Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pojkar ska tydligen inte dricka mjölk..

Pocahontas

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Citerat från artikeln:

Förra året dog 2398 svenska män av prostatacancer. En abstrakt siffra – sju gånger större än trafikdöden – som gör cancersjukdomen till den som skördar flest offer i Sverige. Fler än både lungcancer och bröstcancer.

tappahakan.giftappahakan.giftappahakan.giftappahakan.giftappahakan.gif

När jag fyller 50 ska jag testa mig.

Känner förstås en man som fick det och han dricker inte en droppe mjölk. Rökte inte heller men var/är rätt begiven på whiskey...

Men klart man kanske ska minska mjölkdrickandet lite... men det är ju så gott.

Alltså vi dricker ju mest kaffe i världen, det stod det inget om, kunde väl va en delorsak om man ska gå på såna samband? Förutom lite sol.

Synd att artikeln fokuserar på en synnerligen elakartad form, då "snälla" former av prostatacancer dominerar. Artikeln ger en mycket skev bild av farligheten. Läs mer här. Att vara inkontinent och impotent i resten av sitt liv är bara "bra" om man därmed vet att man räddades från en förtida död. De allra flesta män skulle dock ha dött av hög ålder innan prostatacancern skulle ha haft samma verkan. Jag avvaktar att kolla mig tills vetenskapen genom förfinade diagnosmetoder kan säga vilken form av cancer jag har.

Vad gäller mjölk nyttjar jag cirka två deciliter om dagen till kaffet, så det känns rätt tryggt. Att ständigt dricka mjölk som vuxen känns främmande för mig.

Äter müsli varje morgon med mjölk till.

Ost är en last för mig förstås, det äter jag på lunchmackan varje dag

..Att vara inkontinent och impotent i resten av sitt liv är bara "bra" om man därmed vet att man räddades från en förtida död. De allra flesta män skulle dock ha dött av hög ålder innan prostatacancern skulle ha haft samma verkan..

Att vi alla ska dö en (vacker) dag.. har det ingen som helst relevans? :ermm:

Att vi alla ska dö en (vacker) dag.. har det ingen som helst relevans? :ermm:

Jag tänker inte hindra någon att operera bort prostatan i 40-årsåldern så fort PSA-värdet stiger över 4, det är upp till var och en.

Fast jag ändrar mig: hans cancerform är helt representativ och jag rekommenderar alla att göra som han gjorde för säkerhets skull! devil.gif

Nöjd så?

Folk glömmer bort att cancer är en väldigt vanlig sjukdom. 25-30% av ALLA får cancer ngn gång under sitt liv.

Prostatacancer är den i särklass vanligaste formen för män och bröstcancer den vanligaste för kvinnor.

Fast 2400 st som dör av det varje år är ju rätt signifikativt, ska man inte förringa. Men man behöver inte försaka ostskivan på mackan för det den har nog inget med detta att göra. Då dör man väl av kalciumbrist el nåt annat istället.

Men som jag gör ibland om jag är riktigt törstig på kvällen kan jag ta ett glas mjölk, då kanske jag ska stanna därvid och inte ta två-tre glas bara för det är så gott. Man behöver inte överdriva. Mjölk i kaffet kommer jag nog fortsätta med. Och att ersätta med läsk till maten t ex tror jag är ännu sämre, då bättre kanske med lättöl. Eller vatten förstås men det är så trist.

Faktum är sen vi gick över till laktosfri mjölk har vi mått bättre i magen -alla kön och åldrar.

Fast å andra sidan dog 48.000 (98%) svenska män av något annat än prostatacancer(2%). Kanske man skulle STOPPA "något annat". :)

Jag tänker inte hindra någon att operera bort prostatan i 40-årsåldern så fort PSA-värdet stiger över 4, det är upp till var och en.

Fast jag ändrar mig: hans cancerform är helt representativ och jag rekommenderar alla att göra som han gjorde för säkerhets skull! devil.gif

Nöjd så?

Jag är nöjd. Alla får göra som de vill med sin egen kropp. :yeahbaby:

Det enda jag reagerar mot är alla "tips" om vad vi borde o inte borde göra.

(A)socialstyrelsen o dess likar har härjat länge nog tycker jag. :superirriterad:

Tar lite mjölk till morgongröten och teet, samt till müsslin på kvällen. Vatten till maten är riktigt gott bara man vant sig med det. Ost är också gott men blir dock sugen att testa dra ner på mejeriprodukterna med dessa nya rön.

