lappen71 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Jag är och har varit medlem på många forum och en sak som slår mig är folks oerhörda dumhet...eller är det bara lathet? Att det inte går att söka på Google eller i forumet för att se ifall den mest simpla fråga redan blivit besvarad. Är imponerad av det tålamod som personerna har svarar på dessa banala,grundläggande frågor. Vet inte om jag bara är okänslig med ibland skulle jag vilja berätta för frågeställaren hur korkad vederbörande är. Skulle man gå efter vilka frågor som ställs är man förvånade att vissa klarar av vardagen att tex kliva på en buss och ta sig in till stan. För hur vet dom hur man köper en biljett eller ens tar sig ut till busshållplatsen. Men jag antar att det lutar åt ren lathet,bekväm och vill få allt serverat istället för att anstränga sig och ta reda på informationen själv. Ta bara den eviga frågan hur man tar hand om ett batteri. Hur svårt kan det vara att söka och inte ställa denna fråga i ett forum. En sak är säker att majoriteten av svaren är felaktiga och grundar sig på antagande och gissningar. Det är väl tur att man har någon sorts själv behärskning och inte skriver alltid vad man tänker. Tack för ordet....nu känns det lite bättre att skrivit av sig frustrationen Edit: Och nej jag tror inte att forum dör ut bara för att man försöker arbeta mot att dom mest elementära,enkla,korkade frågorna aldrig får se dagens ljus på ett forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Det finns alla sorters människor som kommer till ett forum och vill ha hjälp. Men det hjälper ju inte att börja med att tro illa om folk och deras anledning till frågor.... tiden får utvisa om de är osäkra eller bara lata. ... Det är inte helt självklart hur man ska agera när man har en frågeställning och vill ha ett svar. Att bara Googla är ibland meningslöst pga den enorma mängden information. Jag känner att jag hellre vill ha råd av någon som man kan lita på än en randomnisse i cyberrymden som bara sitter och gissar. ... Eftersom ingen kan allt är du förmodligen handikappad på något annat område som är självklart för andra....... så ödmjukhet inför andra är på sin plats i stället för att skriva dem på nästan och slå dem i huvudet. Ställer någon en "dum" fråga så behöver du ju faktiskt inte bry dig! Sen finns det inga dumma frågor, men det finns dumma svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 dom mest elementära,enkla,korkade frågorna Vet man inte svaret är inte frågan elementär, enkel eller korkad. Om man googlar så får man flera miljoner trådar. Hur många av dem innehåller ett relevant och korrekt svar? Inte många. Och hur hittar man dem bland alla andra trådar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
zpookey Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Tror att många inte riktigt vet hur de ska söka på Google. Många tror nog att man måste formulera sig på ett speciellt sett och tycker att det då är lättare att beskriva felet i ett forum. Lite lathet ligger det nog bakom att inte ta reda på hur man söker. Många blir jätteförvånade över att när de ställer en fråga typ: "Jag har en dator med följande spec... -Infoga-valfri-milslång-skryt-text-över-vad-som-finns-i-datorn-här- - - - - - - 25 rader längre ner.... "Var hittar jag servicepack 3 till mitt Windows XP?" När man sedan själv gör en googlesökning med orden "XP" och "servicepack 3" och tar första träffen och postar som svar så får man inte ens ett tack. Håller med dig och ibland blir man frustrerad....men likväl fortsätter man att hjälpa folk. Så korkad är man nog själv också Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 För mig är det jobbigast med frågeställare som vill ha ett annat svar än det man nyss gav. