Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur gör jag mitt nätverk perfekt?

martinkalmar

Recommended Posts

Hej! Tänkte ta hjälp av riktiga proffs.

Har idag ett befintligt nätverk som fungerar sjukt dåligt.

Ett bredbandsbolaget adsl modem in i Time Capsule g1, 2 st separata Airport express som klarar N, samt apple tv2. expressarna används endast till att spela musik i olika rum. Atv2 primärt musik men också XMBC. Från och med Fredag får jag fiber (100mbps via Tele2 med data uttag i väggen)

Vill få allt perfekt.

Nu till mina problem.

Mitt nuvarande nätverk håller ej för hastigheter över 1mps, skojar inte kollat många gånger med bredbandskollen i olika rum.

Med TC g1 kan jag bara göra ett nätverk så vitt jag vet .Jag kan inte höja upp nätverket till strikt N pga Iphone 3gs, Ip4 samt Ipad 1.

Vet med mig att placeringen av TC inte är optimal (bakom tegelvägg, men i en i övrigt öppen lägenhet. Min egna lösning på detta problem blev (kanske idiotiskt att beställa TC g4.

Misstänker att jag gjort fel, dessutom men har jag använt expressarna till att förstärka nätverket, enligt vissa gör det det hela nätverket sämre?

Mitt förslag till lösning (tänker jag rätt)

Flytta time capsule g4 till mer central position på väggen med kabel direkt i väggen. Inget modem.

Dela upp den i två nätverk. 1 st strikt 5Ghz (placeringen är bara ett par meter fr min så viktiga ATV2, sladd otänkbart), 1 st strikt g för IP 3gs, mm.

Ställa airport express till att bara ta emot musik och inget mer.

Använda tc g1 som nätvekshårddisk med kabel mot atv2?

Kommer alla delar kunna prata om jag gör två nätverk?

Misstänker att jag gjort fel, dessutom men har jag använt expressarna till att förstärka nätverket, enligt vissa gör det det hela nätverket sämre?

Ja det innebär sämre prestanda. Paket skickas om och skickas vidare för att nå hela nätverket. Jobbigt att skicka massa saker.

Mitt förslag till lösning (tänker jag rätt)

Flytta time capsule g4 till mer central position på väggen med kabel direkt i väggen. Inget modem.

Dela upp den i två nätverk. 1 st strikt 5Ghz (placeringen är bara ett par meter fr min så viktiga ATV2, sladd otänkbart), 1 st strikt g för IP 3gs, mm.

Sladd kommer dock ge dig mycket mer kapacitet i nätet då du troligtvis kommer kommunicera till ATV2 från en trådlös enhet. Paket kommer då skickar trådlöst till TC, sedan hanteras och kontrolleras, samt återigen skickas vidare trådlöst till ATV2. Du tar då alltså upp dubbel kapacitet i det trådlösa nätet. TC klarar ju bara 150Mbit/s i det trådlösa nätet.

Ställa airport express till att bara ta emot musik och inget mer.

Ställ in dom på att endast koppla upp mot nätverket. Inte "förstärka" eller "skicka vidare" trådlöst.

Använda tc g1 som nätvekshårddisk med kabel mot atv2?

Ja det går. Ställ G1 i "brygg-läge". Du kan sedan koppla LAN i G4 till WAN i G1.

Ställ in deras trådlösa nätverk på att arbeta på olika kanaler (så de inte stör ut varandra, typ 1 och 11 dvs. långt ifrån varandra)

eller stäng helt av G1'ans trådlösa funktion.

Du kan ju köra G1 för äldre enheter med G-hastighet och din nya G4 med N-hastighet.

Om du väljer att ha båda så kommer dina enheter själv välja den enhet som ger bäst mottagning. (oftast)

Nej, inte om du med 2 nätverk menar två stycken NAT-ade routrar.

Tack för dina svar!

Nej, inte om du med 2 nätverk menar två stycken NAT-ade routrar.

Tänkte att TC g4 har två anntenner som kan jobba på två band sammtidigt.

Kan jag dela upp TCg4 i två nätverk ett N och ett G som ändå kan kommunicera?

Eller är det i så fall bättre att koppla en Express med sladd på G, läste tidigare inlägg att det skulle fungera?

