Eric Hd Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Har en extern hd för backup (Seagate GoFlex 1,5tb) ansluten till FireWire porten på min iMac 0S X Lion. Fungerat perfekt tills programuppdateringen av OS 10.7.2 Efter uppdatering hittar inte TimeMaskin varken enheten eller porten. Seagate drive settings - hittar inte enheten eller porten. Läser man Apple Solutions är det massor av Macanvändare som har samma problem och tydligen har Apple f.n ingen lösning på problemet. Seagaten fungerar om den ansluts via USB och då bara om FireWire kabeln är ansluten!! Har prövat med att reset - stänga av datorn-dra ut nätkabeln-trycka in on/offknappen i 10 sek och sedan starta om. Även prövat starta i med P-ram (cmd+alt+P+R) men inget hjälper. Besökte den lokala Apple Storen - hade ingen lösning mer än att ha is i magen, anslut den så länge via USB, så kanske lösningen kommer i nästa uppgradering 10.7.3!!?? Någon som har/har haft samma problem och lyckas lösa det. Är det hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem? Tackar på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Om Firewireportarna hängt sig brukar man kunna låsa upp dem på följande sätt: Stäng av Macen på vanligt sätt. Dra ur ALLA sladdar från Macen. Vänta 15 minuter. Anslut sladdarna och testa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Hd Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Tack Telly - men det hjälpte inte - det är väl ytterligare ett sätt att omstarta SMC (System Management Controller) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Tack Telly - men det hjälpte inte - det är väl ytterligare ett sätt att omstarta SMC (System Management Controller) Nej, det är det inte utan Telly:s förslag är ett gammalt knep att få Firewire att fungera igen. Den här typen av plötslig förlust av Firewire-anslutningen i samband med ny uppdatering har förekommit så länge som Macar haft Firewire inbyggt. Inte för att det hjälper dig just i denna stund men problemet är sällan permanent. Har du testat att nollställa SMC förresten? Inte PRAM, det hjälper inte mot mycket nu för tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Nej, det är det inte utan Telly:s förslag är ett gammalt knep att få Firewire att fungera igen. Den här typen av plötslig förlust av Firewire-anslutningen i samband med ny uppdatering har förekommit så länge som Macar haft Firewire inbyggt. Inte för att det hjälper dig just i denna stund men problemet är sällan permanent. Har du testat att nollställa SMC förresten? Inte PRAM, det hjälper inte mot mycket nu för tiden. Jo Thomas, PRAM kan allt fungera. Det var en här igår vars Firewire 800-port lagt av, och det sprang igång efter att jag föreslaget en PRAM-reset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Jo Thomas, PRAM kan allt fungera. Det var en här igår vars Firewire 800-port lagt av, och det sprang igång efter att jag föreslaget en PRAM-reset. Åh, tusan! Vet inte hur många fruktlösa PRAM-zappningar jag föreslagit de senaste sex, sju åren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Hd Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Nja - har provat reset PRAM ett antal gånger -- men inget har hjälpt. Provat ännu en gång - men "no luck". Själv misstänker jag problem med den senaste uppdateringen av OS X Lion från ver 10.6 till 10.7.1 eller till 10.7.2. Läser man Apples forum så har massor av Mac användare samma problem efter ha uppgraderat från Snow Leopard till Lion. Vissa kallar Lion versionen för OS X Turky??? Jag har inte - efter mycket sökande hittat någon lösning på problemet. Dom som har varit i kontakt med Apple support har inte fått nå´n lösning - är datorn äldre än 90 dagar vill dom dessutom ha betalt för ett svar!!!! - om man nu inte har betalt för längre tids support. Men den lokala Apple Storen har har erbjudit sig att ta in datorn för genomgång och försöka lösa problemet - hyllar återförsäljaren med dissar Apple!! Tydligen om man återställer datorn till tidigare tidpunkt fungerar FireWire porten!! - vad är det för uppdateringar som Apple släpper - vet katten om inte MS var bättre. Provat även att återställa SMC Får väl ha is i magen o vänta till nästa uppgradering nr 10.7.3 o se om det blir nån lösning - eller vad tror ni andra - är det ingen som har fått samma problem där ute?Pro Tack för era förslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Om jag varit som du hade jag tagit en klonad backup till extern disk Formaterat om hårddisken, installerat SnowLeopard och sett om porten fungerat. Om allt fungerat, testat lägga in Lion igen. Fungerar det...låtit Flyttassistenten hämta in resterande programfiler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Hd Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Ja Poca, verkar jobbigt. Jag har Lion originalinstallerat - ingen uppdatering av tidigare versioner. Dessutom är min hårddisk partionerad i två enheter, 2/3 mac och 1/3 Win, i och för sig borde inte utgöra ngt hinder men misstänker att problem kan uppstå. Enligt TimeMaskin gjordes den senaste backuppen via firewire den 16 sept - troligtvis då en uppdatering gjordes o firewire slutade o fungera. Ja e ny på iMac - kört dos sedan 1985 och Win när 95:an kom. Övergav Vista och kör nu iMac sedan några månader. Timemaskin borde fungera som återställandeverktyget i Windows. Ska försöka återställa datorn till en tidpunkt före 16 sept - om det går?? I detta läge vågar jag inte på att formatera om hårddisken dessutom har jag ingen installationsdisk/filer till Lion, risken är väl att man då åker på att betala en uppgraderingskostnad till Apple?! Garantin gäller för burken - så Apple får ta fixa det via deras fysiska service. Söker vidare på "enkel" lösning - om det finns nån fix därute. Tack