Kanglou Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hej! Har blivit Mac användare se'n en vecka tillbakas så jag är väldigt ny på detta.Men har OS X version 10.6.8 i min Mac men såg nu att det finns ett annat operativsystem lion och den appen finns att köpa på app store ja det vet ni ju redan så klart,Men är det värt att köpa den vad är det som är så mycket bättre eller vilken fördel har de programmet.Antar att man har kvar OS X version 10.6.8 som huvud operativsystem och lion på appen som man startar upp vid behov eller gämnt hur gör ni? Med vänlig hälsning, Danne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Inga större skillnader, det är en utveckling av programmet med några smärre nyheter. Lion tar bort SnowLeopard (10.6.8) läs mer här http://www.apple.com/se/macosx/how-to-buy/ Kan tillägga det att många äldre program skrivna i PoverPC (PPC) kommer inte att fungera .. men det har du kanske inte installerat Link to comment Share on other sites More sharing options...
tageborg Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Lion är en uppgradering av operativsystemet. Du har inte kvar det föregående operativsystemet. Ungefär som att Windows 7 inte är något du startar från Windows XP när du behöver det. Du har det ena eller det andra (undantaget komplicerade lösningar med boot-meny). PS: Lion kan vara en dålig idé om du itne har med än 2GB RAM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Ok,Trodde att det va som en app och inte tog bort OS X.Jag har just nu bara 2gig i Ram så då kanske man ska uppgradera till 4gig om jag nu köper lion? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Ok,Trodde att det va som en app och inte tog bort OS X.Jag har just nu bara 2gig i Ram så då kanske man ska uppgradera till 4gig om jag nu köper lion? Ja 4 GB är minimum, gärna mer om det finns möjligheter till det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Jag har en MacBook (white) 2008 årsmodell med orginal 2gig.Hur mycket kan man uppgradera till?Blir den mycket snabbare om man uppgraderar till 4gig?Eller är det 8 gig som gäller om det går? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Jag har en MacBook (white) 2008 årsmodell med orginal 2gig.Hur mycket kan man uppgradera till?Blir den mycket snabbare om man uppgraderar till 4gig?Eller är det 8 gig som gäller om det går? 8 GB går inte, max 6 Gb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Ok tack för den info'n.Är det värt att uppgradera till det?Blir Macen så mycket snabbare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Snabbare vill jag inte påstå, men klarar av att köra Lion Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Ok tack för den info'n.Är det värt att uppgradera till det?Blir Macen så mycket snabbare? Datorn blir i sig inte snabbare, men datorn kan kännas seg om du kör många program samtidigt eller om du kör program som kräver mycket minne. 2GB är i minsta laget, även för Snow Leopard som du har, men du kan kolla i programmet Aktivitetskontroll (finns i Program -> Verktygsprogram) och se om du ligger på gränsen för minnesanvändning. Under fliken Systemminne ser du i diagram hur mycket ledigt minne du har, men du ska även kolla hur stor växelfilen är. Idealiskt är 0, men några få MB är inget problem. Men det som händer om du har för lite minne är att datorn börjar använda hårddisken som arbetsminne och den är mycket långsammare än internminnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Hmm ok så vad finns det för alternativ på upgrades på min gammla Mac?Jag köpte den billigt för att kolla om Mac va min grej och jag gillar den skarp man lär sig mer och mer.Så man vill ju inte lägga allt för mycket pengar på den om jag ev lite senare slår till på en nyare MacBook PRO istället. Btw tack för alla inputs:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giggs Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hade jag varit du hade jag väntat lite. Du är macanvändare sedan en vecka tillbaka, du behöver inte skynda dig och stressa. Kom in i det ordentligt först, se vad du behöver och saknar och därefter bestämmer du dig om du vill uppgradera det du har eller skaffa en helt ny maskin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Japp låter klokt:) ska väl köpa iPhoto hade jag tänkt för lite blid redigering,Kanske garage band för göra lite musik.Är dom programmen bra för ändamålet? Sorry för så mycket fråger men lika bra att passa på i samma tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farbror Jan Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Iphoto finns med som en del i Snow Leopard och Lion, så det ska du inte behöva köpa. Och för att förtydliga vad andra redan antytt: Lion är ett nytt operativsystem. Och jag åller helt med den som uppmanade dig att inte stressa med uppgraderingar. Välkommen i gänget! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Har du köpt en begagnad Mac så bör du ha fått med installtionsskivorna till den, SnowLeopard 10.6, de är en del av datorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanglou Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 Japp jag fick med den skivan ska kolla igenom macen lite mera noga!Tack för all hjälp och info bara att nöta på och lära sig hur allt fungerar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.