Det är fortfarande samma nätverk då. Är skillnad på "fysiska" trådlösa "nätverk" och ett nätverk. (Där nätverk är den tekniska beskrivningen att man kan kommunicera med varandra.)

Eller är det i så fall bättre att koppla en Express med sladd på G, läste tidigare inlägg att det skulle fungera?

Sladd är alltid bättre än kabel. Förstår inte vad du frågar i övrigt. Utveckla gärna.

Vad är det för skillnad på sladd och kabel ? Sladd/kabel är alltid bättre än trådlöst är kanske det som menas..

Vad är det för skillnad på sladd och kabel ? Sladd/kabel är alltid bättre än trådlöst är kanske det som menas..

Haha. Vilket hjärnsläpp jag måste haft. stjarnsmall.giftarskratt.gif

Självklart menar jag att sladd/kabel är bättre än trådlöst.

Hej!

Det är fortfarande samma nätverk då. Är skillnad på "fysiska" trådlösa "nätverk" och ett nätverk. (Där nätverk är den tekniska beskrivningen att man kan kommunicera med varandra.)

Sladd är alltid bättre än kabel. Förstår inte vad du frågar i övrigt. Utveckla gärna.

Läste ett tidigare inlägg där personen ifråga kör med airport extreme. Han körde ett nätverk med 5ghz N med sin extreme, för nyare produkter, och sen kopplade han in en express med sladd inställd på G för att köra iphone, ps3 mm.. Expressen ställdes på Connection Sharing: Off så att den bara vidarelänkar. Enligt hans utsago går allt som blixten+ att enheterna hittar varandra.

Ps innan mitt nya bredband, och ny TCg4 provade jag lite igår att ställa om mina expresser till att inte förstärka nätverket utan bara ingå.

Gjorde ingen skillnad alls.

Läste ett tidigare inlägg där personen ifråga kör med airport extreme. Han körde ett nätverk med 5ghz N med sin extreme, för nyare produkter, och sen kopplade han in en express med sladd inställd på G för att köra iphone, ps3 mm.. Expressen ställdes på Connection Sharing: Off så att den bara vidarelänkar. Enligt hans utsago går allt som blixten+ att enheterna hittar varandra.

Ja det går att göra så. Tror det heter bryggläge det också.

Ps innan mitt nya bredband, och ny TCg4 provade jag lite igår att ställa om mina expresser till att inte förstärka nätverket utan bara ingå.

Gjorde ingen skillnad alls.

Ok, intressant.

Airport extreme eller TC med både 2,4 och 5GHz funkar med g och N utan problem utan att man behöver göra några inställningar.

Dina N-prylar kommer att ansluta sig mot 5 GHz och dina G-prylar mot 2,4.

Du behöver alltså inte ansluta en express och sätta den i 2,4.

Däremot ska du kolla så att där inte är något som stör dina prylar. Trådlösa telefoner, glimtändare, strömadaptrar med mera.

Själv kör jag en Airport extreme och 4 Airport express och allt går som tåget. Både i N och G.

Airport extreme eller TC med både 2,4 och 5GHz funkar med g och N utan problem utan att man behöver göra några inställningar.

Dina N-prylar kommer att ansluta sig mot 5 GHz och dina G-prylar mot 2,4.

Du behöver alltså inte ansluta en express och sätta den i 2,4.

Däremot ska du kolla så att där inte är något som stör dina prylar. Trådlösa telefoner, glimtändare, strömadaptrar med mera.

Själv kör jag en Airport extreme och 4 Airport express och allt går som tåget. Både i N och G.

Du måste ha missförstått 2,4 och 5GHz är båda N standard.

Om TS har problem med signalen är dock 5 GHz bandet inte att rekommendera då det är mycket känsligare för störningar än 2,4 GHz.

Så i TS fall kommer det fungera bättre att skippa 5 GHz bandet och köra på 2,4 GHz N och b/g.

Du måste ha missförstått 2,4 och 5GHz är båda N standard.

Om TS har problem med signalen är dock 5 GHz bandet inte att rekommendera då det är mycket känsligare för störningar än 2,4 GHz.

Så i TS fall kommer det fungera bättre att skippa 5 GHz bandet och köra på 2,4 GHz N och b/g.

