d_st02 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Jag har kört skivkontroll och sökt på behörighetskontroll, den hittar massa fel så Jag klickar på att reparera dom och de kommer upp meddelande om att de är reparerade, men går JAg in i programmet eller söker på nytt så hittar den samma behörighetsfel och man gör om processen om å om igen men felen försvinner aldrig. Varför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Gammal bugg, hängt med i massvis av år i OS X. Tydligen inget Apple anser sig behöva fixa fast det inte ser bra ut. Det är fel som inte är fel och på inget sätt påverkar systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 En länk till en tråd i ämnet https://forum.macworld.se/topic/64194-reparation-av-skivbehoerigheter/ Mera info hittas under OS X. Link to comment Share on other sites More sharing options...
d_st02 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 aha ok, tack för svaren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotis09 Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Åter till skivbehörigheter snow leopard vid start verkar det som om byte av hårddisken måste bytas. Har röd markering vid skivkontroll även varning när jag försöker med Bootcamp Windows 7. Har haft samma problem med reparation av skivbehörigheter enl ovan. FRÅGA: Vid byte av HD vill jag ha tlllbaka info m.m genom från Time machine jag har på extern hårddisk. Har fått veta att vid installationen från Time Machine uppbackningen så kommer även problemet med skivbehörighetslistan att följa med. Innebär detta att problemet med skivbehörigheter kommer att hänga med i evighet så länge jag återställer med Time Machine vi byte av dator eller system. Jag är tveksam ifall om skivhaveriet trots allt inte kan härledas till problemen med skivbehörigheter. ????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Skivhaverier är inte relaterade till behörighetsproblem för filer. Har man problem med skivan så bör man köra Kontrollera och Reparera skiva (reparera kan man bara göra om man kör Skivkontroll från installationsskiva eller installationspartition). Kolla och reparera skivbehörigheter och kolla och reparera skiva är skilda saker. Kolla och reparera skiva gör en mycket mer djupgående koll och reparation av hårddiskens struktur, medan skivbehörigheter endast har med filernas behörigheter att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotis09 Posted March 19, 2012 Share Posted March 19, 2012 Raphael OK Mac är en fantastisk maskin trots felen, men varför bagatellisera problemet med Behörighet. Har du har du förslag på hur jag kan undvika problemet vid ominstallation med Time Machine vid skivbyte, är det bara att svälja acceptera och vara glad Macfantast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.