Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fota med iPhone

xeric

Recommended Posts

Did Apple redefine photography with the iPhone?

Intressant artikel om fotografering med iPhone och hur de står sig mot andra dyrare kameror.

I en av länkarna i artikeln: http://campl.us/posts/iPhone-Camera-Comparison

Kolla t ex på "nyckeln" med iPhone 4S jmf med Canon S95. Skiljer väl i princip bara lite i färgtonerna. I nästa bild på stadvy'n tycker jag iPhonen var bättre i jmf med samma kamera.

Och hur skall då inte iPhone 5 bli med ett gäng nya megapixlar intryckt i kameradelen? :)

Och hur skall då inte iPhone 5 bli med ett gäng nya megapixlar intryckt i kameradelen? :)

Antalet pixlar ha sällan något med kvaliteten att göra. Tvärtom, vid svagt ljus blir det mer brus ju fler pixlar man tryckt in på samma sensoryta.

Antalet pixlar ha sällan något med kvaliteten att göra. Tvärtom, vid svagt ljus blir det mer brus ju fler pixlar man tryckt in på samma sensoryta.

När värsta "megapixelracet" pågick skulle jag ha sagt samma sak men numera tycker jag situationen är annorlunda.

Så länge resten av kameran hänger med (optik t ex) är det väl nästan alltid så att fler pixlar ger bättre bildkvalitet? Dålig optik ger samma resultat som få pixlar - suddig bild/dåligt med detaljer.

Vanligtvis har sensorn själv utvecklats vidare och brusar mindre trots fler pixlar. Dessutom brukar brusreduceringsdelen i kameran också ha utvecklats vidare. Kontentan tycker jag ofta är fler pixlar och mindre brus.

Utvecklingen inom brushantering och ljuskänslighet (lågbrusande sensorer och brushantering i övrigt) har varit helt enorm de senaste åren!

Vanligtvis har sensorn själv utvecklats vidare och brusar mindre trots fler pixlar. Dessutom brukar brusreduceringsdelen i kameran också ha utvecklats vidare. Kontentan tycker jag ofta är fler pixlar och mindre brus.

Visst, men hur brusfritt hade det varit om de behållit samma antal pixlar men i övrigt samma utveckling på bättre sensorer och bättre brusreducering?

Visst, men hur brusfritt hade det varit om de behållit samma antal pixlar men i övrigt samma utveckling på bättre sensorer och bättre brusreducering?

Vääääldigt brusfritt :-)

Nej nån slags balans ska det ju vara. Jag vill inte ha 100 miljoner superbrusiga pixlar men jag vill heller inte nöja mig med VGA-upplösning oavsett hur brusfritt det än skulle vara.

Vääääldigt brusfritt :-)

Nej nån slags balans ska det ju vara. Jag vill inte ha 100 miljoner superbrusiga pixlar men jag vill heller inte nöja mig med VGA-upplösning oavsett hur brusfritt det än skulle vara.

Jo, balans håller jag med om. :)

Lantmäteriverket har visst 120 megapixel när de flygfotograferar, men det är ju helt onödigt för vanlig fotografering. 5-8 megapixel är lagom, mer behöver man inte.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...