bojoh Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Hej, Jag fick ett mejl från en bekant där det står " Click here to read this message " men det händer ingenting när man klickar och det verkar som om länken inte fungerar. Har alltid hört att en mac är okänslig för virus, men det här mejlet ger en olustig känsla, så därför vill jag kolla med er om det bara är att glömma det hela. När man för muspekaren över länken kommer det upp en ruta där det står " x-msg://1/prgyohlhguouy0.lm3.melsdsd_ min mejladress/ juc4s9xzuogqwyqh3mnv23_ViewMsg Som sagt man blir ju litet orolig över vad man eventuellt bjuder in när man klickar på en sån här länk. Så litet mera information om det finns några skumma macvirus som kan tänkas uppträda som en död länk i ett mejl skulle vara fint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Definitivt SPAM. Du borde nog fungera på varför en av dina vänner skulle skicka ett mail med en länk som säger "Click here to read this message". Finns inga virus idag men det finns trojaner. Så om det hade laddats ner ett program när du klickade på länken. Och om du sedan hade varit godtrogen nog att installera det samt mata in ditt lösenord när installeraren frågade efter det så hade du satt dig själv i klistret lite. Troligtvis så sparas det någonstans hos fulingarnas server att din mail-adress är aktiv och riktig. Vad dom använder den till vettefan. Kanske kommer dom skicka ännu mer spam till dig nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted December 14, 2011 Share Posted December 14, 2011 Hej, Jag fick ett mejl från en bekant där det står " Click here to read this message " men det händer ingenting när man klickar och det verkar som om länken inte fungerar. Har alltid hört att en mac är okänslig för virus, men det här mejlet ger en olustig känsla, så därför vill jag kolla med er om det bara är att glömma det hela. När man för muspekaren över länken kommer det upp en ruta där det står " x-msg://1/prgyohlhguouy0.lm3.melsdsd_ min mejladress/ juc4s9xzuogqwyqh3mnv23_ViewMsg Som sagt man blir ju litet orolig över vad man eventuellt bjuder in när man klickar på en sån här länk. Så litet mera information om det finns några skumma macvirus som kan tänkas uppträda som en död länk i ett mejl skulle vara fint. Kom det från en Hotmailadress? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bojoh Posted December 14, 2011 Author Share Posted December 14, 2011 Nej, det verkade inte som något program började installeras och jag blev inte tillfrågad efter något lösenord. Ja mejlet kom från en hotmailadress. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jojojoforummac Posted January 25, 2012 Share Posted January 25, 2012 Har även fått ett antal av dessa. (40-talet) Merparten har gått från Hotmail konton och vet att jag har haft en kund-relation / kommunikation med merparten. (Dvs jag finns i deras adressbok (mottagar / sänd lista.)) Tror att detta är något Windows - Bus Skit, så det är lugnt om du lever med Äpplen. Med vänliga hälsningar Jonas Rosengren Link to comment Share on other sites More sharing options...
nettan555 Posted February 5, 2012 Share Posted February 5, 2012 Skäms!!! Jag skrev mitt lösenord...... Hur blir jag av med trojanen som antagligen finns på min dator nu??? Tacksam för hjälp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.