Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför kan jag inte överföra filmer från Mac till extern hårddisk


leontinjaconelli

Rekommendera Poster

leontinjaconelli

Jag har en extern hårddisk av märket Maxtor. Jag har läst i andra trådar att vissa externa hårddiskar inte är kompatibla med Mac, vilket gör att man inte kan överföra filer från sin Mac till den externa hårddisken. Finns det någon enkel lösning på detta, eller måste jag köpa en extern hårddisk som funkar till både PC och Mac?

Jag är inte så high på datorer så försök att förklara så enkelt som möjligt ifall ni har något svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera disken i exFAT. Det gör du lättast via MAC:en. Koppla disken till MAC:en och starta skivverktyget (hittar du genom att skriva skivverktyg när du klickar på förstoringsglaset längst upp i högra hörnet av skärmen)

Välj din disk, klicka på partionera, välj önskat antal partioner och välj exFAT som filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta hårddiskar fungerar med Mac utan problem, alltså de har rätt tekniska förutsättningar.

Skälet till att du inte kan lagra på en extern hårddisk "direkt från kartongen" är för att den är *formaterad* för Windows PC.

Formatering innebär att hårddisken anpassas för ett visst *filsystem*, alltså en viss struktur på filer, dokument, och allt som läggs på hårddisken. Windows och Mac har olika filsystem, olika strukturer för hur material sparas och skrivs.

Windows har ett filsystem som heter NTFS (New Technology File System) och Mac har ett som heter Mac OS X Extended HFS+.

 

Nu kan en Mac läsa från en Windows formaterad hårddisk, men inte spara till en.

Windows kan varken läsa eller skriva Mac formaterade hårddiskar.

 

För att Mac ska kunna spara eller läsa från en hårddisk så måste den alltså *formateras* till Mac OS X Extended HFS+ filsystem.

Detta gör man i programmet Skivverktyg som finns i mappen Verktyg i mappen Program i Macen. Formatering kallas för Radering i programmet, för en formatering *raderar* allt innehåll på hårddisken när den anpassar hårddisken för ett specifikt filsystem.

 

Men, om du gör detta så kan du inte använda hårddisken till en Windows PC-dator på ett enkelt sätt.

 

Om du vill använda hårddisken på både Windows PC och Mac, så får du formatera med filsystem exFAT. Detta kan användas av senaste Windows och senaste Mac operativsystem. Denna möjlighet har du i programmet Skivverktyg också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en extern hårddisk av märket Maxtor.

Jag beklagar sorgen! (Maxtor är utan tvekan det märke som jag haft mest "otur" med. D.v.s. jag tycker de är skräp!)

 

Jag har läst i andra trådar att vissa externa hårddiskar inte är kompatibla med Mac, vilket gör att man inte kan överföra filer från sin Mac till den externa hårddisken.

Du måste formatera om den till HFS+ eller installera ett väldigt schysst program som klarar av NTFS.

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Det finns gratis program också men jag tycker det här programmet är oerhört mycket bättre!

 

Jag har under alla dessa år endast stött på en hårddisk som det inte gått att formatera om till HFS+ (det filsystem som macarna använder). En Toshiba. Har dock lyckats nu efter att ha tagit ur den ur sitt externa chassi. Det måste ha varit något fel på chassit, för det skall fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste formatera om den till HFS+ eller installera ett väldigt schysst program som klarar av NTFS.

 

Nej, han måste formatera sin USB-disk med filformatet exFAT om både PC:n och MAC:en ska kunna läsa och skriva till disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen måste någonting alls, det är bara frågan om olika val...

ExFAT fungerar med senaste Windows och senaste Mac OS X, med tidigare varianter kan det bli problem.

Så det beror på konfigurationen i PC:n respektive Macen om ExFAT kan läsas/skrivas eller inte.

Däremot kan alla Mac med Mac OS X läsa/skriva HFS+. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen måste någonting alls, det är bara frågan om olika val...

ExFAT fungerar med senaste Windows och senaste Mac OS X, med tidigare varianter kan det bli problem.

Så det beror på konfigurationen i PC:n respektive Macen om ExFAT kan läsas/skrivas eller inte.

Däremot kan alla Mac med Mac OS X läsa/skriva HFS+. :)

exFat stöd finns för uppdaterade winXP,Vista, Win7.

På Mac-sidan finns stödet i SL samt Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Mac-sidan finns stödet i SL samt Lion.

10.6.5 och över.

Hur stora filer klarar egentligen exFat?

 

Jag måste erkänna att jag inte har koll på exFat men vet att man kan köra HFS+ på den externa plus annat program som kan läsa HFS+ på WinPC (det här är bra: http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/) eller tvärtom NTFS och det program som nämns ovan. Om exFat verkligen är så stabilt som ni säger och klarar stora filer (?) så låter ju det som en både bra och billig lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora filer klarar egentligen exFat?

Förjävligt stora filer.

64 ZiB (Dock 512 TiB rekommenderat). Är Windows XP som inte klarar mer än 512 TiB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...