ändå Poca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Då är det intressanta om FW-porten fungerar om du loggar in i Windows? Din dator levererades med OS X Lion? Oavsett så ligger systeminstallationen på en dold partition som du kommer åt om du håller ner CMD + R under uppstart. Där kan du t ex köra skivverktyg för att reparera skiva, installera om OS X osv. Gör du inga egna ändringar under installationen så ersätts enbart systemmappen med OS X, alla dina program, filer, e-post, konto, inställningar mm lämnas opåverkade. Så att installera om OS X är verkligen ingen stor sak. Ibland kan det vara det enklaste med diffusa problem som ditt. En annan sak du kan göra är att skapa en ny användare under Konton, logga in med den och se om FW-porten fungerar. Gör den det så är det något i din nuvarande profil som ställer till det, funkar den inte ligger det på hårdvaru- eller systemnivå. (Visserligen ska en omstart i Windows ge samma indikation) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Hd Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Hej Mattem Ja datorn levererades med OS X Lion 10.6. Nej - FW porten fungerar inte från Windows. Seagaten är formaterad för Mac och jag har en annan ext hd - WD för backup från Win - den fungerar och använder USB anslutning. Nu är jag inne på - för mig djupt vatten - - Har efter ditt förslag, öppnat Vertygsprogrammet och Skivverktyg (Mac OS Base System) och under mappen Skivkontroll är både Reparera och Kontrollera skiva nedtonat - ej klickbara. Mapparna Radera och Återskapa - känns det för mig som alltför djupt vatten. Skapat nytt användarkonto - men tyvärr med samma resultat - FW fungerar ej. Tar jag bort Seagatens medföljande FW 800 kabel från datorns FW port (kabeln är inte ansluten till hd) så fungerar inte Seagaten från USB anslutningen!! båda kablarna måste vara anslutna! I Apple forum har någon lyckats bli av med problemet genom att byta FW kablage. Öppnar man FireWire i systeminformation - så blir svaret att "inga firewire-portar hittades". Detta borde tyda på att det är inte kablaget det är fel på - porten finns inte. Däremot generar FWporten ström till hd´n. Tack för din response mattem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ternstedt Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Har en extern hd för backup (Seagate GoFlex 1,5tb) ansluten till FireWire porten på min iMac 0S X Lion. Fungerat perfekt tills programuppdateringen av OS 10.7.2 Efter uppdatering hittar inte TimeMaskin varken enheten eller porten. Seagate drive settings - hittar inte enheten eller porten. Läser man Apple Solutions är det massor av Macanvändare som har samma problem och tydligen har Apple f.n ingen lösning på problemet. Seagaten fungerar om den ansluts via USB och då bara om FireWire kabeln är ansluten!! Har prövat med att reset - stänga av datorn-dra ut nätkabeln-trycka in on/offknappen i 10 sek och sedan starta om. Även prövat starta i med P-ram (cmd+alt+P+R) men inget hjälper. Besökte den lokala Apple Storen - hade ingen lösning mer än att ha is i magen, anslut den så länge via USB, så kanske lösningen kommer i nästa uppgradering 10.7.3!!?? Någon som har/har haft samma problem och lyckas lösa det. Är det hårdvaruproblem eller mjukvaruproblem? Tackar på förhand Tjena Eric! Jag sitter idag, med en nyköpt Imac 7.2, min FW 800 fungerar inte heller. Tänkte att det har gått en tid för dig nu sedan du publicera inlägget. Har du fixat problemet. I så fall hur? Tacko tack Olof Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Intressant tråd, med en hel del felaktigheter... F ö har jag Mountain Lion i min MBP anno 2011 och mina LaCie hårddiskar fungerar utan problem med FW 800, och de fungerade utan problem i Lion också. Men till annat som påstås i tråden.. Macen har ingen "återställning till tidigare tidpunkt". TimeMachine låter en hämta upp tidigare versioner av dokument, men inte av systemet för TimeMachine gör ingen säkerhetskopiering av systemet utan endast av ens användarkonto med dokument och program. Nej man åker inte på en till kostnad när man laddar hem program igen från Mac App Store, lika lite som man gör det när man laddar hem applikationer igen från App Store i iOS. Ens köp lagras och systemet kommer ihåg det man köpt och man kan ladda hem det man köpt igen och igen utan ytterligare kostnad. Lion och Mountain Lion fungerar ju som så att de gör en återställningsparition på hårddisken och inifrån den kan man hämta hem operativsystemet igen från Internet. Det stämmer inte att Apple skulle ta betalt varje gång man installerar om systemet. Apple är tydliga med att 90 dagars fri support ingår när man köper en ny Apple-produkt, och det är ändå mer än för flera andra. Vill man ha mer så köper man Apple Care och i detta så ingår även en produktförsäkring som i praktiken ger ett skydd som garanti i tre år - plus support i tre år utan extra kostnad. En rätt bra deal tycker jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted September 13, 2012 Share Posted September 13, 2012 Öppnar man FireWire i systeminformation - så blir svaret att "inga firewire-portar hittades". Detta borde tyda på att det är inte kablaget det är fel på - porten finns inte. Du kan kolla i Terminal om den finns med. Skriv: ifconfig | grep "fw" ...o sen Enter. Min ser t ex ut så här: fw0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 4078 lladdr 00:00:00:00:00:00:00:00 media: autoselect <full-duplex> 00:00:00:00:00:00:00:00 = portens MAC-adress, dvs eg ngt helt annat. För att manuellt akrtivera/&avvaktivera porten så kan du köra: sudo ifconfig fw0 up # ....eller sudo ifconfig fw0 down Med "sudo" får du ange ditt lösenord efter enter, o sen enter igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.