Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Randig utskrift - Canon Pixma MP640


drajsnow

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Canon Pixma MP640 som jag har haft i ett par år. Den används regelbundet, men inte ofta. Byter bläckpatroner ca varannan månad. Den sista tiden har fotoutskrifterna blivit randiga, speciellt de blå och rosa aktiga tonerna. Jag har använt skrivarens inbyggda rengöringsprogram flera gånger. Både "grund" och "djup" rengöring. Det blev något bättre, men inte perfekt.

 

Har letat runt på nätet om tips och trix utan att hitta något. Jag har även letat på Canons hemsida, utan att hitta någon information, mer än att använda rengöringsprogrammen. Jag har läst om att man kan plocka ut skrivarhuvudet och rengöra detta, men i manualen står det att Canon rekommenderar att det får sitta kvar efter installation.

 

Vad säger ni? Har ni några tips eller egna erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon Pixma IP5200 som ger svarta "randiga" märken på utskrifter på photopapper. Har använt alla tänkbara rensningsprogram men inget hjälper.

 

Det är väl bara att köpa ny skrivare. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick du löst problemet med skrivaren, eller köpte du nytt? Annars har jag en möjlig lösning för dig.

 

Jag hade samma problem med min Canon Pixma MP 780 i höstas. Jag prövade att ta loss skrivarhuvudena, på min skrivare sitter de ihop i ett slags kassett. Jag tog ur hela kassetten och höll skrivarhuvudena under vattenkranen en lång stund, tills det vatten som strömmade var helt ofärgat. Sedan lät jag skrivarhuvudena torka ordentligt, i ett dygn eller så. De första utskrifterna jag gjorde precis efteråt såg litet urvattnade ut, men det rättade snart till sig, och problemet med ränderna försvann helt.

 

Jolianna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant är att göra rent i en ultraljudrengörare. Finns mindre modeller, t.ex. de som är anpassade för smyckerengöring. Men de skall inte vara nån billighetsvariant som går på batteri.

Använde en sån på den tiden man körde med tusch, och det fanns inte en enda intorkad penna som inte blev som ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis beställt en ny skrivare, men jag ska testa att ta loss och rengöra i vatten. Jag kollade vad ett nytt huvud kostade att köpa. 1200 kr plus frakt.... Samma pris som en ny skrivare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...