Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Lata eller bara dumma?

lappen71

Recommended Posts

"Var från mitt inlägg fick du intrycket att jag kräver något?"

"En person som skriver...."Bråttom...jag behöver hjälp" är inte värd att få hjälp."

...

My case rests....totaltgalen.gif

Är det ett krav? Det är en åsikt.

Är det ett krav? Det är en åsikt.

Det är semantik du håller på med.

Jag redogjorde för min syn på frågeställarna på forumet. Hur du kan uppfatta det som att jag är oförskämd förstår jag inte. Du kanske vill förklara?

Jag tolkade som när du skrev frågeställaren att du menade mig eftersom jag ställde en fråga med denna tråd.

Sorry...my bad.

Det är semantik du håller på med.

Den är säkert bristfällig men den är alla fall min och enbart min och jag står för den.

Och jag står för min åsikt att folk är generellt är lata

Den är säkert bristfällig men den är alla fall min och enbart min och jag står för den.

Och jag står för min åsikt att folk är generellt är lata

Det kan stämma att folk generellt är lata, men rättfärdigar det att man bemöter dem illa? Du är negativ hela vägen både i uppfattningen av människor och hur man ska behandla dem. Jag delar inte den inställningen.

...

Jag tror att du bara är lat och inte vill hjälpa till.....totaltgalen.gif

Det kan stämma att folk generellt är lata, men rättfärdigar det att man bemöter dem illa? Du är negativ hela vägen både i uppfattningen av människor och hus man ska behandla dem. Jag delar inte den inställningen.

Jaha och var har jag sagt att man ska behandla folk illa?

Jag ignorerar så långt det går dom inlägg jag i denna tråd syftar på.

Ibland kan jag inte hålla mig utan kommer med ett syrligt,ironiskt men ändock svar,förslag på deras fråga.

Jag ignorerar så långt det går dom inlägg jag i denna tråd syftar på.

Ibland kan jag inte hålla mig utan kommer med ett syrligt,ironiskt men ändock svar,förslag på deras fråga.

Min miss... ingenstans i denna tråden står det att du behandlar fok illa. Du har en dold negativ attityd.

...

Nyfiken som man är kollade jag några sidor av dina svar och det ser väldigt bra ut! Å ena sidan så ger du bra svar på ett bra sätt, å andra sidan gnisslar du tänder...whistling.gifhihihi.gif

Nej inte direkt i text, men bara det faktum att du skrev: "Lata eller bara dumma?" (rubriken på tråden), gör att du indirekt har behandlat dem illa genom att ha klassat dem till något de kanske inte är.

- - -

Visst, kan en del frågor kännas väl hastigt utslängda och genomlyser att personen inte har ägnat spec många sekunder åt egen felsökning/efterforskning. Samtidigt är en del frågor lite av färskvara. Nya svar och metoder som gäller varteftersom. Är väl bättre att svara på samma fråga fler gånger - gör det ju ännu enklare för den som söker på forumet efter svar att hitta fler trådar. Så även svar på tjatiga frågor kan vara till hjälp framöver.

Seb som ngn annan skrev en gång i en annan tråd när ett liknande ämne var uppe. Att om man söker på t ex Google kanske de mesta av svar och hjälp är på Engelska. Inte alltid så lätt. Bättre att fråga här väl? Och söka på nätet är väl alltid bra även om man måste veta hur man söker i vissa fall.

Så du menar på allvar att man kan namnge sina rubriker hur man vill och förvänta sig hjälp?

Jag citer Pochahontas och nått som jag håller med om.

När jag skriver värdig betyder det inte att man inte ska få hjälp men jag känner mig mindre motiverad att hjälpa.

Mot när en person formulerar och lägger fram sin fråga fast det är banal men på ett bra sätt känner jag mig mer motiverad.

Jag kan tillrättavisa och ändå ge hjälp, det stör mig inte. Däremot stör det mig om responsen är att man borde komma med "bättre svar" eller att svaret ignoreras till förmån för andra, ingen visad tacksamhet, et cetera. Arrogans och dåligt uppförande, helt enkelt. Ibland misstänker jag till och med att man har gett ett nyttigt svar, men att frågeställaren nöjer sig med det och helt enkelt bara surfar vidare. Det är smällar man får ta. :)

Det man ofta glömmer bort är vad Googlesvaren består av, som man vill att folk ska leta upp. Jo, till stor del av forumtrådar (fast på andra forum, ofta utrikiska). Så om alla bara hänvisar till Google, ja, då kommer inte Google att ge några svar heller. Till slut.