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Känner verkligen igen frustrationen som lappen71 skriver. Men jag tillhör ändå en av dem som varit forumet troget under många år, fast jag ibland fört fram både skarp kritik kring hur det drivs och marknadsförs bland annat. En del frågor blir formulerade därefter, nämligen att folk tror att vi som sitter här gör det dygnet runt och förväntas kunna allt när vi i själv verket är entusiaster som gillar att hjälpa andra för att vi själva kan det vi kan för att vi fått hjälp tidigare och det roliga är att man aldrig blir självlärd. Men hur tydliga vi än försöker vara med klistrade trådar om de mest "vanliga" fel som finns så är det många som helt enkelt bara väljer en random rubrik t ex MBP och därunder postar en fråga om internet och e-post enbart för att datorn de har (förhoppningsvis) är en MBP. Ibland är det inte självklart vart en fråga ska kategoriseras men i detta fallet är det faktiskt det. Då kan man bli rätt så lack, eller t ex när någon frågar något som faktiskt ligger en eller två trådar under, då har vederbörande inte lagt fem sekunder för att se om svaret redan finns. Men mycket av det skyller jag på MW och marknadsföringen av forumet som de tekniskt driver men består av alla oss medlemmar som hänger här. Jag tillbringar ofta ett antal timmar framför datorn och forumet är nästan alltid i en flik och mesta tiden så hänger jag här i papperskorgen för den sköna stämningen mellan deltagarna här samt att man dryfta allt från nörderi i ficklampor och tåg till biodling eller följa Axelmans turer inom lantbruket. Sen mellan varven besöker jag övriga kategorier som intresserar mig och som jag behärskar för att försöka hjälpa till. T ex tittar jag nästan aldrig i Foto och bild eller Linux och skulle jag ställa någon råga där skulle säkert rävarna som är experter där säkert tycka att jag ställer banala frågor. Men för mig är den ny även om jag faktiskt varit med så länge att netiketten sitter i ryggmärgen, fråga aldrig utan att först ha sökt efter liknande frågor tidgare, de kan ju ha besvarats redan..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Det finns alla sorters människor som kommer till ett forum och vill ha hjälp. Men det hjälper ju inte att börja med att tro illa om folk och deras anledning till frågor.... tiden får utvisa om de är osäkra eller bara lata. ... Det är inte helt självklart hur man ska agera när man har en frågeställning och vill ha ett svar. Att bara Googla är ibland meningslöst pga den enorma mängden information. Jag känner att jag hellre vill ha råd av någon som man kan lita på än en randomnisse i cyberrymden som bara sitter och gissar. ... Eftersom ingen kan allt är du förmodligen handikappad på något annat område som är självklart för andra....... så ödmjukhet inför andra är på sin plats i stället för att skriva dem på nästan och slå dem i huvudet. Ställer någon en "dum" fråga så behöver du ju faktiskt inte bry dig! Sen finns det inga dumma frågor, men det finns dumma svar! Som jag skrev är det en massa randomnissar på detta forum också som bara gissar när dom svarar. Tanken kanske är god bakom deras försök att hjälpa men det blir oftast bara fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 förvånansvärt många som inte kan söka på google. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Vet man inte svaret är inte frågan elementär, enkel eller korkad. Om man googlar så får man flera miljoner trådar. Hur många av dem innehåller ett relevant och korrekt svar? Inte många. Och hur hittar man dem bland alla andra trådar? Det är sådan inställning som jag inte gillar att man ska få allt serverat och inte själv lista ut,tänka vilket svar,tips som är relevant. Bara för att någon talar om för mig en sak gör det inte till en sanning utan jag måste själv dra en slutsats. Och jo det finns korkade frågor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Tror att många inte riktigt vet hur de ska söka på Google. Många tror nog att man måste formulera sig på ett speciellt sett och tycker att det då är lättare att beskriva felet i ett forum. Lite lathet ligger det nog bakom att inte ta reda på hur man söker. Många blir jätteförvånade över att när de ställer en fråga typ: "Jag har en dator med följande spec... -Infoga-valfri-milslång-skryt-text-över-vad-som-finns-i-datorn-här- - - - - - - 25 rader längre ner.... "Var hittar jag servicepack 3 till mitt Windows XP?" När man sedan själv