Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

fel färg vid utskrift från elements 10


smea

Rekommendera Poster

Jag sitter ganska mycket med bilder och redigerar dessa i elements 10, främst på min imac. Men, när jag sedan ska skriva ut dessa på en HP photosmart plus B210 så blir färgerna helt galet fel. Allt drar åt det blå hållet och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det rätt. För visst borde man kunna få ut dem i samma färg som det jag ser på skärmen, eller åtminstone någorlunda? Eller är skrivaren alldeles för dålig för det? Funderar på att uppgradera skrivaren till en Epson stylus photo R3000, men måste ju försöka med något annat först.

 

Någon som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är färgprofiler. Dvs, skärm har färger på ett sätt och skrivaren har färger på ett annat sätt. Skärm är ju belysta färger medan skrivare är reflekterat ljus. Vanliga hemmaskrivare är sRGB kompatibla, medan mer professionella skrivare är CMYK. Kolla så att de bilder du redigerar har sRGB och inte kör Adobe RGB. Du kan redigera dem i Adobe RGB, men när du skriver ut på hemmaskrivare bör de vara sRGB. (skickar du till proffs är Adobe RGB att föredra).

 

Nästa steg är att se till så du har rätt färgprofil för skrivaren. Det kan finnas en färgprofil att hämta från HP's hemsida, det vet jag inte - om en sådan inte redan finns i datorn. Det beror på hur gammal skrivaren är. Med Color Synk-verktyget (ligger i mappen Verktysprogram som ligger i mappen Program) kan du kolla vad du har för färgprofiler tillgängliga i datorn. För skrivaren ska det vara en HP-profil.

 

Nu har inte jag din Elements version, men jag tror att det går att ställa in det i ett korrekturläge - för det har gått i tidigare versioner. Korrekturläget innebär att den översätter mellan skärm och skrivare så du ser på skärmen hur det blir på skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack snälla för svar och råd. jag har tittat igenom inställningarna på färgprofilen och det var mycket riktigt där det var fel. så nu är det åtgärdat och alla har äntligen fått en normal ansiktsfärg igen, både på papper och på riktigt ;) tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...