kasper.m Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Hej, Jag tänkte hjälpa min far att byta mailadress. Tanken är att "avsluta" den gamla mailen som ligger hos Telia då vi nu äger ett domännamn hos one.com som passar mycket bättre. Så vilken strategi lämpar sig bäst för detta? Problemet är att han använt samma mail i alla år och att alla kontakter därför har den mailen som kontakt. Detta borde man väl kunna åtgärda genom att göra ett massivt utskick till alla kontakter. Det jag har tänkt på är 1. Att eventuellt sätta ett auto-reply när det kommer ny data till telia mailen med ett kort meddelande om att en ny mailadress används. Det kan dock bli mycket "spam", vet inte. 2. Vidarebefordra samtliga mail som kommer till Teliakontot per automatik till den nya mailen. Det känns som att med tiden kan man fasa ut den gamla mailen. Frågan är hur man gör detta hos Telia? Poängen är iaf att bli av med det gamla mailkontot på os och ios och enbart ha webmail för nödlägen, jag antar att autoreply grejen kanske falerar utan att man har kontot på mac os? Dela gärna med er av tankar och egna erfarenheter. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 2. Vidarebefordra samtliga mail som kommer till Teliakontot per automatik till den nya mailen. Det känns som att med tiden kan man fasa ut den gamla mailen. Frågan är hur man gör detta hos Telia? https://forum.tewss.telia.se/topic/1326-vidarebefordra-epost/ Då kan din far välja om han vill svara och meddela den nya adressen till den som skickar till den gamla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasper.m Posted December 13, 2011 Author Share Posted December 13, 2011 https://forum.tewss....befordra-epost/ Då kan din far välja om han vill svara och meddela den nya adressen till den som skickar till den gamla. Tack för ett snabbt svar! Jag misstänkte att det var där jag kunde göra det hela, men måste erkänna att jag inte riktigt förstått hur jag ställer in rätt inställningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 13, 2011 Share Posted December 13, 2011 Tack för ett snabbt svar! Jag misstänkte att det var där jag kunde göra det hela, men måste erkänna att jag inte riktigt förstått hur jag ställer in rätt inställningar. Fortfarande inte, eller har du greppat det nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasper.m Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Fortfarande inte, eller har du greppat det nu? Hej igen! Jag har fortfarande inte riktigt greppat det. Däremot har jag kommit fram till vad jag vill göra. 1. Skapa ett autoreply med efterföljande text. 2. Vidarebefordra samtliga mail från Telia mailen till den nya mailen. Har du möjlighet att upplysa den som sitter i mörkret? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Här finns det beskrivet hur man gör: https://webmail.telia.com/cp/help/pne.telia.com/sv/html/Mail_OptionsFilterRuleAdd.html#998508 Tala om precis var du kör fast (om du kör fast). Tala gärna om om/när du löst det, så vi vet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kasper.m Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 OK! Nu har jag alltså hittat rätt bland inställningar och skapat ett filter där jag vill att allt ska vidarebefordras. Har jag förstått det rätt att på villkor skall det vara sökfältet "Från", eller tänker jag helt fel? Från alla -> vb till. Jag ville skriva Alla på nyckelord, är det korrekt? Är det även här jag lägger in ett filter för ett automatiskt svar på inkommande mail? Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 Tala om vilket steg från den här listan du undrar över: https://webmail.telia.com/cp/help/pne.telia.com/sv/html/Mail_OptionsFilterRuleAdd.html#998508 Och så tar du en skärmdump på hur det ser ut och vilka val du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.