Min far fick konstaterad prostatacancer, läkaren sa att han skulle dö av ålder, men inte av cancern. Tretton år senare dog han, efter tre år av omänskligt lidande, med kateter i , först upp genom snorren, sen genom ryggen in i njurarna, metastaser i skelettet, snöpt med tom pung.

En kraftkarl, friluftsmänniska och nyttighetsivrare förvandlades till ett levande lik. Han hade en enorm vilja att leva, och för mig är det ofattbart att han aldrig ville ge upp, utom sista natten, då han med hjälp av den portabla morfinpumpen själv kunde mata in en överdos.

Det finns många sätt att dö på, men knappast något ovärdigare än av en nedbrytande prostatacancer.

Själv dricker jag minst en liter lättmjölk varje dag, och trycker i mig skiva på skiva av ost varje dag. Det gjorde inte farsan.

Själv vet jag inte om jag skulle vilja ha ett besked efter ett PSA-prov, då jag sett att min far fick sänkt livskvalitet efter cancerbeskedet, tio år av vetskapen om denna cancer, som han inte skulle dö av, men ändå gav ångest.

Mycket beror på vilka gener man fått med sig i arvet

Mycket beror på vilka gener man fått med sig i arvet

Ja, så därför kanske jag kan fortsätta med mitt frossande i mjölk och ost, det är kanske redan kört?

Citerat från artikeln:

Förra året dog 2398 svenska män av prostatacancer. En abstrakt siffra – sju gånger större än trafikdöden – som gör cancersjukdomen till den som skördar flest offer i Sverige. Fler än både lungcancer och bröstcancer.

Om vi utgår ifrån att vi är 4,5 miljoner män i Sverige så betyder detta att en halv promille drabbas.

Knappast astronomiska siffror alltså... :closedeyes:

Personligen tror jag även att livsstilen spelar in.

Då talar det ännu mer för att jag skall fortsätta med mjölk och ost och med den minimala motion jag utövar.

Farsan var fjälljägare under kriget, motionerade med skidåkning, jakt, cykling, trädgårdsskötsel, alltid aktiv, upp tidigt varje morgon, åt rätt och levde så sunt det bara går.

Så jag fortsätter då med att leva tvärtemot honom så kanske jag klarar mig.

Om vi utgår ifrån att vi är 4,5 miljoner män i Sverige så betyder detta att en halv promille drabbas.

Nu räknar du som du har förstånd till.

Nu räknar du som du har förstånd till.

Jaha, så vad har jag nu gjort för att förtjäna detta mycket oartiga? :glare:

Jaha, så vad har jag nu gjort för att förtjäna detta mycket oartiga? :glare:

"Om vi utgår ifrån att vi är 4,5 miljoner män i Sverige så betyder detta att en halv promille drabbas.

Knappast astronomiska siffror alltså.."

Om det vore så alla dessa 4,5 miljoner dog ett år och av dessa bara 2400 av prostatacancer, ja då är det ju bara en brådkdel.

Men om vi i runda slängar räknar med en livslängd på 80 år så är det närmare 200-tusen som dör av prostatacancer.

Alltså förtjänar du ett ryck i örat när du rör dig med siffror som inte har med varandra att göra, eller klart uttryckt som du inte begriper.

Jaha, så vad har jag nu gjort för att förtjäna detta mycket oartiga?
När man har myndigheter och origanisationer som arbetar aktivt för att förhindra vägdöden som är sirkus 400 om året och anser att det är en mindre katastrof med 400 döda i trafiken, hur kan man då behandla över 2000 döda av annan anledning som luft.........? Mycket osmakligt.

Citerat från artikeln:

Dem inte bara drabbades... Dem dog! :)

Nä, när man räknar så är det naturligtvis ingen astronomiskt siffra. Men mer konkret i antal är det en katastrofal siffra. Inget som man betrakta som "lite svinn". Och det är ju oroväckande av vi har en kostant ökning av det.

Antalet fall har ökat i 50 år och svenska män är bland de mest drabbade i hela världen.

Är väl inte nåt direkt man vill vara världsledande på kanske?

Om trafikdöden tar XXX antal personer - och det tycker vi är hemskt, kan vi inte bara vifta bort ≈ 2.400 st, bara sådär.

Själv är jag ganska orolig, trots att jag knappt dricker mjölk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...