Nja...läs:

"Läste ett tidigare inlägg där personen ifråga kör med airport extreme. Han körde ett nätverk med 5ghz N med sin extreme, för nyare produkter, och sen kopplade han in en express med sladd inställd på G för att köra iphone, ps3 mm.. Expressen ställdes på Connection Sharing: Off så att den bara vidarelänkar. Enligt hans utsago går allt som blixten+ att enheterna hittar varandra.

Ja det går att göra så. Tror det heter bryggläge det också."

5GHz-nätet är ju att föredra eftersom att det inte finns lika många andra prylar som kör i samma frekvens.

Och sedan så kan det räcka med att byta kanal som det trådlösa går på.

Min rekommendation är att börja med endast TC och se om det fortfarande är problem och sedan koppla in Expresserna en efter en.

Koppla loss alla trådlösa burkar du har och anslut även dessa en och en för att se om det är någon som stör.

En fråga till trådskaparen...

Vad har du för modem?

Går det snabbare om du ansluter en dator direkt till modemet?

Nja...läs:

5GHz-nätet är ju att föredra eftersom att det inte finns lika många andra prylar som kör i samma frekvens.

Och sedan så kan det räcka med att byta kanal som det trådlösa går på.

Min rekommendation är att börja med endast TC och se om det fortfarande är problem och sedan koppla in Expresserna en efter en.

Koppla loss alla trådlösa burkar du har och anslut även dessa en och en för att se om det är någon som stör.

En fråga till trådskaparen...

Vad har du för modem?

Går det snabbare om du ansluter en dator direkt till modemet?

Du har både rätt och fel. Sant att förre enheter kör på 5 GHz bandet, men det är extremt mycket känsligare för väggar och dyligt än 2.4 GHz bandet. Där av fungerar 2.4 GHz bandet bättre om det är signalstyrkan som är problemet.

Hej

Detta är intressant.

Om det är ok utökar jag med en fråga relaterat till de olika banden som TC har för att maxa hastigheten till olika Apple produkter.

Jag har nu dragit in fiber i huset och försöker optimera mitt Wifi via time capsule 4th gen för bästa hastighet till alla komponenter.

Jag har skapat två nätverk ur TCn

1: radioläge "Automatiskt" (802.11a/n-802.11b/g/n)

samt

2: ett "5Ghz"

Min fråga är om detta är det är korrekt inställningar och om det nu är rätt att tvingande ansluta enligt nedan för att få snabbast hastighet. Samt varför får min iPad1 så kassa hastigheter jmfrt övriga? Om jag har läst rätt stoppar 802.11n vid 54Mbs men 5Ghz har högre kapacitet.

Min setup just nu:

"Automatiskt": IPhone 3Gs, Ipad1, Ipod Touch

5Ghz: Macmini (2011), MacBook, ATV2

Min mätning (bredbandskollen) på Mac mini ger >90Mbs vid uppkoppling mot 5Ghz och <56Mbs mot "automatisk". Samma gäller MacBook.

Ipad1 ger dock bara max 35Mbs oavsett vilket jag än väljer (!?) allt givet samma mätpunkt i huset

Hej

Detta är intressant.

Om det är ok utökar jag med en fråga relaterat till de olika banden som TC har för att maxa hastigheten till olika Apple produkter.

Jag har nu dragit in fiber i huset och försöker optimera mitt Wifi via time capsule 4th gen för bästa hastighet till alla komponenter.

Jag har skapat två nätverk ur TCn

1: radioläge "Automatiskt" (802.11a/n-802.11b/g/n)

samt

2: ett "5Ghz"

Min fråga är om detta är det är korrekt inställningar och om det nu är rätt att tvingande ansluta enligt nedan för att få snabbast hastighet. Samt varför får min iPad1 så kassa hastigheter jmfrt övriga? Om jag har läst rätt stoppar 802.11n vid 54Mbs men 5Ghz har högre kapacitet.

Min setup just nu:

"Automatiskt": IPhone 3Gs, Ipad1, Ipod Touch

5Ghz: Macmini (2011), MacBook, ATV2

Min mätning (bredbandskollen) på Mac mini ger >90Mbs vid uppkoppling mot 5Ghz och <56Mbs mot "automatisk". Samma gäller MacBook.

Ipad1 ger dock bara max 35Mbs oavsett vilket jag än väljer (!?) allt givet samma mätpunkt i huset

Anledningen till det är att ipaden inte har kraftfullare hårdvara än så.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...