Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Upprepade "öppna med ..."-alternativ

fred6633

Recommended Posts

Hej,

Om jag i Finder markerar en fil, klickar på "Åtgärd" och väljer öpnna med ser det ut som i skärmdumpen. Det upprepas fem gånger. Vilken filtyp som markeras har ingen betydelse. Det är alltid fem "våningar".

Om jag i stället markerar filen, kontrollklickar och väljer "Öppna med...", ser det ut som det skall, alltså en gång.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man får bort det?

post-58007-057508200 1323867305_thumb.png

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

http://forum.macworl...tart-safe-boot/

Då blev det ännu märkligare. Använder jag kortkommandot Ctrl + F5 och navigerar med tangenterna till "Öppna med...", då blir det "fem våningar". Om jag däremot klickar med musen på "Åtgärder" och väljer "Öppna med.." är det normalt...

Det känns som en bug.

har du installerat nått verktyg som ska röra runt/fixa i systemet? de kan skapa en del oväntade effekter.

har du installerat nått verktyg som ska röra runt/fixa i systemet? de kan skapa en del oväntade effekter.

Jag har inte installerat några systemverktyg såsom avinstallerare o d, bara "nyttoprogram" såsom iWork, Firefox, VLC etc.

Jag har nu konstaterat att det är relaterat till piltangenterna. Använder jag musen, så är det normalt. Om jag exempelvis kontrollklickar och sedan använder piltangenterna, då blir det fem "våningar".

Låter som en bug i mina öron.

Någon annan som kan testa?

OS är 10.6.8

Jag har inte installerat några systemverktyg såsom avinstallerare o d, bara "nyttoprogram" såsom iWork, Firefox, VLC etc.

Jag har nu konstaterat att det är relaterat till piltangenterna. Använder jag musen, så är det normalt. Om jag exempelvis kontrollklickar och sedan använder piltangenterna, då blir det fem "våningar".

Låter som en bug i mina öron.

Någon annan som kan testa?

OS är 10.6.8

Jodå, jag ser det också.

Vad som är intressant är att det är relaterat till antalet knapptryckningar.

Högerklicka.

Gå med pil-ner till "Skapa Alias" (exempelvis).

Gå med pil-upp till "Öppna med".

Tryck höger-pil. Nu har du en hel flock med "våningar".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...