Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny Macanvändare söker vägledning

elasticweed

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och egentligen ganska ny vad det gäller moderna Macar i allmänhet. (Har använt en del iMacs med OS X Leopard på för photoshop arbete vid jobb etc, samt har en del erfarenhet av hederliga *NIX system i alla dess former, men inte mycket mer än så.)

Nu är det så att jag börjar på en ny skola efter lovet och där använder 99% av alla elever/lärare Mac så kände inte riktigt för att sticka ut ur mängden och har även tänkt på att skaffa en Mac under ett tag.

Så min fråga är helt enkelt vilken Macbook man ska välja.

Jag har gått igenom dem och kommit fram till 3st jag kan tänka mig men skulle behöva lite erfarna Mac användares synpunkter för att välja exakt.

Dem jag valt är MBA 13", MBP 13" samt MBP 15".

MBA är ju väldigt trevlig då den är lätt, smidig samt har snabb uppstarts tid, men är lite orolig för det här med prestandan, är ju inga jätte avancerade saker jag ska göra (skriva anteckningar i word, powerpoint presentationer, kolla på film samt lyssna på musik mm), men ändå. Den lite mindre skärmen är inget större problem då jag är mer av en "full-screen multitasker", dvs det är mer RAM och processor som spelar roll då jag mest har program som kör i bakgrunden eller ovanpå varandra och inte bredvid varandra.

MBP 13" är ju trevlig den med då den har superdrive, bättre processor, större HDD, ethernet-port, plats för mer RAM (hade tänkt mig minst 8GB) men är fortfarande tillräckligt liten för att vara bärbar, vilket är ganska viktigt då den ju som sagt skall användas under alla lektioner.

MBP 15" är ju rätt ok den också då den ju är en fullfjädrad dator, har dedikerat grafik-kort, maxad i mesta, har större skärm etc, min enda rädsla är att den kan bli aningen otymplig att dra med sig överallt.

Har förövrigt extern(a) skärmar hemma som jag tänkte koppla in samt mus och tangentbord, vilket ju kan vara skönt när man är hemma.

Spelar sällan spel på en vanlig burk utan brukar bli på xboxet så är inget större fan av dem maxade MBP:s.

Hoppas på att få lite råd, men just nu lutar det mot en 13" MBP då den verkar ha en perfekt blandning mellan prestanda och bärbarhet, så skulle vara trevligt att höra från någon som råkar ha en sådan i sin besittning om hur den tycks prestera :).

Tackar så mycket för att du tog dig tid att läsa detta inlägg! :).

Jag hade valt den billigaste 13" MacBook Pro. Sedan själv fixat en liten SSD, mer minne, extern HD samt en bekväm väska.

Prestandan till det du ska syssla med klarar i och för sig en Air utmärkt men uppgraderingsmöjligheterna är väldigt små.

Hade du tänkt dig att spela några spel eller mer grafikkrävande uppgifter framöver då är 15" det självklara valet.

Tror dock att om spel inte är så aktuellt i dag lär det inte bli det framöver heller, man blir ju tyvärr äldre med tiden och spelen tappar sin dragningskraft.

Bifaller Gojlos.

Hade Air fortfarande levererats med OS X 10.6 som är betydligt snällare mot minnet så hade jag haft den som favorit. Men nu när Lion jämförelsevis gillar minst 4 GB minne så slår man snabbt i taket när man börjar jobba med datorn.

Dok har Air fördelen att ha högra upplösning på skärmen än vad 13" MBP har.

"skriva anteckningar i word, powerpoint presentationer, kolla på film samt lyssna på musik mm"

Billigaste, enklaste Air har inga som helst problem med ovanstående. Du kan t o m köpa den första generationen Air begagnad och den kommer segla fram i god fart för ovanstående...

Snackar vi tunga Photoshop-projekt, filmredigering, avancerad ljudredigering på proffsnivå, då kan en MBP vara ett bättre val.

Air är en konsumentmaskin, MBP är proffsens val.

Hej

Jag har använt både Macbook Pro 13" i flera år, samt den nyaste Macbook Air 13". Har varit mycket nöjd med båda och med ditt behov så skulle jag utan tvekan köpa Air. Jag använder den till tyngre uppgifter än vad du beskriver och den fungerar utmärkt. Har både databas och utvecklingsverktyg igång och den tuffar på utan problem. Ska du köra grafikintensiva spel eller typ av avancerad bildbehandling så ska du välja Pro modellen. Annars så är Air ditt val enligt mig. Den är snabb, smidig, lätt, snygg design.

MacBook Air (13 tum, mitten 2011)

Processor 1,8 GHz Intel Core i7

Minne 4 GB 1333 MHz DDR3

Var mitt val.

- Daniel

Med dina krav skulle jag till och med kolla på 11-tummaren, men med 4 GB minne och vassare processor än grundutförandet. Den är extremt portabel!

Tackar så mycket för alla svaren!

Som Gojlos skrev om att uppgradera minne & SSD på en pro istället lät ganska intressant, har dessutom redan ett par portabla hårddiskar på 150GB+ samt har ett överflöd av USB minnen.

Sysslar även en del med webbdesign så photoshop är ju mer eller mindre ett krav. Film och ljud redigering är ju inget måste men det är ju inte ett minus ;).

Då min far även är ett ganska stort PC fan så har vi redan ett antal gaming stationer samt xbox så spel är inte särskilt aktuellt på Mac.

Det står alltså mellan MBP 13" och MBA 13".

Frågan är ju alltså helt enkelt om lätthet eller kraft är viktigast för mina ändamål.

Skulle vilja påstå att det finns massor av bättre verktyg för att redigera bilder för Webben än PS, t ex Pixelmator, Seashore, GIMP osv....

Jag hade köpt en MBP 13". Den är kraftfullare än MBA och mer portabel än MBP 15". Det går alltid köpa en stor extern skärm om skärmytan på 1280x800 är för liten.

Mattem: Tjae, kanske inte riktigt håller med, men ser inte vad det egentligen har med val av Mac att göra, syftade mer på bildbehandling i största allmänhet dock.

Burrburr: Har som sagt 2st externa skärmar hemma (4 om man räknar med TV och projektor) så det hade jag redan tänkt mig ;).

Så, står nu alltså mellan 13" MBP och 13" MBA, frågan blir väl ganska uteslutande hur mycket mer maxad MBP är jämfört med MBA?

Några yttrande om ovan?

Lite konkret ungefär vad man kan lyckas med tack vare prestandan?

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...