gör en googlesökning med orden "XP" och "servicepack 3" och tar första träffen och postar som svar så får man inte ens ett tack. Håller med dig och ibland blir man frustrerad....men likväl fortsätter man att hjälpa folk. Så korkad är man nog själv också Inte korkad utan hoppfull att alla ska bli lika smarta Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Visst finns det gånger man måste gissa. Dels kanske för att man faktiskt inte vet exakt svar, men tror att det kan bero på X eller Y av tidigare erfarenheter eller svar. Ibland vet man inte heller för att de som sökt hjälp faktiskt aldrig svarar när det fungerar eller inte fungerar. De kanske har fått rätt svar på annat ställe men är inte av samma filosofi att man ska dela med sig av sin kunskap? Sen ibland får man gissa högt och lågt för att frågeställaren faktiskt formulerat sig så vagt att man omöjligt kan veta vad denne tänker och då för man börja gissa och hoppas på att frågeställaren återkommer och kompletterar med bättre information efterhand. Ibland får man gissa för många lösningar bygger på uteslutningsmetoden eller kan ha flera angreppssätt. Hur ska vi lära oss mer om vi inte får återkoppling i hur det går? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Använder mig själv av Google ofta, och konsten ligger i att formulera sina sökord rätt. Stör mig mer på att frågeställaren inte kan formulera bra rubriker samt placera den i rätt avdelning. En del stormar in och SKRIKER HJÄLP i rubrikerna, ännu mer störande. .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Det är sådan inställning som jag inte gillar att man ska få allt serverat och inte själv lista ut,tänka vilket svar,tips som är relevant. Bara för att någon talar om för mig en sak gör det inte till en sanning utan jag måste själv dra en slutsats. Och jo det finns korkade frågor. Du lägger krav på att alla ska vara som du men alla är inte som du. Vissa vill inte, orkar inte, bryr sig inte, har inte tid... you name it.... och ställer sin fråga. ... I bland frågar jag "enkla, dumma" saker i forumet för att jag inte hinner, orkar, vill ta reda på svaret och hoppas på välvilja från den som redan passerat problemet och har tips. En del har inte varit på forumet länge, men sitter i samma sits och man ser bara deras fråga som är av samma anledning, varför ska jag kräva en massa av dem? Då blir vi snart ett elitistiskt forum som klämmer bort folk som inte når standarden. Jag har varit på sådana Mac-forum och trivs här där det inte är sådan elithets. Så frågan är vad man vill ha för ett forum....... ... MacWorlds forum har varit och vill vara så vitt jag vet, ett forum för vanliga enkla användare. Det innebär vanliga enkla frågor och vanliga enkla svar. Förhoppningsvis lär sig folk att hitta i forumet och att söka svar på egen hand. Men om man som ny möts av en avig inställning så lär ju chansen att det ska ske bli liten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Skulle jag svara när folk har gjort sig "förtjänta" av svar skulle jag svara mycket mer sällan. Jag svarar för att jag själv får ut något av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClCdCm Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Detta är en sak som ofta kommer upp på alla möjliga forum. På vissa håll nedkämpas frågeställare av den typen extremt aggressivt, på andra är man tack och lov ödmjuka och öppna. 1. För den som ställer frågan är frågan ny, i synnerhet när det handlar om nån som nyss reggat sig på forumet i fråga. 2. Som påpekats tidigare är det inte alls säkert att en sökning ger relevanta eller korrekta svar. Det kan bero på att man inte lyckats hitta rätt sökord, t exom problemet har att göra med nåt som har en väldigt specifik term, eller kanske oftast beskrivs med interna slanguttryck/fackuttryck kan det vara i det närmaste omöjligt att hitta rätt. Det kan också vara så att träffarna är så många att det är svårt att sålla. 