Elken Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Hej alla! Vill bara säga att jag precis blev uppringd av någon som hävdade att han jobbade på Microsoft techsupport. Samtalet kom förmodligen utomlands irån för det var mycket dålig "lina". Personen ifråga talade Engelska med Indisk brytning och påstod att en av mina Windowsdatorer (ja, jag har även sådana) skickade rapporter till deras server att det var problem med datorn. Han ville då att jag skulle gå in på följande adress: www.support.me, och då skulle han koppla upp sig mot min dator och "laga" den. YES RIGHT!?! Har läst en del om just denna metod på nätet och fattade ganska omgående att det var en bluff, så jag la på luren. Kan tänka mig att det finns en del personer som går på den här sortens bluffar, som blir rädda när personen ifråga säger som han sa till mig att -min dator kan sluta fungera när som helst och allt kan försvinna från datorn, och liknande. Vet inte om denna typen av scam är vanligt förekommande eller om det kanske går i perioder. Kanske de riktat in sig på Sverige för tillfället eller vad vet jag. Tänkte bara höja ett varningens finger om det ringer någon till er med samma ärende. Lägg på luren direkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Har skrivits mycket om detta i pressen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.