Jump to content
Just nu i M3-nätverket

laggig mini

mudbeaver

Recommended Posts

Upplever minin väldigt laggig i mellanåt å har funderingar på vad det kan bero på är inte jämt men kommer i bland bara å det är väldigt störande

Vad är det som laggar? Hur mycket RAM har du och vilket OS kör du?

Man vill inte köra Mac OS på mindre än 4GB. Det blir segt då. Har du bara 2 så rekommenderar jag att du uppgraderar till 4. Om det går att göra det på din mini då dvs.

spotify å safari laggar å fryser sig när man surfar men händer bara i bland

köpte lilla modellen med 2 gigg men annars funkar den klockrent å den är uppdaterad

2GB är lite snålt för att köra Mac OS. Då får man räkna med de problemen du har.

2GB är lite snålt för att köra Mac OS. Då får man räkna med de problemen du har.

Tycker inte man skall Räkna med att ha problem om en ny dator levereras med 2 GB. Speciellt inte för att köra Safari och Spotify. Det klarar ju min gamla mbp 2009 med 2gb ram utmärkt. Men visst, ram kanske hjälper.

Japp man tycker ju det. Men Lion är väl inte så minnesoptimerad än. Jag körde dock bara 2 dagar på min Mini 2011 (märkte inga problem) innan jag köpte upp mig på 8 GB. Hoppade på Mac vid det tillfället så inte sakkunnig som så. men SL var tydligen mindre krävande. Hoppas väl på förbättringar vid nästa upgrade :-)

Vad man glömmer är att det inte finns ett särskilt grafikminne i minin så den tullar sisådär 256 MB av RAM-minnet. Börjar sen hårddisken bli full så tar det längre tid att hantera tillfälliga lagringsfiler på hårddisken, som bara är 5400-varvare. En mini kan kännas rätt seg på grund av detta. Lösningen är mer RAM.

...

Den allmänna uppfattningen verkar vara att om man vill köra Lion klarar man sig knappt utan 4 GB. SnowLeopard går fint på 2 GB så länge man inte har många program i gång eller håller på med bild eller ljudbearbetning.

...

Man kan alltid prova en Säker start för att göra en snabbstädning som ofta gör datorn klart piggare.

http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Tycker inte man skall Räkna med att ha problem om en ny dator levereras med 2 GB. Speciellt inte för att köra Safari och Spotify. Det klarar ju min gamla mbp 2009 med 2gb ram utmärkt. Men visst, ram kanske hjälper.

Visst går det att köra på 2GB också men då får man räkna med lite badbollar då och då.

Visst går det att köra på 2GB också men då får man räkna med lite badbollar då och då.

JAg kör 8GB i in nya mini men tycker ändå att badbollar kommer ganska ofta.. Tror att hårddisken är den största flaskhalsen här!

Har haft funderingar på att byta ut min mbp09 till en mac mini enklaste modell för att mestadels köra Plex, men det skrämmer mig ifall det skall hålla på och lagga... Är det värt betala för modellen över?

Har haft funderingar på att byta ut min mbp09 till en mac mini enklaste modell för att mestadels köra Plex, men det skrämmer mig ifall det skall hålla på och lagga... Är det värt betala för modellen över?

Jag uppfattar inget som helst lagg vid uppspelning av HD material så det behöver du nog inte vara orolig för (har dock inte den billigaste utan den med bättre grafikkort). Lagget och badbollarna kommer, i vart fall för mig, då man har många program igång och växlar mellan dem! Kan ju såklart inte svara på hur andra uppfattar "lagget".

Jag uppfattar inget som helst lagg vid uppspelning av HD material så det behöver du nog inte vara orolig för (har dock inte den billigaste utan den med bättre grafikkort). Lagget och badbollarna kommer, i vart fall för mig, då man har många program igång och växlar mellan dem! Kan ju såklart inte svara på hur andra uppfattar "lagget".

Ok men då har du modellen som är lite dyrare, ville helst inte lägga dom extra 2000 men får nog göra det trots allt. Tack för kommentaren :)

Ok men då har du modellen som är lite dyrare, ville helst inte lägga dom extra 2000 men får nog göra det trots allt. Tack för kommentaren :)

Inga problemsmile.gif

Men har du/känner någon som har mecenatkort kostar den "dyrare" bara 6745biggrin.gif

Köpte den billigaste modellen när den kom ut i somras. Uppgraderade direkt till 8gig ram (under 500:-) och har inga problem. Har datorn som "mediacenter" i vardagsrummet kopplat till TVn. Använder mest Plex, Transmission och Safari och tillsammans med bluetooth-tangentbord och Magic trackpad är detta numera den mac som används mest i vårt hus.

Köpte den billigaste modellen när den kom ut i somras. Uppgraderade direkt till 8gig ram (under 500:-) och har inga problem. Har datorn som "mediacenter" i vardagsrummet kopplat till TVn. Använder mest Plex, Transmission och Safari och tillsammans med bluetooth-tangentbord och Magic trackpad är detta numera den mac som används mest i vårt hus.

Det var precis så här jag egentligen hade tänkt. Byta ut äldre MBP mot en ny mini till tvn.

Angående bluetooth-tangentbord. Är det så att man endast kan parkoppla mot en enhet eller fungerar det att ha mot exempelvis 2 enheter (mac mini och iPad) samtidigt?

Är den ena inte på så kopplas det auto mot den andre...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...