3. Den som inte tycker om att läsa trådar med frågor om "elementära" saker bör avstå, och låta de som är tålmodiga och villiga att svara göra det utan att besvära sig över det. 4. I vissa fall har gamla problem fått nya lösningar som kanske inte finns med i en FAQ eller ett gammalt inlägg, men där den nya lösningen inte får komma fram i ljuset om ingen "dum eller lat" ställer frågan. Så mitt råd till trådskaparen är att sluta läsa trådar som h*n ändå stör sig på! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikaellq Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Skulle jag svara när folk har gjort sig "förtjänta" av svar skulle jag svara mycket mer sällan. Jag svarar för att jag själv får ut något av det. Exaktemente! Om folk dessutom kunde lära sig att tänka positivt så skulle allt bli bra mycket enklare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 bla bla bla...klipp...klipp bort Så mitt råd till trådskaparen är att sluta läsa trådar som h*n ändå stör sig på! Då kanske du ska följa ditt eget råd och inte ens svara i denna tråd eftersom du stör dig på min åsikt om korkade och lata medlemmar? Det är tydligt att det är inte bara jag som tycker likadant men inte sagt det och vad är ett forum utan att lufta sina åsikter och speciellt i papperskorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ClCdCm Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Då kanske du ska följa ditt eget råd och inte ens svara i denna tråd eftersom du stör dig på min åsikt om korkade och lata medlemmar? Det är tydligt att det är inte bara jag som tycker likadant men inte sagt det och vad är ett forum utan att lufta sina åsikter och speciellt i papperskorgen. Nej, jag stör mig inte på din åsikt, utan jag försöker med argument visa att jag inte håller med om det som ligger till grund för din åsikt. Flytta till forumet på scanner.nu, så hamnar du i himmelriket. Där blir man närmast mobbad och avstängd om man råkar göra minsta felsteg. Där låser man blixtsnabbt trådar som hamnar off topic, I OFF TOPIC-sektionen! Att följa hur trådar och nybörjare hanteras där är en så surrealistisk, bisarr och tragisk upplevelse att man knappt sett maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Du lägger krav på att alla ska vara som du men alla är inte som du. Vissa vill inte, orkar inte, bryr sig inte, har inte tid... you name it.... och ställer sin fråga. ... I bland frågar jag "enkla, dumma" saker i forumet för att jag inte hinner, orkar, vill ta reda på svaret och hoppas på välvilja från den som redan passerat problemet och har tips. En del har inte varit på forumet länge, men sitter i samma sits och man ser bara deras fråga som är av samma anledning, varför ska jag kräva en massa av dem? Då blir vi snart ett elitistiskt forum som klämmer bort folk som inte når standarden. Jag har varit på sådana Mac-forum och trivs här där det inte är sådan elithets. Så frågan är vad man vill ha för ett forum....... ... MacWorlds forum har varit och vill vara så vitt jag vet, ett forum för vanliga enkla användare. Det innebär vanliga enkla frågor och vanliga enkla svar. Förhoppningsvis lär sig folk att hitta i forumet och att söka svar på egen hand. Men om man som ny möts av en avig inställning så lär ju chansen att det ska ske bli liten.... Var från mitt inlägg fick du intrycket att jag kräver något? Jag skrev att jag inte gillar när folk tror att man ska få allt serverat på ett silverfat utan att ens gjort sig besväret eller kraftansträngning att söka reda på en lösning själv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Nej, jag stör mig inte på din åsikt, utan jag försöker med argument visa att jag inte håller med om det som ligger till grund för din åsikt. Flytta till forumet på scanner.nu, så hamnar du i himmelriket. Där blir man närmast mobbad och avstängd om man råkar göra minsta felsteg. Där låser man blixtsnabbt trådar som hamnar off topic, I OFF TOPIC-sektionen! Att följa hur trådar och nybörjare hanteras där är en så surrealistisk, bisarr och tragisk upplevelse att man knappt sett maken. Det är väl tur att vi alla är olika som person för hur trist skulle inte ett forum bli då. Jag har inget emot misstag utan det är ett bra sätt att lära sig men att vara lat lär man sig inget på. Det är bra att det finns personer som mattem som orkar bemöda sig mer personer som inte förtjänar hjälp. En person som skriver...."Bråttom...jag behöver hjälp" är inte värd att få hjälp. Men en person som har samma problem med lägger fram sin förfrågan på ett mer civiliserat sätt och kan visa att han försökt på egen hand att lösa problemet är däremot värd att få hjälp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
