Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mailproblem

Holy Smoke!

Recommended Posts

Hej!

Jag skriver för att lösa ett problem åt min svärfar som har en stationär G5:a med den gamla processorn

och Mac OS 10.5.x. När han ska öppna mail, vill inte programmet bekräfta lösenordet. Internetnetleverantören

Com Hem har skickat nytt lösenord, men det fungerar ändå inte. Supporten på Com Hem säger att han ska installera om

Mail, men det anser jag vara en för drastisk åtgärd. Då försvinner dessutom sparade mail, enligt supporten. Kan man

som i Mac OS Classic gå in och slänga en preferencefil för att rensa bort ev skräp som ligger och stör?

Vart går jag i såfall in och gör detta, "Biblioteket" någonstans, eller...?

Förslag någon?

Tack! :)

korsordsmakarn

Normalt skall inte Mail fråga efter lösenord alls; dialogrutan skall inte komma. Kolla Mail-menyn>Inställningar>Konton, så att användarnamn och lösenord är korrekt inskrivna där.

Mail kan man spara enkelt det är ju bara att dra ut mejlen i en mapp så är de sparade i mappen som egna filer. :)

Se till att du inte hamnar i det läget att du försöker att logga in med dina uppgifter mer än 5 gånger, då förbjuds du automatiskt att kunna fortsätta (utan meddelanden om att du provat för många gånger) Går du då in på Comhems hemsida och hämtar ett nytt lösenord, så kan du inte använda detta förrän Comhem godkänt detta och det gör dom bara på kontorstid. Det tar sedan några dagar innan du får brevet med det nya lösenordet och då hamnar du i samma läge om inte allt görs rätt igen.

Jag hamnade i denna obegripliga smörja varje gång jag hade problem tills någon berättade detta för mig.

Jag har sedan dess inte haft några problem. Om man ändrat rutinerna sedan dess, eller inte, det vet jag ej.

En annan sak jag erfarit är att inte gå in och pilla i Nätverk - Inställningar när du inte har kontakt med nätverket. Du lär få mer problem, än om du bara väntar tills trådarna hittar varandra, för det gör dom förr eller senare.

.

korsordsmakarn

Bäste Lurifax!

Comhem uppger själva att man har tio inloggningsförsök på sig innan kontot stängs för en timme (inte tre som du uppgav senast och inte fem som du uppger nu). Och var i hela friden kommer nätverksinställningar in i bilden?

Bäste Lurifax!

Comhem uppger själva att man har tio inloggningsförsök på sig innan kontot stängs för en timme (inte tre som du uppgav senast och inte fem som du uppger nu). Och var i hela friden kommer nätverksinställningar in i bilden?

Antingen sitter jag här och ljuger eller så har jag haft denna löjliga erfarenhet. Tio gånger fanns inte då jag hade strulet. De flesta andra brukar tillåta 4-5 försök. Jag har säkert tio brev med nya lösenord från Comhem.

Nätverk har väl i högsta grad med mail att göra. Har du ingen kontak med nätverket så kan du varken komma ut på internet eller använda mail. Försökte du göra dig putslustig. Eller.

korsordsmakarn

Vad Lurifax menar att sätta ifråga, fastän han gör det på ett lite konstlat sätt, är tydligen om datorn alls var uppkopplad mot Internet. Detta är förvisso ett grundvillkor för att kunna ta emot e-post, men det förklarar inte varför Mail frågade efter lösenordet.

korsordsmakarn

När han ska öppna mail, vill inte programmet bekräfta lösenordet.

En tanke dyker upp. Handlar detta inte alls om Mail utan om behörigheter i OS X? Kan det vara ett nyckelringsproblem? Vi behöver mera information.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...