Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varning - Promise Pegasus R4/R6 Thunderbolt-RAID känslig för yttre RF-

Ulf Söderlund

Recommended Posts

Ulf Söderlund

Hej!

Postar detta som en varning till alla som har tänkt att skaffa eller redan har skaffat en en Promise Pegasus R4/R6 Thunderbolt-RAID.

Dessa enheter är känsliga för yttre RF-störningar, främst från mobiltelefoner som i något läge använder GSM900-bandet.

Vid samtal i närheten av Thunderbolt-kabeln eller RAID-enheten störs Thunderbolt-länken ut och enheten kopplar ifrån.

Apple såväl som Promise har haft kännedom om detta sedan mitten av Oktober i år. Apples officiella inställning till detta är att man inte har någon officiell inställning till detta.

Promise medger nu inofficiellt att detta är ett känt fel och att man jobbar på en lösning som skall presenteras någon gång under nästa år.

För er som är drabbade av detta eller har ytterligare frågor kring detta, ta kontakt med Promise EU på telefon +31402352600

För er som vill läsa vidare om detaljerna kring detta på Apple Support Communities Forum:

https://discussions....630806#15630806

Ulf Söderlund

• 3 weeks later...

Tack för varningen! Stod just i begrepp att köpa en Pegasus R6.

Detta är ju en katastrof för många, inte minst för leverantören som har sålt en "säker lagring" där många kan ha förlorat sina data. Märkligt att Apple och Promise fortsätter att sälja Pegasus. Om felet ligger i Thunderbolt så är det allvarligt för Apple, man har ju haft problem både med TB-skärmen och datorerna.

Pegasus borde naturligtvis ha haft en vanlig USB eller FW anslutning som reserv och inte litat fullständigt på Thunderbolt.

Än en gång, tack för varningen, jag förstår allas frustration.

Kanske köper jag några stora hårddiskar nu eller väntar på Pegasus v2 ;-)

• 4 weeks later...

Det är möjligt att de har löst detta nu, eller att problemet bara är relaterat till GSM sändning och inte W-CDMA (3G)

Jag fick min Promise pegaus r6 i början på januari och jag har inte haft en tillstymmelse till problem. Och min mobil brukar ligga bredvid porten, kabeln, eller på R6,an som för övrigt är helt fantastisk.

Jag började med en Lacie little big disk 2TB Thunderbiolt och tyckte den var sanbb, men R6 är mer än dubbelt så snabb.

Skyfflar 60Gb databaser mellan datorn och backuppen (R6) på under tre minuter. En riktig lifesaver när man som jag har begränsat med (SSD) utrymme på beräkningsdatorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...