Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac i Windows domän


Dippaz

Rekommendera Poster

Fick idag min Macbook Pro som jobbdator, har tidigare kört PC på jobbet alla år men har äntligen lyckats få tag på en :)

 

Har dock stött på patrull när det gäller skrivare och WLAN anslutning på jobbet.

Hittills har jag anslutit datorn till jobbets AD och det gick fint.

Går jag sedan in i skrivardelen under inställningar så dyker de snällt upp där i listan utan ansträngning och jag kan välja skrivare och drivrutin och sen ploppar den upp som "installerad" (Nätversskrivare HP). Däremot när jag försöker skriva ut så står det att skrivarna är pausade och jag får inte ut något dokument och det lägger sig i kön i OSX. Andra kan skriva ut så vi har inget problem där.

 

Kan inte heller ansluta till vårt WLAN som kräver autentisering via AD, får självfallet upp möjligheten att skriva i mitt användarnamn och lösenord men jag kommer banne mig inte in ändå. Har testat att skriva både domän\användarnamn - lösenord och bara användarnamnet, får samma fel oavsätt. På min gamla PC kunde jag ändå skriva in mitt anv.lös. om jag inte var ansluten till AD och det hoppade igång ändå om jag inte minns fel...

 

 

Verkar som jag helt 100% inte är ansluten till AD för när jag ska logga in via Citrix Reciever så får jag varje gång skriva in mitt användarnamn och lösenord även att den skall hämta detta via AD-kopplingen som det är skrivet i configen. Det står ju dock att jag är ansluten och jag kan ju se andra användare på nätverket och skrivarna mappas upp så det borde ju vara ok?

 

 

Var ska jag börja felsöka?

Några idéer? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterade att detta inte är så konstigt då jag bara loggat in lokalt, men jag får inte fram något "Other" konto på inloggninsskärmen så jag kan inte logga in med min AD-uppgifter.

 

Det är ibockat under inställningar-användare att tillåta Nätverksanvändare men om jag då slår om till "Namn och Lösenord" istället för lista så står det att det inte är tillåtet att logga in med Nätverkskonto av någon anledning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte hittar någon redigeraknapp så får jag fortsätta min monolog :)

 

Nu har jag faktiskt fått till inloggningen till Domänen en gång, sen försvan alternativet med "nätverksinloggning" i systeminställningar - användare, dyker dock upp ibland men det verkar vara någon bugg...

 

Har även hört att 10.7.1 skall vara stabilare här än 2. Någon input?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte hittar någon redigeraknapp så får jag fortsätta min monolog :)

Du kan redigera under 15 minuter efter postning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp och det är så jag har gjort, problemet kvar står dock ändå.

Har släppt och lagt till domänen igen men den tappar kopplingen och jag för göra om kopplingen igen, tex bocka i och ur rutan med "förvald domän" då hoppar det igång men efter omstart eller in ur loggning så tappas det igen.

 

Har läst någonstans att OSX inte kan hantera den "delay" som det blir med svaret mot Active Directory servrarna. Man skall troligen kunna förlänga detta med något fint skript men det har jag inte orkat ge mig in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...