bubbzy13 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Jag førsøker få lite ordning på mitt bildbibliotek men kommer inte riktigt øverens med Iphoto... Jag vill alltså importera alla mina bilder in i Iphoto från mina mappar och sen vill jag ordna och fixa med dom i Iphoto vilket inte ær något problem men jag vill inte ha kvar mina mappar med alla bilderna utan bara ha dom i mitt bibliotek... Finns en instællning som heter "vid import kopiera bilder till bibliotek" eller liknande men efter jag har gjort det och se tar bort alla mappar med bilderna (men læmnar givetvis kvar biblioteksfilen) så sæger Iphoto att den inte hittar bilderna sen... Om man importerar från iphone eller kamera så læggs ju bilderna endast in i biblioteket och inte i några mappar utanfør. så vill jag att det ska bli med alla mina bilder. jag kan se alla bilder som thumbnails i Iphoto nær jag tagit bort mapparna men om jag førsøker øppna en bild så "finns den inte" någon som vet hur jag får till det eller om det går??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Finns en instællning som heter "vid import kopiera bilder till bibliotek" eller liknande men efter jag har gjort det och se tar bort alla mappar med bilderna (men læmnar givetvis kvar biblioteksfilen) så sæger Iphoto att den inte hittar bilderna sen... Den inställning ska vara ikryssad under importen, inte efteråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Den instællningen var ikryssad under importen och har alltid varit det men nær jag ær klar med importen och tar bort alla mappar så sæger det ændå att den inte hittar bilderna... ser som sagt thumbnails men om jag ska gå in på en bild i full storlek så hittar den inte bilden...ær som att den importerat bara thumbnailsen... førslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Den instællningen var ikryssad under importen och har alltid varit det men nær jag ær klar med importen och tar bort alla mappar så sæger det ændå att den inte hittar bilderna...ser som sagt thumbnails men om jag ska gå in på en bild i full storlek så hittar den inte bilden...ær som att den importerat bara thumbnailsen... varfør blir det så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hur gör du när du importerar bilderna? Säger iPhoto att bilderna importeras? Om du importerar 100MB bilder, blir iPhoto-biblioteket 100MB större då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Gick in i menyn och valde importera samt markerade alla mappar...efteråt sæger den att det ær importerat...tog ganska lång tid så det verkade rimligt att den kopierade in bilderna... har inte kollat storleken på bildbiblioteket, kanske ska gøra det nær jag kommer hem då men jag fattar inte hur man annars ska gøra...finns bara en instællning om det dær och jag tycker att jag har gjort som man ska... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Gick in i menyn och valde importera samt markerade alla mappar...efteråt sæger den att det ær importerat...tog ganska lång tid så det verkade rimligt att den kopierade in bilderna... har inte kollat storleken på bildbiblioteket, kanske ska gøra det nær jag kommer hem då men jag fattar inte hur man annars ska gøra...finns bara en instællning om det dær och jag tycker att jag har gjort som man ska... Jo, det verkar som om du gjort rätt. Det är inte så att du av misstag raderat bilderna från biblioteket också, efter importen? Biblioteket är en mapp, eller snarare ett paket. Högerklicka och välj "Visa paketets innehåll" i kontextmenyn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Nej då den har jag koll på...har inte tagit bort den... Mapparna har dock legat i samma mapp (mappen bilder) nær jag har importerat dem och sen har jag raderat alla mapparna efter importen...som tur va gjorde jag en sækerhetskopia alldeles innan før jag anade att det skulle bli nått strul... Det kan inte ha något att gøra med att alla mappar låg på samma stælle? ska jag prova att ha mapparna på en bærbar hårddisk och importera dærifrån kanske? skulle ju ta bort hela biblioteket och gøra om importen från børjan om det inte vore før att jag har en hel del bilder som blivit importerade direkt från kamera och iphone som då inte finns bland alla bilder i mina mappar...har ju kvar den strukturen sen jag långt tillbaka nær jag hade bilderna på en pc men kænde att det var dags att røjja upp i det hær nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Om du importerar en bild och sedan i iPhoto högerklickar och "Visa fil" (eller "Visa i Finder"), vad händer då? Visar den en fil inuti biblioteket då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 De Bilder som är importerade från kamera kamera och iphone finns i biblioteket men andra bilder från gamla mappar kan jag inte "öppna"... om jag markerar en av dem och går in på arkiv-visa i finder så finns det två alternativ: ändrad och orginal men båda alternativen är skuggade så bilderna kan helt enkelt inte vara importerade. Fattar dock inte vad jag gör för fel i importen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 såg även nu att "paketets" storlek är långt för liten för att allt ska vara importerat...är som sagt bara de importer jag gjort senare som blivit importerade helt...ska prova att lägga alla mappar på ett annat ställe än i samma mapp och se om jag kan få till det... har för övrigt senaste både lion och iphoto så det ska inte va nå strul där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 OK, då vet vi att bilderna inte importeras trots att inställningen säger så. Det händer ibland att filen med inställningarna blir korrupt (Det gäller alla program, inte bara iPhoto). Då kan man ta bort inställningsfilen och låta programmet skapa en ny: Stäng av iPhoto. Öppna din mapp, den som ser ut som ett hus och som bär ditt inloggningsnamn. Öppna Bibliotek. Öppna Proferences. Lägg filen com.apple.iphoto.plist på skrivbordet. Starta iPhoto. Du får förmodligen en fråga om var iPhoto-biblioteket finns. Testa att importera några bilder och se hur det går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 hmm jag har inte den filen där...hittar den inte om jag söker i spotlighten heller...hade en fil som hette ilife09 istället för iphoto så provade med den men ingen skillnad...kan den inställningsfilen heta något annat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 hmm jag har inte den filen där...hittar den inte om jag söker i spotlighten heller...hade en fil som hette ilife09 istället för iphoto så provade med den men ingen skillnad...kan den inställningsfilen heta något annat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 hmm jag har inte den filen där...hittar den inte om jag söker i spotlighten heller...hade en fil som hette ilife09 istället för iphoto så provade med den men ingen skillnad...kan den inställningsfilen heta något annat? Om du inte hittar den så är du i fel Biblioteksmapp (det finns flera stycken). Hårddisk-->Användare-->Ditt_login_Namn-->Bibliotek-->Preferences Link to comment Share on other sites More sharing options...
bubbzy13 Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 vet inte om det är jag som är puckad men jag har ingen biblioteksmapp under min användare...den finns endast direkt under HD...filen finns inte heller eftersom jag provar och söka den i spotlight search men inte hittar något som heter så...kan det vara att jag har nån annan versione eller så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 19, 2011 Share Posted December 19, 2011 vet inte om det är jag som är puckad men jag har ingen biblioteksmapp under min användare...den finns endast direkt under HD...filen finns inte heller eftersom jag provar och söka den i spotlight search men inte hittar något som heter så...kan det vara att jag har nån annan versione eller så? Det finns flera Biblioteksmappar och Spotlight söker inte i någon av dem har jag för mig. Då gör vi så här: I Finder väljer du "Gå till mapp" i "Gå"-menyn. Skriv ~/Library och tryck retur. ~ Betyder hemmamappen. Library är det engelska namnet på mappen. Finder visar normalt namnet som "Bibliotek". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.