Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur tycker du ett online community ska vara?

razzel

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Jag har läst här på detta forum att detta forumet är det bästa eftersom man här både kan och vågar diskutera fritt.

På exempelvis Facebook är man FÖR bekanta med varandra och då segrar som regel diplomati och artighet över viljan att uttrycka sitt hjärtas mening.

Jag har läst här på detta forum att detta forumet är det bästa eftersom man här både kan och vågar diskutera fritt.

På exempelvis Facebook är man FÖR bekanta med varandra och då segrar som regel diplomati och artighet över viljan att uttrycka sitt hjärtas mening.

Delar helt din uppfattning. + 1 :yeahbaby:

Numera skulle jag vilja hoppa av FB, men jag måste ha det för att se vad mina barn håller på med. :(

Delar helt din uppfattning. + 1 :yeahbaby:

Numera skulle jag vilja hoppa av FB, men jag måste ha det för att se vad mina barn håller på med. :(

Jag har samma dilemma som du.

Man kanske blir grinigare på äldre dagar, jag skulle vilja vara utan mobil också...

Ja det är nog så kanske, men mobil vill jag ha när jag kör bil om det händer något, eller kunna vara nåbar för barnen

Man kanske blir grinigare på äldre dagar, jag skulle vilja vara utan mobil också...

Skulle jag också vilja vara.. och jag är bara 32 år. Var väl runt 20-22 när jag skaffade min första telefon, enbart för att det underlättade mitt dåvarande yrke. Hade aldrig skaffat en om det inte vore för det samt att en kompis hade en till övers, billigt... Den hade jag i över sex år innan den byttes ut, enbart för att jag knäckt antennen på den för att jag hade den i fickan... Har fortfarande samma nummer även om jag numera har bytt operatör två gånger, började med europolitan....

Facebook har jag inte och det jag ser hos frugan och hör av andra som har det så gör det mig inte ett dugg intresserad av att skaffa det heller. Men precis som med mobiltelefon en gång i tiden så kan jag se nyttan av tjänsten rent yrkesmässigt i mitt kommande yrke som studie- och yrkesvägledare.

Ja det är nog så kanske, men mobil vill jag ha när jag kör bil om det händer något, eller kunna vara nåbar för barnen

Jovisst, så klart, sonen är nötallergiker, så händer det något vill jag kunna larma, även om vi är i skogen. Men vi är därmed en del av en samhällsneuros. Kommer vi någonsin att vara tillräckliga för varandra?

Skulle jag också vilja vara.. och jag är bara 32 år. Var väl runt 20-22 när jag skaffade min första telefon, enbart för att det underlättade mitt dåvarande yrke. Hade aldrig skaffat en om det inte vore för det samt att en kompis hade en till övers, billigt... Den hade jag i över sex år innan den byttes ut, enbart för att jag knäckt antennen på den för att jag hade den i fickan... Har fortfarande samma nummer även om jag numera har bytt operatör två gånger, började med europolitan....

Facebook har jag inte och det jag ser hos frugan och hör av andra som har det så gör det mig inte ett dugg intresserad av att skaffa det heller. Men precis som med mobiltelefon en gång i tiden så kan jag se nyttan av tjänsten rent yrkesmässigt i mitt kommande yrke som studie- och yrkesvägledare.

Jo, då, nytta finns, men är den viktigare än frihet och integritet?

---

Har ni förresten tänkt på hur självklart det är att man svarar i telefon trots att man är upptagen med att samtala med någon livs levande? Hur kan det vara så? Vi vet ju alla vilka konstiga telefonsamtal vi får, från säljare och skit. Ändå väljer vi att ignorera personen av kött och blod framför oss.

Jag begriper det inte.

Telefon är ett nödvändigt ont.. :borstatanderna:

Har lite svårt att förstå detta med stressen över telefoner och facebook mm. Var och en gör ju det som passar en bäst? Mina föräldrar använder inte Facebook (farsan har, men använder inte) - men det går faktiskt alldeles utmärkt att pratas på telefon och träffas också. Jag har hittills inte träffat någon som krävt att kommunikationen ska ske genom Facebook.

Och "stressen" med att alltid vara uppkopplad. Jag känner ingen stress, tvärtom frihet att alltid kunna nå folk och information. Och bli nådd. Därmed inte sagt att jag alltid gör det!

