Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Röda ögon i video

jowa

Recommended Posts

Barbapappa_86

Spela in den igen? wacko.gif Skämt och sido, jag finner då ingen info om hur man gör, inte på ett lätt sätt iaf.

Kan man verkligen få röda ögon på en video. Trodde bara det blev så när pupillerna är öppna mycket och "överraskas" av starkt ljus eller blixt. I en video med stark belysning borde ju pupillerna krympa snabbt och då blir det inga röda ögon. Rätta mig om jag har fel.

Kan man verkligen få röda ögon på en video. Trodde bara det blev så när pupillerna är öppna mycket och "överraskas" av starkt ljus eller blixt. I en video med stark belysning borde ju pupillerna krympa snabbt och då blir det inga röda ögon. Rätta mig om jag har fel.

Om videokameran hade en kameralampa monterad på sig så blir det röda ögon, man bara om belysning i övrigt var svag.

Nej, det är i stort sett omöjligt att ta bort från video.

Det enda jag kan tänka mig är att man retuscherar ruta för ruta. Ohyggligt mycket jobb. Sånt kan dom kosta på sig Hollywood, möjligtvis.

Det enda jag kan tänka mig är att man retuscherar ruta för ruta. Ohyggligt mycket jobb. Sånt kan dom kosta på sig Hollywood, möjligtvis.

Det finns programvara där du pekar ut ögonen i början av scenen, gör pupillen svart och säger åt programmet att "följ ögonen och gör dem svarta" under resten av scenen. Men det är ju inte lösbart för en privatperson eller ens ett mindre företag.

Såklart det går med lite pill! Med Photoshop och Premiere elements, gör en liten svart punkt i PS och spara i TIFF el PNG el PSD kommer inte ihåg nu, ta in punkten i premiere och lägg den i eget spår ovanpå ditt huvudspår och animera den så den följer med ögats rörelse, sen gör samma sak för andra ögat, då behöver man bara lägga "ankarpunkter" el vad det heter där pupillerna ändrar riktning men datorn flyttar med den i mellanliggande bildrutor, mycket pill blir det säkert iofs men nog går det, tror jag. Har animerat i Premiere så det går ju men har inte gjort med en liten pupill men jag kan inte se att det inte skulle gå.

För närbilder får man kanske göra en vit reflex i pupillen alternativt om man kan göra lagret så det bara ändrar underliggande objekts färg men inte ljusintensitet.

Såklart det går med lite pill!

Om det skulle vara "lite" pill, vill jag inte veta vad du menar med "mycket" pill. :)

Med 25 bilder i sekunden och om scenen är 5 minuter lång blir det 5*60*25=7500 bilder som ska manipuleras.

Nja som jag skrev så animerar du punkten, du anger i en bildruta var den ska ligga exakt över den röda pupillen sen så stegar du fram till den ruta där pupillen har förflyttat sig i en rak bana, kanske 12 rutor senare dit flyttar du nu din egna punkt så den fastnar där då lägger ju datorn till banan mellan de båda punkterna. Så om vi bara gissar för jag vet inte men vi gissar att en pupill ändrar riktning i en genomsnittlig film två ggr per sekund så blir det på en fem minuter lång sekvens 600 ggr du måste göra detta och sen för andra ögat oxå, plus att "mörka" lagret då objektet blinkar. Och ja det skulle jag definiera som pill men klart det går om man vill! Sen vet vi ju inte om scenen är fem minuter lång är den bara två minuter som ansiktet syns och pupillerna är röda så... och dessutom kanske ögonen är rätt stilla, kanske räcker att flytta dem en gång per sekund ibland, eller mer. Men som sagt jag vet inte.

Vad jag har gjort som jag vet är att jag på en kort sekvens gjort exakt så här med de nämnda programmen fast inte med en röd pupill utan en ritad mustasch som jag ville låta följa med som klistrad på läppen, samtidigt som den vickade. Och det var lite pill ja, tur den sekvensen var typ fem sek lång. Men det går! :D

(det enda jag gjort men som bevis på det jag sa:

1.19 min in)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...