grejjen med stort G för att komma åt ärftliga sjukdomar. VAd är då ärftliga sjukdomar annars?

Som sagt. Risken för att få cancer för alla människor oavsett livsstil ligger på 25-30%. Av de procenten så är prostatacancer vanligast för män ca 20-25% och för kvinnor bröstcancer 20-25%. Så det är definitvt inte extremt låg risk för prostatacancer. Betydligt lägre risk att dö i en olycka av ngn form än att få cancer.

D-vitamin är nog bra pojkar om vi får i oss...

Tyvärr lyser inte solen så bra på vintern, och det kostar ju en slant att flyga söderut längre tid..

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D

Jag brukar alltid se till att få sol på sommaren. På nåt sätt måste jag ha vetat att det är nyttigt för det har alltid känts nyttigt att bli brun. Fråga mig inte hur, har nog bara gått på intuition.

Jag brukar alltid se till att få sol på sommaren. På nåt sätt måste jag ha vetat att det är nyttigt för det har alltid känts nyttigt att bli brun. Fråga mig inte hur, har nog bara gått på intuition.

Samma här, och idag när solen sken gick jag ut, fast jag är skitförkyld, måste bara ha lite sol, om än så i bara ansiktet...

helst ska man ju exponera mer hud, men det var inte så lämpligt

Tack för 2 bra länkar. :yeahbaby:

Ja, det är nog viktigt rent allmänt på vintern speciellt när man sitter mkt inne vid datorn med, och gott om soltimmar är det ont om såhär års. Så utomhus efter jobbet brukar normalt sett vara = mörkt.

Man skall däremot vara aningen försiktig med D-vitamin. Är inte bara att käka på som t ex med C-vit ... som man kissar ut överflödet. ADEK - är de vitaminer som är fettlösliga. Lagras i depåer och löses ut på längre tid. Vitaminbrist är inte bra, men ett överskott kan vara minst lika farligt.

Länkarna längre ner på Kostdoktorns sida är intressanta...

Teorin om sambandet autism och för lite sol

Det känns som att allt orsakar cancer. Orka bry sig.

Håller med dig.

Jag dricker en halvliter till en liter om dagen och det tänker jag fortsätta med.

Efter att läst den här diskussionen var jag tvungen att knata ut i köket och halsa lite mjölk.

Och sen skära upp ett gäng skivor ost. Mums!

Håller med dig.

Jag dricker en halvliter till en liter om dagen och det tänker jag fortsätta med.

Efter att läst den här diskussionen var jag tvungen att knata ut i köket och halsa lite mjölk.

Och sen skära upp ett gäng skivor ost. Mums!

Du må tycka som du vill, men cancer är i vilket fall en demokratisk sjukdom.

Den drabbar alla, rik som fattig, ung som gammal.

Jag börjar mer och mer luta åt att solbristen är största orsaken till prostatacancer, för oss häruppe i norden i alla fall. Det var ju tydligen nåt land i Afrika som hade många fall, men där vore det underligt om det skulle bero på detta. Ser det lite ologiska i resonemanget men jag håller mig till det så länge i alla fall.

Min högst ovetenskapliga hållning är att vår västerländska välfärdsstress är en cancerkatalysator.....laserbok.gif

Min högst ovetenskapliga hållning är att vår västerländska välfärdsstress är en cancerkatalysator.....laserbok.gif

Stress försvagar immunförsvaret så den tesen är inte dum. Men ofta är det flera faktorer som avgör. Lagom av allt är bäst, och lagom är ett svenskt ord. Hur kan det komma sig att vi inte är lagom i Sverige :armskeptisk:

Annars tål vi nordeuropéer mjölk mycket bättre än medelhavsfolk. En genetisk konsekvens av våra möjligheter till jordbruk. Också tänkvärt på ett sätt.

Stress försvagar immunförsvaret så den tesen är inte dum. Men ofta är det flera faktorer som avgör. Lagom av allt är bäst, och lagom är ett svenskt ord. Hur kan det komma sig att vi inte är lagom i Sverige :armskeptisk:

Min upplevelse att bli utbränd och komma tillbaka ger en känsla av att stark stress har mycket mer påverkan på den mänskliga organismen än vad som normalt sägs.

Annars tål vi nordeuropéer mjölk mycket bättre än medelhavsfolk. En genetisk konsekvens av våra möjligheter till jordbruk. Också tänkvärt på ett sätt.

Av våra sämre möjligheter till jordbruk menar du säkert men skadar inte att förtydligas. :)

Att vi kunde tillvarata mjölkens protein, och andra näringsämnen och vitaminer, blev en fördel gentemot de som inte kunde under vinterhalvåret då både odling och jakt var svårare, mjölka korna/getterna kunde man ju lätt göra i stallvärmen. Så utan denna mutation hade vi troligen inte suttit här idag, utan Sverige hade varit sameland.

Jag är dock osäker på var mjölkgränsen går? Norden, inkl England, eller nånstans mitten av Frankrike/Tyskland eller alperna?

Min upplevelse att bli utbränd och komma tillbaka ger en känsla av att stark stress har mycket mer påverkan på den mänskliga organismen än vad som normalt sägs.

Hittade faktiskt en gammal artikel som styrker det du säger. Ska läsa den senare, lite trött i huvudet för tillfället.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stress-okar-risk-for-cancer_338418.svd

Skall inte förringa påståendet om mjölkprodukter, men snart är det något annat dom här experterna hittar,så kommer det nog att fortsätta.Skall nog inte ta det för bokstavligt.

Ah va bra! Då är oddsen utjämnade. :)

Oddsen är på plus! Jag dricker ju mycket mer kaffe än mjölk.celb%20(7).gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...