Det man ofta glömmer bort är vad Googlesvaren består av, som man vill att folk ska leta upp. Jo, till stor del av forumtrådar (fast på andra forum, ofta utrikiska). Så om alla bara hänvisar till Google, ja, då kommer inte Google att ge några svar heller. Till slut.

+ 1 :yeahbaby:donjuan.gif

Min miss... ingenstans i denna tråden står det att du behandlar fok illa. Du har en dold negativ attityd.

...

Nyfiken som man är kollade jag några sidor av dina svar och det ser väldigt bra ut! Å ena sidan så ger du bra svar på ett bra sätt, å andra sidan gnisslar du tänder...whistling.gifhihihi.gif

Dold? Jag tycker den är ganska så öppen :)

Naturligtvis så svarar jag efter bästa förmåga.

Dom riktigt svåra frågorna har jag nog aldrig fått svar på ett svenskt forum utan fått söka mig på dom engelskspråkiga.

Och jag pratade om dom enfaldiga,korkade,enkla frågorna som redan besvarats 1000ggr och tar mindre än 3s att söka efter.

Nej inte direkt i text, men bara det faktum att du skrev: "Lata eller bara dumma?" (rubriken på tråden), gör att du indirekt har behandlat dem illa genom att ha klassat dem till något de kanske inte är.

- - -

Jag har inte klassat någon enskild person därvid kan ingen ta illa vid sig om dom inte själva anser sig vara dumma.

Med andra ord om du själv kommer på att "den här frågan är dum" ja då kanske du ska känna dig förolämpad.

Men så dum är du väl inte att du erkänner att du är dum? ;)

Och ja att inte ens sökt innan man ställer en fråga så är man lat och indirekt dum rolleyes.gif

Betänk att de flesta macar fungerar i åratal och dess ägare aldrig hälsar på i detta forum.

Det första steget i den vetenskapliga metoden är att erkänna "jag vet inte".

Det finns ingen skam i att sakna kunskap.

Det är till och med ett av de riktigt STORA skälen till att internet finns, att vi fritt ska få kommunicera.

Kommunikation kan vara ett bra sätt att lära sig saker, något jag själv haft stor nytta av för allt möjligt, exempelvis i programmeringsprojekt.

Att censurera bort frågor som anses vara för dumma vore att förstöra mycket av kraften och de enorma möjligheterna i kommunikation.

Så jag hoppas innerligt att TS lär sig han/hon också! :crossfingers:

Det första steget i den vetenskapliga metoden är att erkänna "jag vet inte".

Det finns ingen skam i att sakna kunskap.

Det är till och med ett av de riktigt STORA skälen till att internet finns, att vi fritt ska få kommunicera.

Kommunikation kan vara ett bra sätt att lära sig saker, något jag själv haft stor nytta av för allt möjligt, exempelvis i programmeringsprojekt.

Att censurera bort frågor som anses vara för dumma vore att förstöra mycket av kraften och de enorma möjligheterna i kommunikation.

Så jag hoppas innerligt att TS lär sig han/hon också! :crossfingers:

Jag har aldrig påstått att vi ska censurera eller förbjuda frågor.

Det ställs väldigt många bra frågor som är underhållande och lärorika.

Dom frågor jag riktar in mig på är dom som redan avhandlats och som inte behöver ställas en gång till för det finns redan ett svar.

Jag har inte klassat någon enskild person därvid kan ingen ta illa vid sig om dom inte själva anser sig vara dumma.

Med andra ord om du själv kommer på att "den här frågan är dum" ja då kanske du ska känna dig förolämpad.

Men så dum är du väl inte att du erkänner att du är dum? ;)

Och ja att inte ens sökt innan man ställer en fråga så är man lat och indirekt dum rolleyes.gif

Haha.. nej då ingen fara. Men jag menade bara att i o m att du ställde rubriken så - så har du ju klassat dem - inte enskild person - men de som kanske läser här nu och känner igen sig.

Men rent allm är det väl bättre att svara på en "dum fråga" för 10'e gången än att låta den som skrev känna sig övergiven till sitt egen öde?

Inte korkad utan hoppfull att alla ska bli lika smarta ;)

LÄR ALDRIG HÄNDA!!!! :rockapa::totaltgalen:celb%20%287%29.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...