NorthBear Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Hej! Jag har en extern hårddisk som jag håller på och städar lite i, och när jag kastat ett gäng prylar jag vill bli av med och ska tömma papperskorgen så går det inte, jag får en meddelande om att en fil används på hårddisken trots att jag är rätt säker på att min dator inte använder den. Jag har stängt alla program på datorn och startat om den, och provat i en annan mac, men det står fortfarande att "objektet används" och så går det inte att tömma. Tacksam för svar // Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Här kan du säkert få svar: http://www.thexlab.com/faqs/trash.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorthBear Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Här kan du säkert få svar: http://www.thexlab.com/faqs/trash.html Hej! Jag har lagt ner en stor portion tid på att försöka söka efter möjligheter på den sidan, men inget verkar hjälpa. Jag får fortfarande samma felmeddelande, lägger upp ett bild för att se om det kan hjälpa. Jag kastade filen när den låg på den externa hårddisken, den hamnade i papperskorgen, och nu kan jag inte tömma papperskorgen för att rensa på hårddisken. Matar jag ut hårddisken och kopplar ifrån den, så är ju papperskorgen tom. Jag kopplade in den i en annan mac, där papperskorgen var tom från början, och då lades allt skräp ifrån hårddisken i papperskorgen där med. Samma felmeddelande uppstod och jag kan inte bli kvitt skräpet. Dock så fanns det massor av annan nyttig info på sidan, tack för tipset Men mitt problem kvarstår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Långskott, men den är formaterad i ett kompatibelt filformat som OS X kan hantera? Prova att reparera disken med skivverktyg. Kan vara något problem med filsystemet som ställer till det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorthBear Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Långskott, men den är formaterad i ett kompatibelt filformat som OS X kan hantera? Prova att reparera disken med skivverktyg. Kan vara något problem med filsystemet som ställer till det. Den är formaterad i NTFS men jag har paragon på macen, och har aldrig varit med om detta problem tidigare. Anledningen till att jag har NTFS är för att disken ska funka felfritt med microsofts os. Jag provade reparera och kontrollera disken, men det gick inte; Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Ja, då måste du utföra diskkontroll från Windows, antingen om du har det på din Mac eller från någon maskin som har det. Antar att det har fungerat bra tidigare att slänga filer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Aha, den var i NTFS. Vi har haft problemet i forumet tidigare. Lösningen var att slänga just de filerna under Windows, för Paragon fixade det inte. (PytteMjuk håller hårt i specifikationen för NTFS, så Paragon vet inte allt de behöver veta.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Har du testat säker papperskorgstömning? Håll ned CMD och högerklicka på papperskorgen, välj "säker papperskorgstömning" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.