set_lo Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Intressant tråd ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Det är väl tur att vi alla är olika som person för hur trist skulle inte ett forum bli då. Jag har inget emot misstag utan det är ett bra sätt att lära sig men att vara lat lär man sig inget på. Det är bra att det finns personer som mattem som orkar bemöda sig mer personer som inte förtjänar hjälp. En person som skriver...."Bråttom...jag behöver hjälp" är inte värd att få hjälp. Men en person som har samma problem med lägger fram sin förfrågan på ett mer civiliserat sätt och kan visa att han försökt på egen hand att lösa problemet är däremot värd att få hjälp. Gör du anspråk på en universell sanning, giltig för alla, om hur man gör sig värdig att få hjälp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Gör du anspråk på en universell sanning, giltig för alla, om hur man gör sig värdig att få hjälp? Så du menar på allvar att man kan namnge sina rubriker hur man vill och förvänta sig hjälp? Jag citer Pochahontas och nått som jag håller med om. Stör mig mer på att frågeställaren inte kan formulera bra rubriker samt placera den i rätt avdelning. En del stormar in och SKRIKER HJÄLP i rubrikerna, ännu mer störande. .. När jag skriver värdig betyder det inte att man inte ska få hjälp men jag känner mig mindre motiverad att hjälpa. Mot när en person formulerar och lägger fram sin fråga fast det är banal men på ett bra sätt känner jag mig mer motiverad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axelman Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Var från mitt inlägg fick du intrycket att jag kräver något? Jag skrev att jag inte gillar när folk tror att man ska få allt serverat på ett silverfat utan att ens gjort sig besväret eller kraftansträngning att söka reda på en lösning själv. Det är väl tur att vi alla är olika som person för hur trist skulle inte ett forum bli då. Jag har inget emot misstag utan det är ett bra sätt att lära sig men att vara lat lär man sig inget på. Det är bra att det finns personer som mattem som orkar bemöda sig mer personer som inte förtjänar hjälp. En person som skriver...."Bråttom...jag behöver hjälp" är inte värd att få hjälp. Men en person som har samma problem med lägger fram sin förfrågan på ett mer civiliserat sätt och kan visa att han försökt på egen hand att lösa problemet är däremot värd att få hjälp. "Var från mitt inlägg fick du intrycket att jag kräver något?" "En person som skriver...."Bråttom...jag behöver hjälp" är inte värd att få hjälp." ... My case rests.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lappen71 Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Jag vet inte vem frågeställaren är, och jag har inga krav på att få veta det. Jag har inte en susning om frågeställaren är en tonåring med adhd, en tolvårig flicka som har generellt dålig koll, en 45-årig morsa som inte har tid, en yngling med mer hormoner än förstånd, och jag bryr mig inte. Ställer de en fråga så finns det en anledning till det, och då försöker jag svara så civiliserat som möjligt på det. Att kräva av frågeställarna på ett forum att de skall ha koll är orealistiskt. Alla är värdiga att få hjälp, och det finns inga dumma frågor. Däremot finns det dumma svar. Eller jo, det finns dumma frågor av kategorin "Datan funkar inte. Vad är det för fel?" - utan någon beskrivning av felet... Du behöver inte vara oförskämd bara för att jag skriver min åsikt och den inte stämmer överens med din Och det är just den sista meningen som du skrev jag opponerar mig mot när folk inte bemödar sig att formulera sig bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.