Har ni förresten tänkt på hur självklart det är att man svarar i telefon trots att man är upptagen med att samtala med någon livs levande? Hur kan det vara så? Vi vet ju alla vilka konstiga telefonsamtal vi får, från säljare och skit. Ändå väljer vi att ignorera personen av kött och blod framför oss.

Jag begriper det inte.

Kommer att tänka på en berättelse om en man som alltid tog sig tid för folk som ville ha hans tid. När folk frågade om det inte var stressande och om han på detta sätt ignorerade andra (kunde hända att han kom en kvart sent till möten för att han blivit hindrad av någon på vägen) sa han att om en person begär min uppmärksamhet så är det förmodligen viktigt för den personen och därmed är den personen den viktigaste just i den stunden. Snacka om positiv människosyn!

Och om det råkar vara en säljare som ringer så går det ju snabbt att säga att det passar inte så bra just nu, alternativt snabbt tacka nej till erbjudandet.

Sen måste folk förstå att bara för att jag svarar i telefon så innebär inte det att jag ignorerar personen framför mig. Om vi träffas en timme så kan väl allvarligt inte ett telefonsamtal på två minuter spela någon större roll?

Det stressar min fru oerhört när jag inte svarar i (mobil)telefonen och jag inte springer och svarar och säger att om det är viktigt, så ringer de igen. Har nämligen inte telefonsvararen aktiverad, det är bara ett jäkla sattyg att ständigt behöva ringa upp och lyssna av meddelande samt att det bryter så snabbt till den när folk ringer...

Hon brukar kommentera lite lätt stressat om jag inte ska svara/hämta telefonen när jag lugnt forsätter med det jag håller på med. Det är ju uppenbarligen viktigare än att svara i telefon eller på annat sätt olämpligt att överge....

Det stressar min fru oerhört när jag inte svarar i (mobil)telefonen och jag inte springer och svarar och säger att om det är viktigt, så ringer de igen. Har nämligen inte telefonsvararen aktiverad, det är bara ett jäkla sattyg att ständigt behöva ringa upp och lyssna av meddelande samt att det bryter så snabbt till den när folk ringer...

Hon brukar kommentera lite lätt stressat om jag inte ska svara/hämta telefonen när jag lugnt forsätter med det jag håller på med. Det är ju uppenbarligen viktigare än att svara i telefon eller på annat sätt olämpligt att överge....

Men det är ju din frus problem och inte ditt, eller hur?

Kommer att tänka på en berättelse om en man som alltid tog sig tid för folk som ville ha hans tid....

Här behöver vi lära om. HÅller på men det går sakta....

Här behöver vi lära om. HÅller på men det går sakta....

Den här personen såg det inte som ett problem ska tilläggas.

Jag har full förståelse för att vi är olika och att vi hanterar saker på olika sätt. Men bara för att jag upplever ett problem behöver det inte innebära att det är ett problem för andra.

... Jag har full förståelse för att vi är olika och att vi hanterar saker på olika sätt. Men bara för att jag upplever ett problem behöver det inte innebära att det är ett problem för andra.

Jag kan inte se att jag eller någon annan "gnällspik" hävdar att vår bild är den enda sanna. Bara att vi upplever det som vi gör.

Jag kan inte se att jag eller någon annan "gnällspik" hävdar att vår bild är den enda sanna. Bara att vi upplever det som vi gör.

Nej, jag tolkade nog in mer än nödvändigt. Har stött på så många sådana i andra sammanhang ...

Men visst är det kutym att man svarar i telefon när det ringer, oavsett om man samtalar med någon i levande livet eller inte. Det retar mig till exempel att jag som fysisk kund i en butik helt plötsligt får släppa en telefonkund före mig i kön till exempel. Det kanske inte retar alla, men jag avskyr det.

Men visst är det kutym att man svarar i telefon när det ringer, oavsett om man samtalar med någon i levande livet eller inte. Det retar mig till exempel att jag som fysisk kund i en butik helt plötsligt får släppa en telefonkund före mig i kön till exempel. Det kanske inte retar alla, men jag avskyr det.

Men det där är ett exempel på när det inte är ok att ta telefonsamtal. En ledningsfråga hur man organiserar och bemöter kunder.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...