Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Stora ficklampstråden

Semmelman

Recommended Posts

Asaklitt 500 lumen del 3:

Hämtade den på CO på förmiddagen tillsammans med frun och packde upp den på ett fik bredvid. Jag bad servitrisen om att låna en sax vilket jag förvånat fick. Så jag visade ficklampan och provlyste lite på fiket varvid frun såg besvärad ut. Den är lagom stor och är rejält tilltagen i materialet så det ser lovande ut. Ett enkelt test med den starkaste vanliga ficklampan jag har indikerar en viss skillnad i kraft....borstatanderna.gif Frun ville inte följa med ner i badrummet i källaren och prova i kolmörker....armskeptisk.gif

...

Den tar tre näst största batteristorleken och kan inte variera fokus vilket jag kan tänka mig är en nackdel. Två olika styrkor har den och ska räcka 90 timmar på lågfart och 2 på hög. Summering efter en timme gör att den känns väldigt prisvärd. 300 bagare för 500 lumen är najs!

http://www.clasohlson.com/se/Ficklampa-Asaklitt-500-lm-LED/Pr365023000

post-363-026974200 1346496070_thumb.jpg

post-363-033636200 1346496078_thumb.jpg

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Nä sånt här förstår sig inte fruntimmer på. :armskeptisk:

Men du det var en imponerande pjäs! Lite större än jag först trodde, men det är klart med den powern så...

:ThumbsUp:

Nä sånt här förstår sig inte fruntimmer på. :armskeptisk:

Men du det var en imponerande pjäs! Lite större än jag först trodde, men det är klart med den powern så...

:ThumbsUp:

JO den är ett nummer större än jag förväntade mig men det finns en sådan också men med bara 110 lumen dock med justerbar ljusbild. Men här finns det mycket att välja på som ger mer upp till 200 lumen.

http://www.clasohlso...LED/Pr364840000

8907003330590.jpg

Din lampa där, vad betyder den sista rutan, "32000 cd"?

Candela, ljusstyrkan. 58.gif

Candela, ljusstyrkan. 58.gif

Men symbolen indikerar nåt annat, ser mer ut som nåt mått på hur bred ljusbilden kan va eller hur stor den starkaste mittpunkten är eller nåt, dessutom finns ju redan ett ljusstyrkemått, lumen, redan.

Jag blev avundsjuk och köpte denna sen: http://www.clasohlson.com/se/Ficklampa-Varta-Indestructible-LED/Pr365040000

För att den tålde tappas från nio meters höjd och var fukttålig, det blir bra i bilen, skadar inte med bättre batteritid och två lyslägen. Dock blev jag överraskad att den var gummibeklädd upptill och nedtill, det såg jag inte varken på internet eller när den låg i förpackningen. Så ska man ha den för att knäcka bilglas så funkar den dåligt till det, men hur ofta kommer man göra det? Sen var den något ljussvagare men den räcker nog för att blända folk och se husnummer eller vildsvin.

Den lilla Asaklitten jag valde emellan - inte solens brorsa Axelman köpte - var dock snyggare i mörkgrön metallic och rött band, men Vartan hade några andra fördelar.

Då har man varit ute och provskjutit fast det inte är fullmörkt. Jääääsingen sicken lampa!!!!galetglad.gifgaletglad.gifgaletglad.gifgaletglad.gifgaletglad.gif

Jag säger som han ni vet: Äntligen!!pompoms.gifpompoms.gifpompoms.gifpompoms.gif

Åsså har jag testat den i trädgården bakom huset i helmörker. BOFF!! VEm tände solen????cool.gif Ärligt talat känns den nästan för bra!blush.gif

Åsså har jag testat den i trädgården bakom huset i helmörker. BOFF!! VEm tände solen????cool.gif Ärligt talat känns den nästan för bra!blush.gif

Vi pojkar och våra leksaker... jättekul, eller hur? :)

Vi pojkar och våra leksaker... jättekul, eller hur? :)

Precis! Nu fattas bara den radiostyrda helikoptern!travolta.gif

Nåt som vore kul ifall man hade egen kåk vore att till en sån där kroppsrörelsedetektor koppla liksom sju tusen watt lampor så när nån tjyv eller granne eller nån oförberedd träder in på gårdsplan så tänder solen ggr 100 liksom, det vore kul. :devil:

Jag tänkte beställa en sådan men backade när det krånglade för dig. Konstaterar att båda är väldigt lika till utseendet med avfasad yta där namnet står och tryckknapp i "baken".

Det där med tryckknappen i baken tycker jag är lite avigt, på min så är den lite hård så den är lite svår att trycka in med tummen, å det gör att man måste hålla lampan i öronhöjd, bättre när knappen sitter ovanpå/framtill. Ingen stor avgörande grej men ändå.

Det där med tryckknappen i baken tycker jag är lite avigt, på min så är den lite hård så den är lite svår att trycka in med tummen, å det gör att man måste hålla lampan i öronhöjd, bättre när knappen sitter ovanpå/framtill. Ingen stor avgörande grej men ändå.

Håller med, men jag tror det beror på att lampan blir så het så de placerar tryckknappen i botten för att den inte ska skadas på de billiga modellerna.

Det sitter en del elektronik ihop med knappen oxå.

Har jämfört ljusbilderna på min lilla gamla asaklitten eller vad den hette och den nya vartan som skulle ha lite mera lumen och vartan har en ljus ganska liten supermittpunkt och lyser upp ett brett område runt vilket kan va bra men kissalätten har en något bredare och jämnare flood-stråle i mitten som kan lysa upp en lite större yta på längre avstånd oxå då den var mer ljusintensiv samtidigt som den inte lös upp brett runt om, så jag föredrar nog isaklittens ljusbild. Det var ingen större nytta med nyköpet.

Besteg Falufjället igår kväll och tog mig till toppstugan. Det är bara att konstatera att det är DRAG i lampan. Den lyser upp hiskeligt även på håll. Men nog är det små detaljer som man grunnar på.

-Ljusets färg är åt det kalla blåa hållet. Jag skulle önska vitare ljus.

-Det finns bara två lägen - ett sniksparläge som är väl svagt som en gammaldags ficklampa från OK och sen är det full kräm. Det hade varit guld med ett halvfartsläge för den är så stark att man kan störa och irritera andra oavsiktligt.

-Fokuseringsmöjlighet saknas. Man är hänvisad till det som är. På nära håll blir det mindre bra för då är ljusbilden en liten ( för ) stark ring i centrum. Men när man gick i skogen var det perfekt.

Är det inte därför vi har haft två fullmånar förra månaden? Axelman testade nya lampan tarskratt.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...