Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Zizzi

IPhoto slår inte på platssökning

Rekommendera Poster

Zizzi

Jag är helt ny Macanvändare och håller på att föra över mina bilder från min PC. Upptäcker att det finns en automatiskt funktion som identifierar var bilden tagits. Men funktionen är "av" på min dator och jag hittar inte var jag sätter på den.

Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
johann strauss

Hej ! Prova med detta!

I PHOTO - Inställningar- Avancerat - Slå upp Platser- Kryssa för ´in kludera platsinfo`

hälsningar ifrån johann, hoppas att det fungera

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zizzi

Tack, så enkelt var det alltså.

Du kanske också kan svara på hur jag ska göra för att få plats med alla mina bilder, en bra bit över 10 000. Jag sorterar dem i olika mappar och album men de ligger fortfarande kvar i biblioteket. Jag antar att de som ligger i biblioteket är originalbilden så jag kan inte slänga dem vilket innebär att jag måste ha dubbla upplagor av alla bilder som jag sortera in i mappar och album.

Nu är skivan full och jag har inte fört över alla mina bilder ännu.

Kan jag skapa mer utrymme utan att göra mig av med originalbilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Iphoto fungerar precis som iTunes i detta. Dvs, allting ligger på samma bilder inuti programmet. Bilderna ligger alltid i biblioteket i iPhoto. Album och mappar är olika sorteringsval för bilderna. Att bilderna finns i både iPhotos bibliotek och i album och mappar innebär inte att bilderna finns dubbelt, utan det är bara olika sätt att sortera bilderna på.

Om skivan redan är full så har du för liten hårddisk i Macen. Skulle i detta fall rekommendera dig att införskaffa en extern hårddisk att ha bilderna på, men då också köra Aperture istället för iPhoto för Aperture kan hantera bilder uppdelade på olika ställen (internt i datorn och på extern hårddisk) medan iPhotos bilddatabas bara kan finnas på ett ställe. Aperture innehåller fler och mer proffsiga funktioner än iPhoto, men är kanske inte riktigt lika enkelt att använda (har inte lika många förinställningar utan man får pilla mer själv, vilket inte är svårt egentligen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Iphoto fungerar precis som iTunes i detta. Dvs, allting ligger på samma bilder inuti programmet. Bilderna ligger alltid i biblioteket i iPhoto. Album och mappar är olika sorteringsval för bilderna. Att bilderna finns i både iPhotos bibliotek och i album och mappar innebär inte att bilderna finns dubbelt, utan det är bara olika sätt att sortera bilderna på.

Om skivan redan är full så har du för liten hårddisk i Macen. Skulle i detta fall rekommendera dig att införskaffa en extern hårddisk att ha bilderna på, men då också köra Aperture istället för iPhoto för Aperture kan hantera bilder uppdelade på olika ställen (internt i datorn och på extern hårddisk) medan iPhotos bilddatabas bara kan finnas på ett ställe. Aperture innehåller fler och mer proffsiga funktioner än iPhoto, men är kanske inte riktigt lika enkelt att använda (har inte lika många förinställningar utan man får pilla mer själv, vilket inte är svårt egentligen).

Nja, iPhotos grundinställning är så som du beskriver att bilder kopieras in i biblioteket vid import.

Men man kan faktiskt slå av den inställningen så att bilderna ligger kvar där de ligger vid importen. Och då kan man ha bilderna på olika ställen på olika diskar.

post-11001-087092000 1323290576_thumb.png

När man importerar direkt från kameran så läggs bilderna alltid i iPhoto-biblioteket.

Jag föredrar att ha bilderna på ETT ställe, dvs i iPhotobiblioteket. Jag har detta på en extern Firewire 800 disk, så jag kan flytta bilderna med mig på ett enkelt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...