Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fundering vid köp av iMac

quizze

Recommended Posts

Funderar starkt påtat köpa en iMac från Apple.se men funderar över vilken av dem jag ska köpa? Som jag förstått kan jag byta minnen själv så de slipper jag lägga till å betala dyrt för på Apple store men villig minne bör jag köpa för att få så mkt som möjligt? Sen så undrar jag över hårddisk storlek. Kan man byta det själv utan att garanti påverkas? Det jag tänker använda imacen till är studio bruk "endast sång" inga instrument och kanske något trevligt spel som finns tillgängligt.. Mvh

Hårddisk kan du inte byta själv, det går men är bökigt värre. Beställ största möjliga .

Minne är enkelt att byta, jag har satt i 12GB RAM i min iMac

Du får ta ut dem som sitter i givetvis, det sitter 2x2GB vid köpet..

Komplett.se har RAM-minnen, se deras minneskonfigurator

• 2 weeks later...

Du ska nog ha en iMac 21,5¨ 2,7GHz.

Den har 1 tb hårdisk det bättre grafikkortet för spel.

Och så klart 2,7GHz processor.

Jag valde 27" iMac för att kunna spela in i Garageband och samtidigt ha Safari, iTunes och iMovie öppet. Testade mycket i affär och fick inte riktigt plats på 21,5" men på 27" gick det perfekt. Jag har också stoppat i ytterligare 8 GB minne så nu har jag totalt 12 GB och det eviga snurrandet som jag upplever med MBn är som bortblåst fast jag tom arbetar med Aperture och ljudinspelning samtidigt. Eftersom jag valt 27" så tycket jag givetvis att detta är att föredra. Skärmen är ju liksom mer än halva nöjet med en ny iMac. Hoppas du blir nöjd med ditt val oavsett vilken det blir. En sak som jag kanske ångrar är att jag tog de trådade tangentbordet med numerisk del. Trackpaden hamnar väldigt långt ut till höger och det slutar oftast med att jag placerar den framför så som jag är van att ha den när jag arbetar med min MB unibody 2008. Använder ju Trackpaden betydligt mer än det numeriska tangentbordet så jag hade nog valt det trådlösa om jag köpt idag. Eftersom jag spelar spel på PS3 valde jag den billigaste 27" och la 400 kr på mer minne, detta räcker för mig i ett par år framöver hoppas jag. Varför ska man ta ut de minnen som sitter i? Onödigt att köpa två till för att få 16 GB de kostar ju ändå ca 200 kr per 4GB minnesmodul. Väntar man ett tag kan man säkert trycka i 32 GB för en femhundring om man nu tror man behöver så mycket ram.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...